For andet år i træk vækster musikbranchen.

Andet år med vækst i musikbranchen:
Livemusikken driver fremgangen

Ifølge ny rapport steg omsætningen i musikbranchen med 23 procent, og det er i høj grad liveområdet, som driver fremgangen. Trods udfordringer på særligt området for indspillet musik er år to med vækst et tegn på, at økonomien i musikindustrien klarer sig bedre end længe, lyder det fra organisationerne bag rapporten.

Den danske musikbranches omsætning steg i 2017 med 23 procent i forhold til året før og bidrog dermed med 9,3 milliarder kroner til den danske samfundsøkonomi. Det viser rapporten ’Dansk Musikomsætning 2017’, som Rambøll har udarbejdet på vegne af en række organisationer fra den danske musikbranche. Det er andet år i træk, at branchen har formået at skabe en pæn vækst.

Rapporten viser, at kilderne til fremgangen hovedsageligt skal findes i livemusik. Liveområdet steg med hele 1.5 milliarder i forhold til 2016 og udgjorde i 2017 næsten 65 procent af branchens samle-de omsætning – de resterende 35 procent findes på området for indspillet musik.

 

To år med fremgang i musikbranchen er meget positivt - Anders Lassen

 

”To år med fremgang i musikbranchen er meget positivt og et klart tegn på, at vi efter mange års hårdt arbejde med at omstille os til en ny virkelighed er på rette vej. At væksten på det indspillede område ikke følger med i samme grad, vidner dog om, hvorfor det er afgørende, at vi får styr på det digitale marked, som er præget af ulige vilkår for streamingtjenesterne og urimelige forhold for de udøvende og skabende kunstnere,” udtaler Anders Lassen, direktør i Koda.

Store navne driver væksten på liveområdet

Det er sjette år i træk, at IFPI, Koda, Dansk Live, MXD, Gramex og Musikforlæggerne i samarbejde med Rambøll udarbejder opgørelsen. Og siden den første opgørelse i 2012 har musikbranchen oplevet en samlet vækst på 52 procent, som i høj grad er drevet af liveområdets fremgang de seneste to år. Væksten er et udtryk for, at danskerne gerne bruger penge på dyre musikalske liveoplevelser, men ikke nødvendigvis et tegn på, at de ser mange flere koncerter end tidligere.

”Væksten på liveområdet skyldes, at arrangørerne og artisterne har formået at udvikle formater, der appellerer til publikums begejstring for liveoplevelser, samt de nye arenaer og festivalernes stigende popularitet. To år med pæn vækst er en god nyhed, nu skal vi som branche huske at arbejde hårdt for gode forhold for alle de små og mellemstore spillesteder, som ikke i samme grad mærker væksten. Det er trods alt på disse scener, at alle artister – uanset størrelse og popularitet – begyn-der deres karriere,” siger Esben Marcher, sekretariatschef i Dansk Live.

Momentum for dansk musikeksport

Det går også frem for den danske musikeksport, som samlet er vokset med 17 procent i forhold til året før. Blandt andet er eksporten af indspillet musik vokset med 25 procent i forhold til 2016. Men skal momentum udnyttes, kræver det en samlet styrket indsats.

 

Dansk musik har aldrig tidligere haft en så mangfoldig global succes - Ole Dreyer

 

”Dansk musik har aldrig tidligere haft en så mangfoldig global succes, og branchen gør allerede meget for at udnytte momentum. Hvis vi skal skabe gode forhold for væksten, savner vi dog en samlet styrket indsats, og hvis rammevilkårene styrkes gennem blandt andet det igangværende arbejde med vækstpakker for de kreative erhverv, kan vi mangedoble omsætningen,” siger Ole Dreyer, formand for Musikforlæggerne i Danmark.

HENT DANSKMUSIKOMSÆTNING 2017

 

FACTS FRA DANSK MUSIKOMSÆTNING 2017

Musikbranchens bidrag til samfundsøkonomien

  • Musikbranchen har en omsætning på 9,3 milliarder i 2017 - en stigning på 23 procent i forhold til 2016.

Indspillet musik

  • Indspillet musik udgør 35,5 procent af den samlede omsætning i 2017 svarende til 3,3 milliarder. Omsætningen på dette område er steget med 10 procent i forhold til 2016.

Livemusik

  • Livemusik udgør 64,5 procent af den samlede omsætning i 2017 svarende til 6 milliarder kroner. Omsætningen på dette område er steget med 31 procent i forhold til 2016.

Musikeksporten

  • Musikeksport udgør 9,5 procent af den samlede omsætning i 2017 svarende til 890 millioner kroner. Omsætningen på dette område er steget med 17 procent i forhold til 2016.

Bag rapporten
Rambøll har udarbejdet Dansk Musikomsætning 2017 på vegne af IFPI, Koda, Dansk Live, MXD, Gramex og Musikforlæggerne.

Seneste nyt

09. oktober 2018
Lydmor - det har altid interesseret mig at beskrive verden på en måde, som gør den magisk
Hvordan tager man og konverterer mystikken fra en kontrastfyldt, kinesisk storby og mørket og magien fra en natklub i Shanghai og koger det hele sammen til en konceptuel plade, der kan foldes helt ud i et sceneshow? Det ved komponisten, sangskriveren og elektrosangerinden Jenny Rossander med kunstnernavnet Lydmor. Lydmor har man sommeren igennem kunnet opleve blandt andet på Roskilde og på Northside, samt til Gaffa Prisen, hvor Lydmor optrådte nøgen kun iført neon-bemaling bakket op af en række statements om kvinder i musikbranchen. Udtrykket på scenen er en væsentlig del af udpakningen af hendes musik, og ikke mindst for hendes nye plade, som tager afsæt i et længere ophold i Shanghai.

09. oktober 2018
Skriv hits og sælg dem – om co-writing
For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

08. oktober 2018
Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer
I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.