Kodas generalforsamling 2020

Kodas generalforsamling 2020 afholdes, så snart det er muligt at samle et rimeligt antal deltagere.

Kodas generalforsamling skulle have været afholdt den 28. april, men blev – ligesom mange andre arrangementer – ramt af de restriktioner der pt. er er for forsamlinger som følge af COVID-19.

Kodas bestyrelse har besluttet at udsætte Kodas generalforsamling, som var fastsat til den 10. juni 2020, da det med seneste udmeldinger fra Statsministeriet og Sundhedsmyndighederne om forsamlinger ikke er muligt at samle et rimeligt antal deltagere. Generalforsamlingen afholdes derfor så snart dette er muligt

Det er vigtigt, at Kodas medlemmer kan mødes og sammen debattere som vi plejer på generalforsamlingen. Hvis ikke forsamlingsrestriktionerne lempes tilstrækkeligt i den kommende tid, kan det dog blive nødvendigt at gennemføre en generalforsamling med et begrænset antal fysiske deltagere, mens øvrige må deltage online og digitalt. Hos Koda følger vi situationen nøje og informerer om dato for generalforsamlingen, så snart vi kan fastlægge den.

Vi afholder et webinar/online medlemsmøde med debat om generalforsamlingens centrale emner den 10. juni kl. 15

Medlemmer, der allerede havde nået at tilmelde sig til generalforsamlingen den 28. april har fortsat en gældende tilmelding til kommende generalforsamling. Det gælder også for opstillede kandidater, og medlemmer der har stillet medlemsforslag.

Vi opfordrer til, at man tilmelder sig hurtigst muligt, hvis man ønsker at deltage – hvad enten det er fysisk eller online. Det giver os bedre muligheder for at planlægge en generalforsamling under nogle lidt mere begrænsede rammer, end vi normalt har.

Tilmelding er nødvendig for at deltage i afstemninger

Du kan kun stemme til generalforsamlingen, hvis du har tilmeldt dig generalforsamlingen. Du kan stemme ved at møde op, online eller pr fuldmagt.

• Medlemmer skal tilmelde sig senest kl. 12 fem dage inden datoen for generalforsamlingen. Den specifikke dato meldes ud, når tidspunktet for generalforsamlingen er fastsat.
  • Forlagsmedlemmer skal tilmelde sig senest kl. 12 syv dage inden datoen for generalforsamlingen, hvis de ønsker at benytte sig muligheden for at afgive flere stemmer. Denne mulighed er kun relevant i forhold til valget af kritiske revisorer. Den specifikke dato meldes ud, når tidspunktet for generalforsamlingen er fastsat.
Tre autormedlemmer af bestyrelsen på valg

På generalforsamling er der valg til de tre poster som autormedlem af Kodas bestyrelse. Alle stemmeberettigede automedlemmer kan stille op som bestyrelsesmedlem.

Kandidaturer skulle være meldt til Koda senest 15. marts.

De opstillede kandidater vil blive offentliggjort her på siden.

Du kan læse mere om, hvad bestyrelsesarbejdet indebærer her.

Fremmøde og tilmelding

Alle medlemmer af Koda er velkomne til at møde op på generalforsamlingen, men kun stemmeberettigede medlemmer kan deltage i afstemningerne.

Tilmeld dig her

Online afstemning

Der er mulighed for at stemme digitalt, selvom du ikke er tilstede fysisk til generalforsamlingen.

Læs mere om online afstemning her

Tidsplan frem mod generalforsamlingen

• Bestyrelsens indstillinger offentliggøres

• Frist for forslag fra medlemmerne og opstilling som kritisk revisor eller som autormedlem af bestyrelsen (forlagsmedlemmerne er ikke på valg).

Afventer dato for afholdelse af generalforsamling

• Opstillede kandidater til poster som autormedlemmer af bestyrelsen og som kritiske revisorer samt endelig dagsorden offentliggøres
  • Nærmere info om muligheden for digital online-afstemning offentliggøres

Afventer dato for afholdelse af generalforsamling

• Tilmeldingsfrist for forlag, der ønsker at have så mange stemmer som muligt ved de afstemninger, hvor kun forlagsmedlemmer kan stemme

• Deadline for fuldmagter

• Tilmeldingsfrist

Afventer dato for afholdelse af generalforsamling

Her kan du se bestyrelsens indstillinger, som er offentliggjort 28. februar 2020.

Faste dagsordenspunkter ifølge Kodas vedtægter:

5. Valg af medlemmer og suppleanter til Kodas bestyrelse, i det omfang disse er på valg.
  7. Valg af tre kritiske revisorer og to suppleanter for disse
  12. Beslutning om anvendelse af beløb, der ikke kan fordeles, for det afsluttede regnskabsår, på grundlag af en af bestyrelsen afgivet indstilling.

Hvis du er forhindret i at deltage i Kodas generalforsamling, har du mulighed for at afgive din stemme med fuldmagt via en fuldmagt.

Hver fuldmagtsholder kan højest medbringe to fuldmagter.

Efter Kodas vedtægter er der to begrænsninger på, hvem man kan give fuldmagt:

2. En fuldmagtshaver kan kun have fuldmagt fra to stemmeberettigede Koda-medlemmer. Der er ikke andre begrænsninger.

Frist for indlevering af fuldmagt
Husk at hvis en fuldmagt skal være gyldig, skal den være underskrevet på Kodas blanket, og Koda skal modtage den senest kl. 12.00 tre hverdage før generalforsamling enten fysisk eller på generalforsamling@koda.dk.. Husk også, at fuldmagtshaverne skal medbringe fuldmagterne i fysisk form til generalforsamlingen.

Husk at hvis du er forlagsmedlem med ret til flere stemmer, skal du have indleveret fuldmagten senest kl. 12.00 fem hverdage før generalforsamlingen for at få den ekstra stemmevægt.

Der er frist for at stille op som kritisk revisor den 15. marts kl. 16.00.

• I forbindelse med gennemgangen af årsregnskabet skal de kritiske revisorer underskrive en påtegning. Se eksempel på påtegning
Hvem kan stemme og stille op som bestyrelsesmedlem?

3. Hvis du som forlagsmedlem af Koda har opnået en indtjening fra Koda på mindst kr. 10.000 i gennemsnit pr. år som medlem i de tre umiddelbart foregående kalenderår, eller har opnået en indtjening på mindst kr. 100.000 inden for det sidste kalenderår.

Læs mere om muligheden for onlineafstemning her

Ønsker du at stille op til bestyrelsen?

Hvis du ønsker at stille op, skal du melde dit kandidatur senest 15. marts ved at sende en mail til:

generalforsamling@koda.dk

Online afstemning

Ved generalforsamlinger i Koda er der mulighed for at deltage i afstemningerne online. Uanset om du vil stemme ved at møde op, eller om du vil se med på streaming (kun ordinær generalforsamling) og stemme online, er det en forudsætning, at du tilmelder dig. Du kan ikke stemme, hvis du ikke har tilmeldt dig.

Hvis du er i tvivl om du har mulighed for at deltage, anbefaler vi at du tilmelder dig, og så melder afbud, hvis du alligevel ikke får tid. Det er nemlig ikke muligt at tilmelde sig efter fristen, og du mister retten til at stemme.

Hvis du ønsker at stemme online, og har tilmeldt dig, modtager du før generalforsamlingen en mail med links til alle de afstemninger, der er planlagt på generalforsamlingen. Opstår der behov for flere afstemninger undervejs, får du en ny mail med et nyt link.