Foto: Rasmus Weng

Jens Ole McCoy: Fra Ukendt Kunstner til filmmusik

22 år ung, og allerede med flere afsluttede succesprojekter bag sig, og nu på vej ud i nye: Jens Ole McCoy, den ene halvdel af den nu opløste duo Ukendt Kunstner, har skabt lydsiden til Fenar Ahmads nye anmelderroste spillefilm ’Underverden’.

Allerede som 16-årig kom Jens Ole McCoy i kontakt med Fenar Ahmad, og for den dengang mere hiphop-funderede producer, var det en dør til nye muligheder, der blev lukket op. Jens Ole McCoy skabte lydsiden til Fenar Ahmad’s første spillefilm ’Ækte Vare’, og det banede vejen for samarbejdet omkring soundtracket til ’Underverden’.

Jens Ole McCoy fortæller her om arbejdet med filmmusikken, og ’springet’ fra hiphop til den mere synth-bårne og skarpt producerede filmmusik:

”Lige i starten af Ukendt Kunstners karriere blev jeg kontaktet af Fenar. Han skrev til mig, at han lavede film, og havde kæmpe visioner om film, og at han havde store visioner om, at det netop var mig, der skulle lave musikken. Det var stort for en dengang 17-årig knægt, som mig. Han kom ud til mig i Hellerup og spiste aftensmad, og vi talte om projektet, og det blev startskuddet til vores samarbejde. ’Ækte Vare’ var den første film, som jeg skrev musik til og også Fenars spillefilmsdebut. Hvor lydsiden til ’Ækte Vare’ mere var nogle beats, er musikken til ’Underverden’ et reelt score, hvor jeg er blevet udfordret på den måde, jeg arbejder og tænker på. Jeg er meget imponeret over Fenars måde at arbejde på, og har meget respekt for, at han kunne sige til mig dengang, at om fem år laver du musik til en film, der bliver et hit – han troede virkelig på mig, og det betyder meget,” fortæller Jens Ole McCoy.

 

Om fem år laver du musik til en film, der bliver et hit – Jens Ole McCoy

 

Springet fra producer til filmkomponist

Drømmen om at skabe musik til billeder, har altid været der for Jens Ole McCoy, og på mange måder har det ikke været et ”spring”, men en naturlig forlængelse af en musikalske udvikling, som har været i gang fra barnsben af.

”Jeg har altid haft det i baghovedet, at det med filmmusikken ville blive aktuelt på et tidspunkt. Så mens vi havde Ukendt Kunstner, gik jeg altid og eksperimenterede med filmmusikken. Så jeg har ikke skulle ”genopfinde” mig selv. Men det har været et spring, fordi det at lave musikken til 'Underverden' har været anderledes. Det har været en helt ny dimension i mit arbejde. Man møder en masse mennesker og sidder og arbejder i en biograf, og jeg nyder begge dele. Og man siger jo, at forandring altid er godt," siger Jens Ole McCoy.

 

Jeg har altid haft det i baghovedet, at det med filmmusikken ville blive aktuelt på et tidspunkt– Jens Ole McCoy

 

En anderledes arbejdsproces

Fra legende hiphop til en stram komposition – arbejdsprocessen adskiller sig væsentligt, fortæller Jens Ole McCoy:

”På et produktionsmæssigt plan, har jeg i alle mine år som musikproducer, lært at pille elementer af. Jeg startede med at have en milliard elementer, og så pillede jeg mere og mere fra. I filmmusikken har jeg ganske få elementer, måske 2-3 elementer af stemning og lyd per komposition, som jeg arbejder med. I hiphoppen lægger jeg mere til, men i filmmusikken skal der være plads til en hel film og til følelser. Man skaber plads til mennesker på film, og i hip-hop’en skaber man plads til rap’en.”

Et godt score leder videre til nye muligheder

”Indenfor filmmusikken har jeg nogle ting linet up, som jeg ikke kan komme ind på, men jeg kommer helt sikkert til at lave lydsiden til Fenars næste film – så meget vil jeg gerne afsløre. Og som et resultat af det gode arbejde med ’Underverden’ har jeg også fået nogle kompositionsopgaver ind på eksempelvis reklamer, som jeg er i gang med. Og så kunne jeg godt tænke mig at tage et skridt ud af Danmarks grænser med min musik, og jeg har ikke travlt. I de seneste måneder har jeg arbejdet som producer for en dansk rapper, der hedder Noah Carter, og det har givet mig blod på tanden for at ekspandere med min musik ud over grænserne. Men nogen gange kan vores sprog godt være en barriere,” fortæller Jens Ole McCoy, og fortsætter:


”Jeg drømmer ikke nødvendigvis om at komme til USA. England er også meget spændende – og det involverer både film, reklamer og min anden musik. Jeg har nogle kontakter i LA på et venskabeligt plan, som vil kunne hjælpe mig med at få min musik ud, men jeg skal også passe på, at jeg ikke brænder mig selv ud rent musikalsk inden jeg fylder 25.”

Kærligheden til musikken er driveren

”Min kærlighed til musikken er min altoverskyggende drivkraft. Jeg har i hele mit liv skulle deale med mange ting, som har gjort mig i dårligt humør, men jeg har altid kunnet læne mig op ad musikken – som en slags medicin mod det, jeg går op battler med. Og det er fantastisk, at noget, jeg elsker så højt, også kan være min levevej. Jeg er tosset med musik. Jeg er sindssygt taknemmelig. Da jeg var lille, lavede jeg ikke andet end at dagdrømme om de her ting, som er virkelige nu. Jeg vidste, at jeg ikke ville være sanger eller performer, men gerne ville lægges mærke til, og nu har jeg fundet vejen – det er næste surrealistisk,” siger en taknemmelig Jens Ole McCoy.

 

Det er fantastisk, at noget, jeg elsker så højt, også kan være min levevej – Jens Ole McCoy
Om at vokse op med musikken

Og musikken har altid været der for Jens Ole McCoy.

”Min far er musiker og elsker også musik og har arbejdet med det. Min mor har også altid elsket musikken, men måtte droppe det som en levevej. Så min storebror og jeg er blevet proppet med musik, siden jeg kan huske noget som helst fra mit liv. Jeg havde en periode fra jeg var 4-5 år til jeg var 10, hvor jeg kun hørte Beck (Beck Hansen), som gjorde kæmpe indtryk på mig. Vi har også hørt meget rock (Led Zeppelin), som jeg ikke hører nu, men har betyder meget for mig. Min far var også en rigtig jazz-lover – piano-jazz, og det er jeg også blevet meget inspireret af,” fortæller Jens Ole McCoy.

Et godt råd eller tre

Går du også med en lille filmkomponist i maven, så får du her et par gode råd fra Jens Ole McCoy:

’Mit bedste råd vil være, at man skal prøve at se i sin omgangskreds – er der nogen, der har lyst til at lave film, er der nogen, der har en vision, som man kan samarbejde med, så er det en oplagt vej at gå. Udover det vil jeg sige, at man skal bare prøve at øve sig lidt – hiv nogle filmklip ned, og øv dig på at lave noget musik til det. Eller skriv eventuelt til Filmskolerne og byd ind på noget samarbejde. Og prøv at komme med på et skib, som sejler den vej. Hvis man virkelig gør det godt, og vil lave noget fed filmmusik, så ER det muligt. Der er brug for lyd til serier, Facebook og andet – sociale medier bliver kun større og større, serier bliver større og større, så der er muligheder. Find nogle andre, som også er i opstartsfasen, og byd ind – det kan der kun komme noget godt ud af. Hvis man også er en type, der kunne tænke sig at få noget anerkendelse, så tror jeg også, at det kunne være den rigtige vej at gå’, slutter Jens Ole McCoy.

OM JENS OLE MCCOY

22 år, født og opvokset i Hellerup (København), medlem af Koda siden 2012.

Lyt til musikken fra Underverden