Salg af musikstreaming boomer

En fremgang på godt 50 pct. taler sit eget sprog. Danskerne er vilde med streaming. Det fremgår af nye tal, som IFPI lige har sendt på gaden. For andet år i træk er der tegn på vækst, som primært kommer fra øgede indtægter fra streamingtjenester

750.000 forskellige sange bliver spillet i danskernes ører – hver eneste dag og nat. Til sammenligning bliver kun 30.000 numre downloadet i samme tidsrum.

Det fremgår af musikselskabernes brancheorganisation IFPI, som netop har offentliggjort deres årsrapport. Den cementerer, at de digitale satsninger i musikbranchen skaber vækst - også i musikselskabernes del af branchen. Væksten skyldes en øget omsætning fra streamingtjenesterne som Spotify, WiMP, Deezer og TDC Play, som i 2014 stod for hele 58,5 pct. af det samlede marked for salg af indspillet musik. Streaming tegner sig således for en omsætning på 256 millioner kroner. Det er en fremgang i indtægterne på 50,5 pct. fra 2013-2014.

Koda får en mindre bid af kagen

Koda forventer ikke samme vækst i streaming-indtægter, som IFPI rapporterer i dag. Musikselskaberne og musikforlagene indgår i stigende grad egne aftaler med streaming-selskaberne. Og en stor del af indtægterne fra streaming går derfor uden om Koda.

”I Koda oplever vi væsentlige indtægter fra streaming. Men på det individuelle plan ved vi, at mange medlemmer er negativt ramt af udviklingen fra cd-salg til streaming. Mange er hårdt mærket af cd-salgets styrtdyk og DR's omlægning af radiokanaler til DAB. Og indtægterne fra streaming kan ikke alene kompensere for den økonomiske tilbagegang, som nogle medlemmer oplever,” siger administrerende direktør i Koda Anders Lassen og fortsætter:

”Koda får kun en mindre del af de samlede indtægter fra musikstreaming. Hovedparten af indtægterne fra musikstreaming går direkte til musikselskaberne og derfra udbetales en andel til kunstnerne. Så streaming bliver aldrig en altafgørende del af Kodas indtægter. Hvor meget du som medlem får for, at din musik bliver streamet, afhænger af, hvor meget din musik bliver spillet. Men det afhænger også i høj grad af, hvilken aftale det enkelte medlem har med sit musikselskab og musikforlag”, understreget han.

'Kommenter' eller 'Synes godt om' på Kodas Facebook

Mere spredt forbrug

Streamingteknologien gør, at der står meget mere på streaminghylderne, end der gjorde i pladebutikkerne førhen. Og når danskerne hører 750.000 sange hver eneste dag, betyder det, at indtægterne fra streaming skal fordeles på langt flere hænder.

”En stor del af de 750.000 sange, der bliver hørt i døgnet på streaming-tjenesterne, høres kun én gang. Og det er en del af forklaringen på, at musikselskaberne kan konstatere vækst, mens den enkelte musiker ikke nødvendigvis mærker en forskel”, forklarer Rasmus Rex Pedersen, der forsker i musikbranchens digitale transformation på RUC i dag i Politiken.

Digitaliseringen skaber væksten

Hele musikbranchen har de seneste år fokuseret på at etablere nye forretningsmodeller, der følger med digitaliseringen. Det er nu lykkedes, og forbrugerne skal i dag lede længe efter musik på nettet, som ikke generer et afkast tilbage til musikken. Både Koda og musikselskaberne har i dag aftaler om betaling for brugen af musik på stort set alle streamingtjenester.

Den samlede vækst i det digitale musikforbrug sker på trods af en nedgang i salget af både cd’er og downloads. Omsætningen fra cd-salg faldt i 2014 med 26,7 pct. og står nu for blot 23,8 pct. af den samlede omsætning. Samtidig styrtdykker downloads med hele 36,1 pct., så det samlede salg nu udgør 15,8 pct. af markedet. Højest overraskende oplever nicheformatet vinyl en optur på 27,9 pct. og udgør nu 1,7 pct. af indtægterne fra indspillet musik.

Læs mere om IFPI’s årsregnskab på IFPI’s hjemmeside