Hannah Schneider - Det at synge og skrive er en sport, man er nødt til at træne på

Kodas kantine dannede for nylig ramme om et medlemsarrangement, hvor Koda, NCB og Gramex inviterede indenfor til en aften, der kastede lys over alt det man, som nyt medlem, bør vide. Samtidig var komponist og sangskriver, Hannah Schneider samt producer, sangskriver m.m., Chief1 inviteret til at dele ud af deres erfaringer.

 

’Hvorfor tjener du penge? … fordi du har rettigheder. Så snart man har manifesteret en sang, et værk, så har man ophavsretten til den, og det er den, vi forvalter. Ophavsretten er ikke afhængig af registrering hos Koda. Man kan sammenligne det med andelstanken, hvor vi alle sender mælk til mejeriet, som bliver lavet til mælk og ost og solgt, og pengene går tilbage til mælkebønderne – på samme måde er det med musikken’, forklarede Jakob Thors.Mandagens medlemsarrangement – primært for nyere medlemmer af Koda, guidede de fremmødte igennem en introduktion til Koda, NCB og Gramex. Aftenens første oplæg handlede om 'alt det juridiske'. Under overskriften ’Dine rettigheder – dine penge’ gav jurist i Kodas Medlemsafdeling, Jakob Thors, en introduktion til rettighedsbegrebet:

Se eller gense præsentationen ’Dine rettigheder, dine penge’.

Koda

Medlemskonsulent, Mette Caroline Holm indledte med at vise videoen ’Sådan fordeles pengene’, som kort forklarer, hvad Koda kan gøre for dig som komponist eller sangskriver – se eller gense videoen her.

’Det, der er vigtigt for dig at gøre, er, at registrere dine værker – vi kan ikke fordele betaling for brug af musikken, hvis dit værk ikke er registreret. Du skal rapportere dine koncerter og tjekke din udbetaling’. Det er de tre væsentligste ting, forklarede Mette Caroline Holm.

På Kodastream kan du se informationsvideoer om, hvordan du registrerer et værk, rapporterer en koncert samt søger i din kontooversigt.

Øvrig væsentlig medlemsinformation kan også findes på medlemssektionen på Koda.dk.

Se eller gense introduktionen til Koda.

Koda Kultur

Medlemskonsulent, Cecilie Ifversen, gav en introduktion til platformen, Koda Kultur, som favner samtlige støttepuljer og legater, der ligger under Kodas kulturelle midler.

’Når man har fundet det eller de legater, man gerne vil søge, klikker man på ’søg legat’ og kommer så direkte over i vores ansøgningsmodul. Har man ikke et dansk cpr-nr., skal man ringe ind til Koda’, forklarede Cecilie Ifversen.

Cecilie Ifversen havde et godt råd:

’Det allervæsentligste er at vedhæfte musik, og vær klar i mælet i forhold til, hvad det er, du vil, i forhold til dit projekt’.

Se eller gense introduktionen til Koda Kultur

NCB

Jette Binger, Ophavsrets konsulent hos NCB fortalte, hvad man som medlem skal være opmærksom på, når man skal udgive sin musik:

"Der er to veje, man kan gå - fysisk eller digitalt. NCB varetager de mekaniske rettigheder, og hvis du vil udgive fysisk på CD, vinyl eller kassette, skal du omkring NCB og NCB’s hjemmeside. Udgiver du digitalt, skal du registrere din udgivelse ved at udfylde en 'digital track reporting form' på koda.dk’.

Få indblik i, hvad du skal være opmærksom på, når du vil udgive fysisk.

Musik i film og tv

Josefine Jargil Årman, som er Music Clearence Consultant hos NCB, fortalte om musik i film og tv og om den nordiske synkroniseringsmodel (Ved synkronisering forstås rettigheder ved sammenstilling af musik og billeder).

’Vi arbejder med bestillingsmusik (skrevet specifikt til en produktion) og eksisterende musik. Til den eksisterende musik arbejder vi ud fra den nordiske model for synkronisering. Du har ret til et synkroniseringsvederlag, når din musik bliver brugt sammen med levende billeder’.

Se ’Den nordiske synkroniseringmodel’ og øvrige slides fra præsentationen.

Gramex

Gramex er en medlemsorganisation, som forvalter rettigheder. Hvor Koda sikrer betaling for offentlig brug af musik, og varetager rettighederne for de skabende kunstnere, gør Gramex det samme for de udøvende kunstnere, dvs. musikere, sangere, pladeselskaber og producenter.

Timo Møllenberg fra Gramex fortalte:

"Husk at anmelde din udgivelse på Studielisten, hvis du udgiver selv. Ellers er det pladeselskabets opgave at indsende Studielister. Medlemskabet hos Gramex oprettes via Studielisten. Vi opererer med et kunstnermedlemskab og et selskabsmedlemskab. Husk at du som selvudgiver også har selskabsmedlemskab. Husk også, at ISRC-koden ikke er lig med medlemskab hos Gramex. Det er en unik 12-cifret kode, som følger hvert enkelt track. Den skal du bruge ex når du uploader tracks til Spotify m.m. Du ansøger online, og modtager koden inden for tre dage. Du skal kun ansøge én gang, og så kan du selv konstruere alle koder, som du fremadrettet har behov for. Det er hurtigt, gratis og nemt."

Timo Møllenberg havde også et godt råd med til medlemmerne: Husk at du kan søge støtte via Gramex-midlerne. Man søger hos Dansk Musikerforbund eller Dansk Artistforbund, og man kan søge støtte til udgivelser og kurser m.m.’.

Få hele vejledningen fra Gramex inkl. brug af studielister 

Hannah Schneider og Chief1

Hvad skal jeg være opmærksom på som ny i musikbranchen? Hvem skal jeg samarbejde med? Hvordan når jeg ud til mine fans? Der opstår mange spørgsmål, når man starter ud i musikbranchen, så hvad bedre end at få gode råd fra nogen af dem, som kender branchen allerbedst? Til det formål var sanger, sangskriver og komponist, Hannah Schneider samt producer, sangskriver, sanger og solist, Chief 1, inviteret til at dele ud af deres erfaringer. Dagens moderator var Emil Sørensen, VOLUME.

Hannah Schneider, er signet på Sony og Mermaid Records. Har udgivet tre plader i eget navn, og bruger lige nu sin tid som sangskriver og som udøvende i det dansksprogede band, IOWA.

Chief1 startede Rockers by Choice i 1986, som han udgav fem album med, er gammel danmarksmester i breakdance, og blev senere producer. Chief1 har arbejdet inden for stort set alle musikgenrer, og er nu gået tilbage til selv at skabe musik igen.

Hannah Schneider kommer fra en klassisk musikfamilie:

’For mig har musik altid været en holdsport. På et tidspunkt stødte jeg ind i rapperen, Johnson, som spurgte om jeg kunne komme i studiet og synge til sangen ’Kig Forbi’. Jeg havde ikke nået at tænke så meget over, hvem jeg var, og hvad jeg ville med min musikkarriere. Jeg mødte også en ret fantastisk amerikansk sangskriver, som inviterede mig over at skrive sammen med hende i London. Her skrev vi en sang til tv-serien ’Grey’s Anatomy’. Det at synge og skrive er en sport, man er nødt til at træne på. Jeg lagde også et nummer på Karrierekanonen, som der var en manager og en booker, der reagerede på. Det er et vindue til at blive hørt, så brug det. Opsøg ildsjælene, for det er ofte dem, man får et fedt samarbejde med’, fortalte Hannah Schneider om starten på hendes karriere.

Chief1 gav også et indblik i starten på sin karriere, og et godt råd med på vejen:

"Det handlede meget om liveoptræden dengang. Ingen af os havde råd til at komme i Sweet Silence studiet til 800 kr. i timen, så det var først senere hen, vi fik råd til det. Jeg havde min pladespiller og to guitarsamplere, og vi var det mest vilde og ’farlige’ band i den københavnske undergrund. Vi blev booket ind – bl.a. i fængsler og i alle mulige settings og fulgte op, der hvor punken takkede af. Vi blev opvarmere for nogle af de store danske 80’er bands. De unge havde brug for noget nyt, og det var os. De ældre bands kaldte os døgnfluer, og sagde at hip-hop’en var død i morgen. Kenneth Bager var den eneste dengang, der havde fingeren på pulsen, og troede på os. Vi blev signet og kom i studiet, og jeg tænkte, at jeg skulle lære alle de udtryk – og det er et godt råd – lær the basic rules, så du ikke er afhængig af nogen."

Spørgsmål til Hannah Schneider og Chief1

Hvad skal man tænke over, når man skal finde gode samarbejdspartnere?

Hannah – jeg har altid helst ville gøre det hele selv, for så ved jeg, hvordan det bliver. Men nogle gange tror man noget om sig selv, som ikke andre hører, og så kan det være værdifuldt at give det fra sig. Men føles det forkert i et samarbejde, så se at komme videre.

Chief1 – i 90’erne handlede det om at ’skabe’ en artist. Men jeg tænder 100 % på, når en artist ved, hvad han eller hun ved, hvad han/hun vil og har en identitet. Som Mø, der kommer fra Ungdomshuset og Lukas G fra Staden.

Hvornår har I oplevet det bedste samarbejde og hvorfor var det godt?

Hannah – samarbejdet med min makker, Nikolaj, som er den anden halvdel i IOWA, fungerer super godt. Produktion er en stor del af en sang, og Nikolaj bygger en lyd op, og jeg begynder at synge lidt, og han spiller lidt af temaerne, så hele den samlede sang bliver til på én gang. Det er mindblowing.

Chief1 – man skal kysse en masse frøer for at finde den perfekte samarbejdspartner. Jeg har kun én, jeg virkelig kan arbejde sammen med. Jeg tror meget på, at hvis man skal finde den rigtige samarbejdspartner, så skal man mangle noget, man leder efter. Min perfekte samarbejdspartner er Remee. Vi har et sprog sammen. Når man har fundet det eller de mennesker, man arbejder godt sammen med, så hold fast på dem som i et ægteskab.

Hvordan kommer man til at skrive for andre?

Chief1 - henvend dig til en publisher eller skriv med et bestemt band for øje – ’it’s only one song away’ – hvis du skriver noget, der er for sindssygt, så kan du ikke holde den nede. Du har så mange muligheder via internettet – du kan havne, hvor du vil. Vær selektiv og send direkte til dem, du ved, vil kunne lide din sang. Jeg lytter til alle demoer, for jeg sidder altid og venter på det nye hit.

Hannah – lad ordet falde, og spread the word. Og prøv at komme med på nogle writing camps, for så er du inde i det.

Skal jeg udgive en single, hvis jeg har materiale til et helt album?

Chief1 – folks opmærksomhed er ikke, hvad den har været. Vi har omkring syv sekunder til at fange folks opmærksomhed. Men find ud af om du bliver gladest for at sende en cd ud med 12 sange, som du har arbejdet på et år. Så skal du måske ikke blive alt for ked af, hvis den ikke sælger max. Det er ligesom i 50’erne, hvor vi også havde singles market.

Hannah – du får noget opmærksomhed, hver gang du sender noget ud, og sender du en cd ud, får du måske kun opmærksomhed én gang, fremfor hvis du udgiver en single.