Phlake og deres medsammensvorne sangskriver Gísli Gíslason (th) er ved årets udgave af DMA en af de fem nominerede til 'Årets Danske Sangskriver - Koda Prisen'.

Phlake: Vi skaber drømmescenarier

DMA er lige om hjørnet, og igen i år er Koda med til at hylde og sætte fokus på de danske sangskrivere med prisen ’Årets Danske Sangskriver - Koda Prisen’. Som optakt til det store show har vi taget en snak om sangskrivning og inspirationskilder med de nominerede. Denne gang er det Phlake og deres medsammensvorne sangskriver Gísli Gíslason, som giver et indblik i deres kreative proces.

Phlake er ved dette års udgave af DMA nomineret til hele syv priser. Blandt andet i kategorien ’Årets Danske Sangskriver - Koda prisen’ for deres debutalbum ’Slush Hours’, som producer Jonathan Elkær, forsanger Mads Bo Iversen og sangskriver Gísli Gíslason har skabt i samarbejde.

I den anledning har vi taget en snak med alle tre om deres sangskrivningsproces og bedt dem om at give et par gode råd til andre sangskrivere. De fortæller blandt andet, at deres tekster skabes i en forening mellem drømmescenarier og gibberish, og så råder de andre sangskrivere til at finde sparringspartnere og øve sig ”fucking meget”.

Hvad betyder det for jer at være nominerede?

”Det er super fedt at være nomineret, for det betyder meget af få anerkendelse for al den energi og de følelser, vi lægger i vores musik,” siger Jonathan, og Mads stemmer i:

”Det er fedt, at der andre end én selv, der sætter pris på det, vi går rundt og laver. Det er en kæmpe ære og et kæmpe skulderklap, som giver os mod til at blive ved med at lave mere musik.”

Hvordan skriver og producerer I jeres sange?

En stor del af vores tekster begynder med gibberish (vrøvletekst), hvor jeg synger noget fra toppen af hovedet og ind i mikrofonen eller ned i en memo på telefonen. På den måde kan jag lade mit instinkt og mine følelser styre. Herefter lytter vi det igennem, og der kan både være ord, passager eller melodier, som vi synes, er fede at arbejde videre med. Derudover har Gísli og jeg det meget med at skabe drømmescenarier, når vi skriver vores tekster – det er lidt som at have 10er-rollen, hvor alt er tilladt. For eksempel er temaet for Slush Hours-albummet at tage det stille og roligt, hvilket er det modsatte af rush hours, som var den livsstil, vi alle ellers havde udsigt til, hvis ikke vi var brudt igennem med vores musik,” siger Mads, og Gísli tilføjer: 

”Generelt har vi en række forskellige tilgange, for det betyder meget for vores udvikling og kreativitet at skifte scenariet ud. Man kan sige, at vi har kasse med en masse forskellig værktøj i, som vi kan bruge alt efter, hvilken sang vi skal lave, eller hvor i processen vi er,” siger han, og Jonathan fortæller videre, om hvad der inspirerer ham, når han skal producere lydbilledet:

”Mine produktioner er inspireret af alt det musik, jeg har lyttet til hele mit liv. Min lyd er på en eller måde en nedkogning af et helt livs inspiration, og jeg tror, at det netop er det, der gør, at folk har svært ved at definere vores lyd. Det har taget mig lang tid at finde min egen lyd, for i begyndelsen af min karriere havde jeg en tendens til at lægge mig op ad andre etablerede producere, som jeg syntes var fede. Men desto mere erfaring, jeg har fået, desto bedre er jeg også blevet til at begynde mine produktioner med en ren tavle.”

 

Vi har det med at skabe drømmescenarier, når vi skriver vores tekster – det er lidt som at have 10er-rollen, hvor alt er tilladt - Mads Bo Iversen

Hvorfor har I valgt denne konstellation, hvor Gísli assisterer jer i produktionsfasen?

”Inden Gísli blev en del af holdet, havde vi mange tekster og numre, som vi havde sat i gang, men de fleste af disse skitser fandt først en retning med Gísli på holdet. Det har bare grundlæggende været en kæmpe styrke, at vi i hele den kreative proces har været tre, fordi vi har forskellige spidskompetencer. Det betyder, at vi kan spare med hinanden, og så er det fedt, at vi indimellem kan splitte tingene op i forskellige konstellationer – det giver os rigtig mange forskellige rum, hvor vi kan udveksle og udvikle ideer,” siger Mads.

Gísli: Hvad har din baggrund som rapper af betydning for din og jeres sangskrivning?

”Først og fremmest er det noget helt andet at skrive denne slags tekster end at skrive raptekster, for rap er meget mere konsonanttungt og en helt anden disciplin. Derudover er det også noget helt andet at skrive tekster for andre, for jeg skal i stedet være en facilitator, der skal finde frem til, hvad Mads gerne vil sige og på hvilken måde. Når det så er sagt, kan jeg bruge min baggrund som rapper til meget – mest af alt fordi jeg er vant til at generere rigtig meget tekst,” siger Gísli

Hvilken af jeres sange fra ’Slush Hours’ er I mest glade for rent tekstmæssigt?

”De nyeste ting som Angel Zoo og Moldavia – måske fordi, at der har været lidt mere frihed i den kreative proces, ” siger Mads, og Jonathan tilføjer:

”Nogen af de første numre, vi har skrevet, er nok årsagen til, at mange har kaldt vores lyd for baby making music, hvorimod de nyere ting som Moldavia og Angel Zoo ikke er særlig erotiske, men mere quirky og poetiske, ligesom teksterne samtidig er lidt skarpere.”

  • Hør ’Angel Zoo’ på din foretrukne streamingtjeneste her
  • Hør ’Moldavia’ på din foretrukne streamingtjeneste her

Gode råd til sangskrivning?

”Grundlæggende tror jeg, at det handler om at skrive hele tiden og ikke at være bange for kritik. Derudover skal man have modet til at skrive med andre, for hvis ens tekster fungerer i flere forummer, gør de det med garanti også i mange andre – for at tage et eksempel fra et andet fag, er de rigtig gode tv-serier ofte skrevet af mere end 20 forfattere. Så opsummerende er mit råd nummer ét, at man bare skal øve, øve og øve, for det tager fucking lang tid at blive dygtig,” siger Gísli og Mads tilføjer:

”Hvis man selv synes, at man er god til at reagere på noget musik, som er fedt, og man får samme følelse med sit eget, så har man et meget godt grundlag for at vide, om det, man har lavet, er godt. Og ligesom Gísli vil jeg også i forhold til det tekstmæssige anbefale at finde sig nogle sparringspartnere, for musik er et universelt sprog, og personligt har jeg lært rigtig meget af at sætte mig sammen Gísli og Jonathan.”

Hvem er jeres sangskriverforbilleder?

Jonathan: ”Det er sindssygt svært lige at pege på en enkelt, for jeg har rigtig mange forbilleder. Jeg er vokset op med hiphop og R’n’B, og i dag hører jeg også alt muligt andet, så mine forbilleder er alt fra dengang til nu.”

Mads: ”Justin Timberlake og Bon Iver – kun de to,” siger han med grin.

Gísli: ”Personligt er jeg inspireret af meget andet end musik. Jeg læser rigtig meget, så for eksempel er Ernest Hemmingway et af mine forbilleder. Derudover læser jeg rigtig mange digte, ser mange tv-serier og går meget på museer.”

 

MERE OM DANISH MUSIC AWARDS 2016