Librarymusik bliver lettere at arbejde med

Komponister og forlag får fra 1. januar 2013 lettere ved at forhandle aftaler med de mange produktionsselskaber, der bruger færdigproduceret underlægningsmusik i film, tv, radio og reklamer.

Fremover får komponister og forlag meget nemmere ved at forhandle aftaler på plads med det stigende antal produktionsselskaber, der bruger færdigproduceret underlægningsmusik – også kaldet librarymusik - i deres AV-produktioner.


Som en forsinket julegave åbner Koda nemlig op for, at medlemmerne fra 1. januar 2013 selv kan forvalte de mekaniske rettigheder til denne type musikværker. Den nye ordning betyder, at librarymusikken kan udbydes til en pris, der både dækker synkronisering og efterfølgende kopiering.


Derfra kan produktionsselskaberne frit sammenstille lyd og billede samt eventuelt senere lave kopier af produktionen. Dermed får danske komponister mulighed for at konkurrere på lige fod med udenlandske komponister, der ikke er medlem af Koda, mens kunderne skal bruge mindre krudt på at håndtere rettigheder.

Stort ønske fra medlemmerne

Ved et velbesøgt netværksmøde i Dansekapellet i København 5. december fortalte Kodas afdelingschef for forretningsudvikling og marketing, Fie Gersdorff Schrøder, om baggrunden for ordningen.

- Kodas eksistensberettigelse er baseret på, at vores medlemmer har nogle fornuftige vilkår at arbejde under. Så vi har været nødt til at gøre noget, så danske komponister i højere grad bliver brugt, når produktionsselskaberne skal finde librarymusik. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu kan præsentere denne ordning, sagde hun.

Koda håndterer stadig retten til offentlig fremførelse, som når produktionen for eksempel sendes i tv. Men det ændrer ikke ved det faktum, at arbejdsgangene lettes efter nytår. Og det glædede Daniel Käfer, der er medejer af Apollo Music, der udover at tilbyde library musik også arbejder med musiksupervision og driver firmaet Apollo Live

-Vi har kæmpet for denne ordning siden 2007 og er rigtig glade for at se, at den indsats nu bærer frugt, sagde han.

Librarymusik er populært

Også stifteren og ejeren af musiksupervisionsselskabet Upright Music og musikselskabet Stereo Royal, Jeppe Kaltoft, var godt tilfreds med, at der nu findes en ”One Stop Shop”.

- Produktionsselskaberne kan godt lide librarymusik, fordi det er let tilgængeligt, repertoiret er bredt, det er let at cleare, og så er det relativt billigt i forhold til kommercielt udgivet- og specialkomponeret musik. Der er en stor talentmasse i dansk musik og et meget højt kvalitetsniveau inden for mange genrer, og det kan vi udnytte endnu bedre nu, sagde han.

God mulighed for komponister

Næstformand i Brancheklubben for Film- og Mediekomponister og bestyrelsesmedlem i Dansk Komponist Forening Karsten Fundal så ligeledes store muligheder i librarymusikken, der ifølge ham ikke længere betragtes som noget andenrangs i komponistverdenen.

- Når du først er etableret som librarymusiker, kan det give en løbende indtægt, fordi din musik bliver placeret igen og igen alle mulige steder. Det kræver selvfølgelig en indsats over længere tid, inden afkastet viser sig. Desværre findes der selskaber, som er gode til at skrive tingene med småt, og derfor er det godt at alliere sig med nogen, der har forstand på jura og kontrakter, før du går i gang, sagde han.

Hvad er librarymusik?

Flere og flere produktionsselskaber bruger librarymusik, også kaldet produktionsmusik, til deres AV-produktioner. Librarymusik er en betegnelse for færdigproduceret musik, der bruges som baggrundsmusik i radio-, tv- eller filmproduktioner. Musikken er ofte samlet i særlige biblioteker, hvor produktionsselskaberne nemt og hurtigt kan finde musik.

 

Seneste nyt

18. januar 2018
Fokus på fundraising og støtte – nyt år og nye muligheder
Et nyt år og dermed nye støttemuligheder. Sådan indledtes årets første medlemsarrangement med fokus på støtteordninger og fundraising. Til arrangementet fik de fremmødte svar på spørgsmål om fundraising og støtte, og samtidig gav digital strateg og musiker Maiken Ingvordsen indblik i, hvordan man tilrettelægger sin fundraising-strategi. Kristina Holgersen fra Statens Kunstfond samt Martin Stauning og Tobias Stenkjær fra Kodas Legatudvalg 2017 gav gode råd til ansøgningerne.

17. januar 2018
Anne Linnet – følelser har ingen alder (del 2)
Anne Linnet kræver næppe nogen nærmere introduktion. Med en karriere, som spænder over fire årtier, har hun manifesteret sig på den danske musikscene og rodfæstet sig som en ufravigelig del af dansk musik- og kulturliv. Musikken har altid været der i Anne Linnets 64-årige liv – et liv med musikken, som hun ikke ville være foruden, men som kræver, at man rent faktisk elsker, det man gør – for talent alene gør det ikke, og man kommer ikke sovende til succesen og et mangeårigt karriereforløb.

16. januar 2018
Filmkomponisten Jonas Struck – musikken skal give plads til at filmen kan ånde
Filmkomponisten Jonas Struck har haft et travlt år sidste år. Som komponist på ikke mindre end fem film, bl.a. til den anmelderroste ’QEDA’ og til filmen om tennislegenderne Borg og McEnroe, levner det ikke mange ledige stunder. Filmmusikken er det, der fylder allermest hos den 45-årige komponist, der også har en baggrund fra det nu opløste Swan Lee. Jonas Struck fortæller her om overgangen fra jazzkomponist, til Swan Lee og til at etablere sig solidt som filmkomponist.