Thomas Volmer Schulz, Thomas Vibe og Roxy

Vidundergrunden på P6 Beat – Man kan ikke sige vidunderlig uden at sige underlig

"Det er blevet fredag, og det er blevet tid til lyden af weekend." Tuner du ind på P6 Beat om fredagen fra kl. 18:00 – 20:00 og lytter til 'Vidundergrunden', vil du givetvis få åbnet dit musikalske univers for helt ny dansk musik, du formodentlig ikke kendte i forvejen. Bag mikrofonen sidder sangskriveren, filmkomponisten og DJ m.m., Thomas Volmer Schulz samt restauratør, DJ m.m., Thomas Vibe. Og netop det, at åbne lytternes ører for helt ny musik, ligger de to radioværter meget på sinde.

På et godt gemt sted i den sidste rest af anarkistisk byggeri i det ydre havneområde i København finder vi Volmer & Vibe – de to radioværter på Vidundergrunden, samt hunden Roxy. Volmer & Vibe serverer varm chili-chokolade med havsalt og fortæller med en sjælden entusiasme om deres forholdsvis nye program med fokus på helt ny, dansk musik.

"Vi startede med at få fem programmer som en sommerferieafløser-tjans, og efter de første fem programmer sagde vores kære redaktør, Lasse Roldkjær, at der havde været rigtig gode lyttertal og feedback, så vi fik lov til at fortsætte efter sommerferien var slut," forklarer Thomas Vibe.

Programmet blev til på baggrund af en idé, der dukkede op hos Volmer & Vibe, og som de senere hen pitchede uopfordret til DR.

"Vi snakkede om det ikke kunne være sjovt at lave et radioprogram, fordi både Vibe og jeg er dj´s, og vi har et rimeligt solidt netværk af producere og artister, og mange af de demoer, man hører i studierne, ikke nødvendigvis kommer ud. Vi tænkte, at det kunne være ret sejt at have en kanal, hvor man kunne spille de her ting - ting fra undergrunden, altså Vidundergrunden, som vi så valgte at kalde det. Der findes rigtig meget musik, og vi tænkte, at det kunne være ret sjovt at tage den idé og så udelukkende for dansk musik, for der er rigtig meget fed, dansk musik, man ikke kender," siger Thomas Volmer, og Thomas Vibe supplerer:

"Vi kuraterer musik hver fredag i to timer, hvor vi har valgt musikken for lytterne. På den måde er vi også i den gode smags tjeneste, og jeg vil gerne slå et slag for, at der er noget i vores program, som er skørt og mærkeligt, og hvor jeg nogen gange tænker, 'hvad tænker lytterne mon?', men altså man kan ikke sige vidunderlig uden at sige underlig. Men jeg synes også, at vi altid tager chancen, og det er også vores pligt, at spille noget, som folk absolut ikke selv ville have spillet. Det er det, der er forskellen på vores program og en Spotify-playliste - vi vælger tingene for lytteren og fortæller lidt om det. Det er sjældent, at man som artist bruger en eller anden upload-tjeneste, og kommer på nogle frække playlister, fordi det koster som regel nogle penge i retning af et pr-bureau, og man skal aktivere en milliard bloggere for at lave lidt hype. Det frække er så, at vi bare kan gå ud og plukke det, vi synes om. Og vi har kun fået at vide, at det er god musik, det vi spiller. Hvis vores radiochef sagde 'dårligt, dårligt, dårligt, lyt til Spotify, og kan I ikke spille noget mere fra P6-playlisten', så var jeg nok blevet en lille smule bange for det, vi gør. Men fordi vi får god feedback for musikken, så spiller vi det, vi har lyst til."

100 %’s selvbestemmelse

Volmer & Vibe laver deres programmer i Volmers studie, dvs. ’Vidundergrunden’ er produceret ’live-on-tape’, og dermed ikke live i studiet. Og selv med en redaktion i ryggen, har de to radioværter 100 %’s selvbestemmelse over indholdet:

Det er også derfor, at det hedder ’Vidundergrunden’ - fordi der kommer noget nede fra et eller andet sted fra en kreativ skabertrang i den danske befolkning, der bare siver op ad jorden - Thomas Vibe

"Vi bestemmer 100 %, men har en super sej redaktør som giver os plads til at udfordre i vores formidling. Der er selvfølgelig ting, som er playlistet på P6-Beat, som vi lytter til, og tit passer nogle af sangene ind i programmet, men det er også et spørgsmål om flow. Og så skal det jo også være dansk! Hvis der er noget på playlisten, der passer i ugens program, så skal det være så velkomment, men det er ikke et krav fra os eller fra DR. Så vi spiller 100 % det, vi kan lide, om det er artister, der har uploadet 5 tracks til Soundcloud eller til Karrierekanonen, eller vi har fået det fra et eller andet studie ude i et baghus et eller andet sted, vejer lige så tungt for os, som etablerede artister i rotation - næsten tungere. Så det er derfor, vi også kan li’ at kalde det en verdenspremiere i Vidundergrunden – nogle af de ting, vi spiller, er så nye eller så ukendte at der med stor sandsynlighed ikke er nogle af vores lyttere, der kender det, og det, synes jeg, er en utroligt god public service," siger Thomas Vibe og fortsætter: "Hvis et nummer ex allerede er et hit, står det ikke særligt højt hos os. Det skylder vi også P6-lytterne, men nogle gange er der et fedt remix eller et edit af et hit, der passer bedre til vores program. Men det er meget sjovt at se, at nogle af de ting, vi har spillet, faktisk begynder at få plays på andre kanaler og blive spottet. Det kan godt være, at lytterne er neofile og vil have nye ting, men vi vil også have nye ting, og det er også det, der driver programmet. Vi er jo nørder, og vi ville have fundet det alligevel, men nu har vi jo bare et sted at placere det. Jeg elsker, at der er en musikundergrund i Danmark, og det er også derfor, at det hedder 'Vidundergrunden' - fordi der kommer noget nede fra et eller andet sted fra en kreativ skabertrang i den danske befolkning, der bare siver op fra jorden. Så kommer den ud og blomstrer, og det er så vildt, at når man finder de her nye drenge og piger, som lige pludselig har et eller andet projekt, og man tænker: ’Wow, hvorfor har jeg ikke hørt det  før’. Men det er fordi, de lige er startet, og det er det, der er så frækt."

Stort at få en radiopremiere

Ikke alle, der bliver spillet i Vidundergrunden er klar over det til at starte med, men bliver positivt overraskede, når det sker, og Thomas Volmer forklarer:

Vi får masser af kærlighed fra folk, fordi vi spiller dem i radioen for første gang – det er et kæmpe privilegie for os og lytterne - Thomas Volmer


"For nyligt brugte vi hashtagget #vidundergrunden, og det bruger vi faktisk ikke særligt meget, og jeg tjekkede, hvad det var brugt til, og der var bl.a. en fyr, der hedder Simon Theis, som havde brugt det. Vi spillede en af hans ting i et af vores første programmer. Han har lavet nogle rigtigt fede numre, bl.a. et der hedder ’Lige Før’. Jeg ved ikke, hvordan han har fundet ud af det, fordi det er altså ikke alle, vi kender. Vi skriver ud til nogle få: ’Fedt, tak fordi du sendte det, og du kan høre det på fredag’. Men vi ringer altså ikke til folk, hver gang vi finder noget, for vi finder altså en masse perler, men det kunne godt være, at man skulle gøre det, fordi det er jo en ret fed ting at få en radiopremiere for de fleste artister. Og vi får masser af kærlighed fra folk, fordi vi spiller dem i radioen for første gang – det er et kæmpe privilegie for os og lytterne."

Fra baggård til on-air på en dag

I gamle dage skulle man have en pladekontrakt, før man kunne få sine ting ud, og folk kunne høre det, og sådan er det ikke længere, forklarer Thomas Volmer

"Nogen af de udgivelser, jeg har haft igennem tiden, har været i pipeline på 1½ år fra en færdig produktion til udgivelse’, fortæller Thomas Volmer. Sådan er det ikke nu, supplerer Thomas Vibe:  ’Du kan få noget på Spotify i løbet af en uge. Ex er der rigtig meget elektronisk og hip-hop i vores program, men det er også fordi, der er så kort fra et hip-hop crew, der er i studiet og smider noget oven på et beat eller en house-producer, der sidder på sin computer. Og derfor - meget af det, vi spiller i vores program er fra hjemmestudierne. Det der sker ude i kældrene og omme i baggårdene, og noget er så friskt, så vi får en besked ala 'hey, jeg sad lige i går og lavede det her sjove edit – tag et lyt, fordi jeg har lavet et bootleg (uofficielt remix) af en eller anden given sang' – det er fedt, og så går det lynhurtigt. Det er langt fra alle, men engang imellem popper der de her ting op, og det er skide-fedt."

Musik med dansk blod i årerne

I Vidundergrunden spilles musik med dansk blod i årerne. Det kan være et nummer af en dansk artist, en dansker der har lavet et remix af et nummer, eller en dansker, der har produceret noget for et udenlandsk band. Rød grød i din radio!

Volmer & Vibe arbejder ud fra et dogme om, at der skal være en dansker i én af hovedrollerne:

Den danske fredag aftenradio skal helst høres med en drink i hånden - Volmer & Vibe

"Den danske fredag aftenradio skal helst høres med en drink i hånden. Vidundergrunden er på mange måder et ungt program med nye musikere, men også med etablerede. Vi havde ex Per Bloch, som har lavet Kokoro – et verdensmusikalbum med musik fra 16 forskellige lande, og selvom det er et ungt program, så spiller vi jo også Tommy Seebach. I et af vores programmer spillede vi Moltovs remix af Kim Larsens 'Pianomand'. Moltov er en DJ, som kan spille en rigtig hård club op, men som også laver nogle forskellige edits og bootlegs, bl.a.  en solskinsversion af 'Pianomand'. Og ex spillede vi et 'Shit og Chanel' remix af 'Visti & Meyland', og Sivas 'Hustla hele dagen'. Vi har den diversitet, så selv min mor og far kan lytte med."

Meget findes på Soundcloud

Når et program skal sammensættes, er der meget musik, der skal findes, og Thomas Vibe er bl.a. ’soundcloudblogologen’, som trawler Soundcloud og diverse blogs igennem hver uge for ny musik:

"Soundcloud er et rigtig godt sted, hvor man kan gemme sin musik og give den et første spil for verden. YouTube bruger vi også meget, men Soundcloud er helt klart der, hvor man kan følge nogen, der følger nogen, og lige pludselig er man inde i en spiral af followings, og her har vi fundet rigtig meget – også mange skøre artister, og artister, som vi heller ikke rigtig ved, hvem er. Vi havde ex nogen, der hed ’The Melted Flowers’, og den eneste måde, vi kunne se, at de var danske, var på kommentarerne. Mange er så nye, at de ikke har fået lavet en biografi, eller en Facebook-side endnu, og det synes jeg er super spændende, for det er simpelthen så friskt, som det kan blive," siger Thomas Volmer, og giver et par eksempler:

"Et eksempel er Simon Theis, som er en artist, som bare havde lagt noget op på Soundcloud. Første nummer, vi fandt, havde bare ligget der i syv dage, og næste gang, vi kiggede, lå der et nyt, som var kommet op samme dag. Vores første nummer nogensinde i vores første program er af nogle fyre, der kalder sig 'Ny Sensei', som er rigtigt fede, med en meget ung og meget flash lyd. Vi syntes, at det var mærkeligt, men også  ærgerligt, at Danmark ikke havde hørt om 'Ny Sensei'. Men det koster bare nogle penge at få opmærksomhed, med mindre man har et eller andet viralt, der stikker af. Men det er virkelig undtagelsen, at folk hører noget, der ikke har haft et eller andet form for budget til PR. Og nogle af de her artister, som vi vælger at spille, har bare ikke den maskine bag sig. Og det gør også vores arbejde mere interessant, at vi ikke bare spiller noget fra en promo-liste fra et eller andet bureau."

De gode historier

Der er stor begejstring i stemmerne, når de to DJ’s fortæller om de danske succeshistorier, som også har været en del af Vidundergrunden. Thomas Vibe fortæller:

"Jeg var for nylig i L.A. på bryllupsrejse, og ligger ved poolen på det hotel, hvor Jim Morrison faldt ud over taget, og pludselig spiller de et nummer, som vi har spillet i Vidundergrunden. Jeg ringede til Volmer og stak telefonen op mod højtaleren – 'Galimatias!' Det var Matias fra Fredericia, også kaldet ’Galamatias’, som er flyttet til L.A., og har lavet noget med Alina Baraz, og det var super fedt at opleve at dansk musik rammer, når man mindst venter det. Hvis man tjekker hans Spotify, vil man kunne se, at der er rigtig meget aktivitet, men der er ingen der ved, at det 'bare' er Matias fra Fredericia, som er flyttet til L.A., og nu laver noget, der når virkelig, virkelig bredt rundt. Han er dansk, og det kan vi altså godt være stolte af. Der er også Emil på 21 fra Ålborg, 'Notize', og som vi spillede i én af vores allerførste udsendelser. Han laver musik for UFC-fighteren Conor McGregor til hans Instagram-profil, og en måned inden kampen mod Floyd Mayweather, bliver det pludselig stort for ham med en masse interviews og en tur til Las Vegas på boksehistoriens største kamp - måske det også inspirerer andre til at gøre det. En god succeshistorie fra Ålborg. Men det var os, der vist nok bragte det først og i hvert fald spillede hans musik lang tid før alle andre begyndte at snakke om det. Så vi er et talerør – vi skal værne om det, og vi skal bruge det. Og der er faktisk mange, der laver ting i udlandet, som har hul igennem, men det er ikke altid, at folk ved det – så det er den anden del af det, også tage succeshistorierne og formidle det."

Fremtiden?

Vidundergrunden er programsat indtil udgangen af 2017, men de to radioværter håber på en forlængelse, og har også andre projekter i støbeskeen:

"Vi har masser af idéer. Nogle af dem snakker vi allerede med DR om, men uden at afsløre for meget kommer der nogle rigtig frække bonus ting inden året er omme som vi glæder os til at dele med alle vores lyttere. Vi skal foreløbig lave programmet året ud, men håber på at kunne fortsætte."

Musik til Vidundergrunden?

Volmer & Vibe lytter til alt, de får tilsendt, fortæller de, men kan ikke love, at alle bliver spillet i radioen:

"Vi vil gerne opfordre til, at man lytter til programmet først, så man kender rammerne, og derefter sender noget til os. Ikke fordi det nødvendigvis skal passe, men der er et vist kvalitetsniveau, og det er et flow, der giver mening, hvis man lytter. Så hvis du synes, at det er noget for dig, så smid endelig en mail på vidundergrunden@gmail.com.

Vores sendetid er fredag aften fra kl. 18:00 – 20:00, så der må godt være lidt beat i. Det er ikke klub-musik, og vi har spillet et par halvklassiske filmagtige ting, men vi har hele tiden i baghovedet, at det skal ligge lidt op til weekenden. Ugen er ovre, og det er lyden af weekend. Det er et program, man kan lytte til med en drink i hånden."

Thomas Volmer Schultz: Producer, komponist, DJ, radiovært og har bl.a. for nyligt skrevet musikken til filmen ’Mens vi lever’ sammen med Bent Fabricius-Bjerre.

Thomas Vibe: Restauratør, DJ, og radiovært.