Sådan finder din musik vej til udlandet

Udvid dit udenlandske netværk ved branchefestivaler som SPOT og find en lokal promoter, der kender markedet. Sådan lød et par af rådene ved Koda-seminaret "Musikkens vej til udlandet".

Succes i udlandet er for mange musikere lig med gode hitlisteplaceringer og udsolgte koncerter på store spillesteder. Men ved Koda-seminaret ”Musikkens vej til udlandet” var ekspertpanelet enige om, at nye markeder også kan erobres ved at tænke i mindre traditionelle - og knapt så ambitiøse – baner.

Ifølge singer-songwriteren Jens Lysdal handler det i første omgang om at gøre sig klart, hvad man vil have ud af et udlandseventyr. Og så kan strategien lægges efter det.

”Når man er ude at spille uden for landets grænser, er det vigtigt at definere, hvad der er en succes. For mig er det at få spillet med nogle fede folk, og jeg synes, at det er sjovere at spille i Santa Fe end i Herning, for der har jeg spillet. Jeg tror ikke, at man skal sætte sig et gyldent mål, som måske ikke er realistisk. Det handler mere om at udvide sit netværk og så ellers at komme ud at spille. Det har jeg gjort, og mit grundlag er vokset dobbelt så hurtigt på den måde”, sagde han.

Vigtigt med netværk og promoter

I USA mødte Jens Lysdal på et tidspunkt en række musikere, som var så begejstrede for den danske guitarist og vokalist, at han blev inviteret med på turné. Nogle af dem havde tidligere spillet sammen med stjerner som Bob Dylan og Dixie Chicks, og de var med i studiet, da han indspillede sit seneste album – Easy Heart – i Austin. Det skabte opmærksomhed i Tyskland, hvor han lige har været på turné – med hjælp fra en lokal promoter, som han selv havde fundet.

”Når man hyrer en promoter, får man deres netværk oveni hatten, og det er meget vigtigt. Det er også enormt vigtigt at møde sin promoter og finde ud af, hvem han eller hun er. Min promoter virker i hvert fald mere engageret, fordi jeg ikke bare er en emailadresse, men et menneske af kød og blod. Og i USA skal man have en til at repræsentere sig, selv om man kun spiller fire job om året. Sådan er gamet derovre, lød det fra Jens Lysdal, som altidgiver den altid fuld gas – uanset hvor han optræder, og hvor stort publikummet er.

”Man skal fokusere på at få en god relation til spillestedet og de mennesker, der er der. Også selv om der kun er tyve. For så har man tyve ambassadører, der kan sprede budskabet om dig og din musik”.

Flere indgange til nye markeder

En anden mulighed for at gøre sig bemærket i udlandet er ved at få sin musik med i en film, reklame eller tv-serie. Det er for nylig sket for bandet The Malpractice, der er signet af musikselskabet Crunchy Frog, der også omfatter sync-firmaet Crunchy Tunes og bookingbureauet Bobcat Agency.

Bandet har aldrig solgt mange plader, men for nylig fik Crunchy Tunes et nummer fra deres nye album med i den amerikanske tv-serie ”The Following. At det kunne lade sig gøre skyldes ifølge Sanne Abildgaard Rud, at selskabet skabte sig et kæmpe internationalt netværk som bagmænd for Junior Seniors monsterhit ”Move your feet”.

Synergieffekt

Og det netværk bliver dyrket intenst i det daglige arbejde og ved de mange årlige møder med music supervisors i USA.

”Vi kan se, at mange amerikanere har opdaget The Malpractice, og pludselig sker der rigtigt meget, som kan føre til noget mere pladesalg og koncerter. Så der er en synergieffekt mellem vores selskaber, som gør, at vi kan arbejde med musikken på mange forskellige måder”, sagde Sanne Abildgaard Rud, der opfordrede de mange Koda-medlemmer ved seminaret til at sende sange til en publisher.
”For det er deres opgave at sende tingene videre til sådan nogen som os. Og hvis en kunstner også har booking og manager, er det helt klart mere attraktivt for os, fordi der er flere kræfter til at løfte opgaven”.

MXD støtter eksporten

MXD – Music Export Denmark – var også klar med gode råd. Organisationen arbejder på at øge eksporten af dansk rock- og popmusik og er blandt andet kendt for at være medarrangør af landets største branchefestival, SPOT, der hvert forår trækker hundredvis af håbefulde musikere og udenlandske branchefolk til Aarhus.
Desuden støtter MXD talentfulde kunstnere, der eksempelvis har brug for penge til en turné eller en showcase i udlandet.

Vær dig selv

Vidensdeling er også en del af strategien, og udover en opfordring til at tilmelde sig MXDs nyhedsbrev og følge med på www.mxd.dk og de sociale medier, opfordrede direktør Thomas Rohde til, at man møder op på SPOT og andre branchefestivaler, hvor de gode kontakter kommer.

”Vi danskere har svært ved bare at hænge ud. Men tal om de ting, der interesserer dig. Folk handler med folk, som de godt kan lide. Længere er den ikke. Vi er en branche, der er befolket af mennesker, der elsker musik, og der bliver altid reageret på nogen, der kommer med en masse entusiasme. Og du behøver ikke at gå hjem med en fuld ordrebog første gang”, sagde han og understregede, at MXD ikke kan hjælpe alle nu og her:

”Vi træder til, når der allerede er nogle resultater. Og så prioriterer vi hårdt og vurderer, hvad der er de bedste projekter ud fra et forretningsmæssigt set-up, og om medier og marked har vist interesse”.

Begynd med SPOT

Hans kollega Anders Meisner, der arbejder med networking-delen i det daglige hos MXD, anbefalede, at man begynder med SPOT og venter med at tage til udenlandske events som Eurosonic, der er meget dyr.

”Der er to netværksevents ved SPOT, og det er et godt sted at starte, hvis man er helt ny. Og kom gerne og sig, hvem Thomas og mig skal prikke på skulderen, hvis der er nogen, I gerne vil tale med”, sagde han.

Også for ældre kunstnere

Et medlem i salen ville vide, om SPOT kun var for unge kunstnere. Men det afviste Anders Meisner.

”Der kommer også ældre bands til SPOT. Og jeg vil opfordre dig til at søge næste år, for der bliver lyttet til det hele, og det kunne være spændende at høre noget andet. Vi læner os tilbage og ser på, hvad de udenlandske branchefolk gerne vil høre, men holder os helt fra udvælgelsen af bands og udøver ikke smagsdommeri”.

Vær umiddelbar og tro på egne ideer

Det gør Engelina Andrina heller ikke, når hun arbejder på en ny sang, og det har vist sig at være en god opskrift. Bornholmeren begyndte sin karriere med at skrive et nummer til et realityprogram og blev senere opdaget ved en musikkonference i Miami. Nummeret blev et kæmpe hit i USA, og siden er hun blevet en anerkendt topliner, der både har haft store hits i Asien og blandt andet har lavet musik til Kylie Minogue.

”Min store force er, at jeg er alsidig og aldrig skyder mine ideer ned. Så mit råd er, at I ikke skal have nogen frygt for, hvad der kommer ud af det, I arbejder med. Sange skal nemlig komme fra et umiddelbart sted og ikke være noget, man bruger lang tid på. Man skal først være smagsdommer, når man kan tage afstand til noget”, sagde hun.

  • Næste arrangement i rækken er seminaret ”Musikkens vej til forlæggerne”, der bliver afholdt 13. maj. Tid og sted er endnu ikke helt på plads, så hold øje med www.koda.dk, Kodas nyhedsbrev og Kodas facebookside.