Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Nyt partnerskab skal bidrage til at opfylde Kodas mål om at sikre rettighedshaverne flest mulige penge så hurtigt og præcist som muligt og samtidig forbedre brugeroplevelsen.

Nyt partnerskab skal give Kodas medlemmer et bedre overblik og løfte brugeroplevelsen

Koda har indgået et partnerskab med den danske tech-startup Trackbit. Koda og Trackbit vil i fællesskab arbejde på at give medlemmerne et bedre overblik og løfte brugeroplevelsen ved eksempelvis at inddrage teknologier som kunstig intelligens og fingerprinting til lydgenkendelse.

Koda og den danske tech-startup-virksomhed Trackbit har indgået et partnerskab om at udvikle løsninger, der skal bidrage til at opfylde Kodas mål om at sikre rettighedshaverne flest mulige penge så hurtigt og præcist som muligt og samtidig forbedre brugeroplevelsen.

I første omgang vil partnerskabet fokusere på at sikre mere nøjagtige udbetalinger på reklameområdet, som i dag er præget af mangelfulde data og en del manuelt arbejde for både medlemmer og medarbejdere. Samtidig vil medlemmer, der leverer musik til reklamer, få adgang til et nyt digitalt værktøj, som blandt andet giver dem indsigt i, hvordan og hvor deres værker bliver brugt.

 

Vi ser et stort fremtidsperspektiv i partnerskabet - Carsten Brøns Andersen. 

 

”Vi er meget glade for at have indgået et partnerskab med Trackbit. Først og fremmest fordi de hjælper os med at udvikle en løsning på en aktuel udfordring. Dernæst ser vi et stort fremtidsperspektiv i partnerskabet, da vi har en klar forventning om, at vi med tiden kan rulle løsningen fra reklameområdet ud på andre områder, og at teknologien vil have en række andre anvendelsesmuligheder, som vil komme vores medlemmer til gode. Vi har gennem lang tid gransket markedet for virksomheder, der kunne levere den rette service og teknologi til vores behov, og har vurderet, at Trackbit har et unikt sæt kompetencer,” siger strategi- og forretningsudviklingschef i Koda, Carsten Brøns Andersen. 

Trackbits grundlæggere, Frederik Duckert og Anders Poulsen, kommer fra både musik- og mediedata-miljøet og har derfor både stor forståelse for rettighedshavernes behov og en bred viden om de teknologiske muligheder på området.

 

Vil bringe stor værdi til Kodas medlemmer - Anders Poulsen

 

”Vi glæder os meget til samarbejdet med Koda, som vi er sikre på, vil bringe stor værdi til Kodas medlemmer både i form af højere grad af præcision i udbetalingen og en mindre manuel arbejdsbyrde for både medlemmer og Kodas medarbejdere,” siger administrerende direktør i Trackbit, Anders Poulsen.

Fokus på brugervenlighed og medlemsinddragelse

Koda og Trackbit vil i fællesskab arbejde med teknologier som lydgenkendelse, fingerprinting og kunstig intelligens for at sikre højere effektivitet og en række fordele for medlemmerne. Blandt andet er vi netop nu i gang med at bygge et system, hvor Kodas medlemmer vil få mulighed for at uploade musikfiler og knytte det til deres værker. Netop dette skal gøre det muligt for Koda at bruge kunstig intelligens på flere områder i fremtiden og bidrage til et mere detaljeret og brugervenligt indblik i, hvordan og hvor ens værker bliver brugt. Partnerskabet med Trackbit fokuserer i høj grad på inddragelse af medlemmer, så løsningerne bliver udviklet baseret på deres behov.  

 

Vi udvikler det, medlemmerne har behov for - Carsten Brøns Andersen

 

”Vi er allerede i gang med sparre med udvalgte rettighedshavere for at sikre, at vi udvikler det, de har behov for. I denne runde har vi talt med komponister og sangskrivere, men vi planlægger også at inddrage musikforlag, udenlandske musikrettighedsorganisationer, og andre relevante interessenter. På den måde bringer vi vores medlemmer og udenlandske samarbejdspartnere tættere på udviklingsprocessen og sikrer, at de får direkte indflydelse på, hvilke funktioner og services vi udvikler fremadrettet,” siger Carsten Brøns Andersen. 

Arbejdet med at sikre mere nøjagtige udbetalinger på reklameområdet og det nye digitale værktøj til medlemmer, der leverer musik til reklamer, er allerede i fuld gang. Koda forventer at løsningen vil komme i brug i løbet 2021.