Kodas generalforsamling 2021

Kodas generalforsamling bliver afholdt onsdag den 16. juni 2021 kl. 15.

Generalforsamlingen afholdes på Langelinie Pavillionen. Den fastsatte dato er med forbehold for ændringer som følge af eventuelle corona-restriktioner.

Tidsplan frem mod generalforsamlingen

• Bestyrelsens indstillinger offentliggøres

• Frist for forslag fra medlemmerne og opstilling som forlagsmedlem eller kritisk revisor (autormedlemmerne er ikke på valg)

9. juni (kl. 12.00)

• Tilmeldingsfrist for for forlag og fuldmagter, der ønsker at gøre brug af mere end en stemme.

11. juni (kl. 12.00)

• Tilmeldingsfrist for autorer, forlag og fuldmagter, der ønsker/har en stemme

16. juni

Her kan du se bestyrelsens indstillinger, som er offentliggjort 1. marts 2021.

Se bestyrelsens kommenterede dagsorden her

5. Valg af forlagsmedlemmer og suppleanter til Kodas bestyrelse.
  7. Valg af tre kritiske revisorer og to suppleanter for disse
  12. Beslutning om anvendelse af beløb, der ikke kan fordeles, for det afsluttede regnskabsår, på grundlag af en af bestyrelsen afgivet indstilling.
  14. Forslag til vedtægtsændringer stillet af Kodas bestyrelse
    A: Forslag om ændring af §7 stk. 2: Forslag om forbud mod dobbeltmandater
    B: Forslag om ændring af §7, stk. 1, indførelse af nyt § 7, stk. 3, ændring i §7, stk. 5 og stk. 7, ændring i § 8, indførelse af nyt §9, stk. 3, ændring i § 17, stk. 2 og stk. 3: tilføjelse af eksternt medlem til Kodas bestyrelse.
    C: Forslag om ændring af §7 stk. 5 (6): valg af forlags- og autormedlemmer hvert år
    D: Forslag om redaktionelle ændringer af Kodas vedtægter
  15. Rettidigt indkomne medlemsforslag.
    A: Medlemsforslag stillet af Arne Würgler om at Koda stiller det som en betingelse, at ophavsretsloven      respekteres, når Koda giver tilladelse til streaming.
    B: Medlemsforslag stillet af Rolf Heitmann om 6 forslag til ændringer i tildeling af Kodas kulturelle midler.
  16. Eventuelt.
To forlagsmedlemmer af bestyrelsen på valg

På generalforsamlingen 2021 er der valg til de to poster som forlagsmedlem af Kodas bestyrelse. Alle stemmeberettigede forlagsmedlemmer har kunnet stille op ved at melde deres kandidatur til Koda inden den 15. marts.

Resten af bestyrelsen er ikke på valg i 2021.

Hvem kan stemme på forlagsmedlemmer?

Det er kun stemmeberettigede forlagsmedlemmer af Koda, som kan stemme ved valget af forlagsmedlemmer til bestyrelsen.

De stemmeberettigede kan afgive lige så mange forskellige stemmer, som der er poster på valg.

Forslag fra medlemmer
Der var frist for indsendelse af forslag fra medlemmer den. 15. marts.

Her kan du finde de to indkomne forslag

Tilmelding og frister for tilmelding

Der er forskellige frister for tilmelding til Kodas generalforsamling. Fristerne gælder uanset om du vil tilmelde dig til at deltage fysisk eller online. Hvis du er i tvivl om du kan deltage fysisk, så opfordrer vi til at du tilmelder dig for en sikkerheds skyld, da det er en forudsætning for at kunne stemme. Du kan altid melde fra igen, eller deltage online i stedet for, hvis du ikke kan møde frem.

Tilmeld dig her

Der er følgende tilmeldingsfrister:
  • Onsdag den 9. juni kl. 12 for forlag og fuldmagter, til mere end en stemme.
  • Fredag den 11. juni kl. 12 for autorer, forlag og fuldmagter, med en stemme

Hvis du er forhindret i at deltage i Kodas generalforsamling, har du mulighed for at afgive din stemme ved at give en fuldmagt

Efter Kodas vedtægter er der to begrænsninger på, hvem man kan give fuldmagt:

2. En fuldmagtshaver kan kun have fuldmagt fra to stemmeberettigede Koda-medlemmer. Der er ikke andre begrænsninger.

Til kandidatvalget i 2021 kan alene forlagsmedlemmer stemme om de to pladser som forlagsmedlem i Kodas bestyrelse. Stemmeretten er i Kodas vedtægt fastsat efter følgende skala:

• Indtægt fra Koda kr. 0-100.000: 1 stemme
  • Indtægt fra Koda kr. 100.001-250.000: 2 stemmer
  • Indtægt fra Koda kr. 250.001–500.000: 3 stemmer
  • Indtægt fra Koda kr. 500.001-1.000.000: 4 stemmer
  • Indtægt fra Koda over kr. 1.000.000: 5 stemmer

Forlagsmedlemmers øgede stemmeantal er betinget af rettidig tilmelding til generalforsamlingen. De anførte beløb bestemmes ud fra Kodas sidst afsluttede og opgjorte regnskabsår og pristalsreguleres.

Et forlagsmedlem, som ejes eller kontrolleres af et autormedlem, har kun stemmeret som forlagsmedlem, hvis mindst 75% af de af forlaget forvaltede værker er skabt af andre end det pågældende autormedlem. Tilsvarende har et forlagsmedlem, der ejes eller kontrolleres af en autors arvinger, kun stemmeret som forlagsmedlem, hvis mindst 75% af de af forlaget forvaltede værker er skabt af andre end den pågældende autor. Forlagsmedlemmer, som i henhold til dansk selskabsret udgør en koncern, kan ikke tilsammen have mere end 5 stemmer

Frist for indlevering af fuldmagt
Hvis en fuldmagt skal være gyldig, og herunder give ret til flere stemmer, skal den være underskrevet på Kodas blanket, og Koda skal modtage den inden for de gældende tilmeldingsfrister enten fysisk eller på mail til generalforsamling@koda.dk. Husk også, at fuldmagtshaverne skal medbringe fuldmagterne i fysisk form til generalforsamlingen. Fuldmagtshaverne behøver ikke derudover tilmelde sig for at gøre brug af fuldmagten, men skal dog tilmelde sig hvis der skal stemmes på egne vegne.

En fuldmagt til Kodas generalforsamling er kun gældende ved fysisk fremmøde. Fuldmagter kan således ikke benyttes online.

Giver du fuldmagt betragtes de i sig selv som en tilmelding, og du behøver derfor ikke derudover tilmelde dig men hvis du er i tvivl om du kan deltage, så tilmeld dig for en god ordens skyld inden for tidsfristen.

Der var frist for at stille op som kritisk revisor den 15. marts.

Her er de opstillede:

• Leif Ernstsen
  • Morten Olsen
  • Finn Olafsson

Som suppleanter:

• Søren Bechmann

• I forbindelse med gennemgangen af årsregnskabet skal de kritiske revisorer underskrive en påtegning. Se eksempel på påtegning
Hvem kan stemme og stille op som bestyrelsesmedlem?

3. Hvis du som forlagsmedlem af Koda har opnået en indtjening fra Koda på mindst kr. 10.000 i gennemsnit pr. år som medlem i de tre umiddelbart foregående kalenderår, eller har opnået en indtjening på mindst kr. 100.000 inden for det sidste kalenderår.

Ønsker du at stille op til bestyrelsen?

Hvis du ønsker at stille op, skal du melde dit kandidatur senest 15. marts inden årets generalforsamling ved at sende en mail til:

generalforsamling@koda.dk

Årsregnskab, årsberetning og gennemsigtighedsrapport