En tredjedel af danskernes musikstreaming foregår på YouTube.
Kilde: YouGov

Undersøgelse: Knap en tredjedel af al musikstreaming foregår på YouTube

En ny undersøgelse viser, at næsten en tredjedel af danskernes musikstreaming foregår på YouTube. Det er et problem for både musikskaberne og de konkurrerende abonnementstjenester. For på grund af en forældet EU-lovgivning er YouTube ikke underlagt samme vilkår om betaling for brug af rettigheds-beskyttet indhold som deres konkurrenter. Det skævvrider markedet og undergraver musikskabernes indtægtsmuligheder.

Næsten en tredjedel (29 procent) af de timer, danskerne bruger på at streame musik på audio- og videotjenester, sker på YouTube. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget på vegne af Koda. Det er samme andel som Spotify Premium, hvilket betyder, at disse to tjenester er der, hvor danskerne bruger klart flest timer på at streame musik.

 

Det er på tide med et politisk opgør med YouTube - Anders Lassen

 

 

Musikstreaming i en gennemsnitlig uge

 

Samtidig viser undersøgelsen, at 69 procent af YouTube-brugerne primært bruger tjenesten til at høre musik, som de kender i forvejen. Brugerne benytter med andre ord YouTube som en musikstreamingtjeneste på lige fod med de abonnementsbaserede tjenester – og altså langt fra blot som et inspirationskatalog til ny musik, som det indimellem hævdes.

Der er dog én helt afgørende forskel på de to tjenester. Modsat Spotify og andre abonnementsbaserede musikstreamingtjenester er YouTube nemlig, på grund af en forældet EU-lovgivning, ikke forpligtet til at forhandle sig til en aftale omkring brugen af det musikindhold, der i høj grad driver trafikken til deres tjeneste.

 

YouTube bruges primært til at lytte til kendt musik

 

Kodas direktør: Nye spilleregler

Ifølge Kodas direktør, Anders Lassen, er undersøgelsen endnu et bevis for, hvorfor det er så vigtigt, at EU-politikerne tager de beslutninger, der er nødvendige for et bæredygtigt musikmarked i fremtiden, når den ophavsretsreform, der er på forhandlingsbordet, skal stemmes igennem senere på året.

”Det er på tide med et politisk opgør med YouTube og andre brugergenererede onlinetjenesters helt urimelige konkurrencefordele. Det er i stigende grad de er store multinationale tech-giganter, der høster fordelene af, at musikken er blevet digital, mens dem der leverer den får sværere og sværere ved at tjene penge. Den udvikling går kun en vej, hvis ikke der bliver sat nogle nye spilleregler op, der sikrer ens vilkår for alle de mange aktører, der gerne vil skabe omsætning på brug af musik”, udtaler Anders Lassen.

Se alle tallene fra undersøgelsen her

Læs også Kodas direktørs kronik i Politiken om problemstillingen her

 

Top 5 musikstreamingtjenester

Læs mere om den omtalte EU-lovgivning og de udfordringer, den giver i musikbranchen her

Seneste nyt

09. oktober 2018
Lydmor - det har altid interesseret mig at beskrive verden på en måde, som gør den magisk
Hvordan tager man og konverterer mystikken fra en kontrastfyldt, kinesisk storby og mørket og magien fra en natklub i Shanghai og koger det hele sammen til en konceptuel plade, der kan foldes helt ud i et sceneshow? Det ved komponisten, sangskriveren og elektrosangerinden Jenny Rossander med kunstnernavnet Lydmor. Lydmor har man sommeren igennem kunnet opleve blandt andet på Roskilde og på Northside, samt til Gaffa Prisen, hvor Lydmor optrådte nøgen kun iført neon-bemaling bakket op af en række statements om kvinder i musikbranchen. Udtrykket på scenen er en væsentlig del af udpakningen af hendes musik, og ikke mindst for hendes nye plade, som tager afsæt i et længere ophold i Shanghai.

09. oktober 2018
Skriv hits og sælg dem – om co-writing
For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

08. oktober 2018
Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer
I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.