Musikkritikernes egen pris, Steppeulven 2014, blev afviklet i lørdags d. 8.02 på Bremen Teater i København. Koda var igen i år med bag eventen og gav ligesom sidste år en ekstra håndsrækning til vinderne af prisen Årets Håb. Årets Håb-prisen gik til pigebandet Baby in Vain og med prisen fulgte 15.000 kr. fra Koda.
Se billeder fra aftenen på Kodas Facebook
Ordekvilibristen Per Vers kørte med sikker hånd showet igennem. Så selvom musikanmeldere og musikere ikke altid er de bedste venner blev det glemt for en stund og den fyldte teatersal i Bremen bar præg af at være et fællesskab af mennesker, der arbejder for og med musikken.
De i alt 11 priser blev fordelt således:
· Årets Album: Kira Skov: "When We Were Gentle"
· Årets Sang: Quadron: "Hey Love"
· Årets Orkester: When Saints Go Machine
· Årets Livenavn: MØ
· Årets Håb: Baby In Vain
· Årets Vokalist: Kira Skov
· Årets Musiker: Palle Hjorth (tangentspiller for Povl Dissing, The Sandmen, Savage Rose, Peter Sommer med flere)
· Årets Tekstforfatter: Allan Olsen
· Årets pionerpris: Future 3
· Årets Komponist: Den Sorte Skole
· Årets Producer: Robin Hannibal (Quadron, Rhye)
Til showet i Bremen Teater var der desuden live-optrædener fra blandt andre Spids Nøgenhat, When Saints Go Machine, Marvelous Mosell, MØ og Baby In Vain, der vandt prisen Årets Håb.
15.000 kr til Baby in Vain
Med Prisen Årets Håb fulgte 15.000 kroner fra Koda som en ekstra motivation til modtagerne Baby in Vain, for at fortsætte det gode arbejde med at skabe ny musik til gavn og glæde for de danske og udenlandske scener.
Juryens motivation for valget af Baby in Vain som Årets Håb
"Nu er det jo vanskeligt at forudsige et stort jordskælv på den lange bane. Men man ved godt, når man står midt i det. Og ingen, der har været udsat for disse tre dynamitstænger, er sluppet fra det uden rystende knæ og et blåt mærke på hukommelsen. Der er blevet talt om alder og om køn, men det hele er i grunden simpelt som en Egon Olsen-plan: du skal bruge trommer, guitar og bas. Mere skal der ikke til for at få den danske rockscene til at skælve. Selv er de ligeglad med etiketter. Du kan kalde det stoner eller støjrock eller neo-grunge, hvis det er dét, der får din båd til at rokke. Bare den rocker som var vi på den yderste dag! Vi kan jo kalde det smadrerock uden stopklodser og så ellers glæde os over, at Lola, Andrea og Benedicte engang mødte hinanden. Efter en koncert, selvfølgelig. De er nemlig årets håb og kalder sig: Baby In Vain.”
Steppeulven blev igen i år gennemført i samarbejde med Bremen Teater og med økonomisk støtte fra DAF (Dansk Artist Forbund), DPA (Danske Populær Autorer), DJBFA (Danske Jazz-, Beat- og Folk-Autorer), DMF (Dansk Musikerforbund), Koda og Roskilde Festival.