Kodas generalforsamling 2018

Kodas generalforsamling 2018 afholdes:

Mandag den 23. april fra kl. 15.00 i Koda på Lautrupsgade 9, København Ø.

Herunder kan du finde uddybende information om generalforsamlingen.

Kodas generalforsamling 2018: Praktik og dagsorden
Tid og sted

Kodas generalforsamling afholdes mandag den 23. april kl. 15-19 i Koda på Lautrupsgade 9, København Ø.:

Dørene åbnes kl. 14.

Alle medlemmer af Koda er velkomne til at møde op, men kun stemmeberettigede medlemmer kan deltage i afstemningerne.

Læs mere om hvem der kan stemme

Tilmelding

Af hensyn til forplejning og andet praktisk vil vi være rigtig glade for en tilmelding fra alle, der ønsker at deltage i mødet. Tilmeldingen er ikke bindende.

Tilmeld dig Kodas generalforsamling 2018

Er du forhindret i at deltage, har du mulighed for at afgive din stemme med fuldmagt via denne fuldmagstblanket.

Hver fuldmagtsholder kan højest afgive to fuldmagter.

Efter Kodas vedtægter er der to begrænsninger på, hvem man kan give fuldmagt

2. En fuldmagtshaver kan kun have fuldmagt fra to stemmeberettigede Kodamedlemmer. Der er ikke andre begrænsninger.

Husk at kun underskrevne fuldmagter på Kodas blanket, der er modtaget i Koda enten fysisk eller på generalforsamling@koda.dk senest lørdag den 21. april 2018 kl. 15.00 er gyldige. Husk også, at fuldmagtshaverne skal medbringe fuldmagterne i fysisk form til generalforsamlingen.

1. Valg af dirigent.
  2. Formandens beretning om årets virksomhed.
  5. Beslutning om den generelle politik for fradrag i rettighedsindtægter, herunder kulturelle midler, på grundlag af bestyrelsens indstilling.
  6. Beslutning om den generelle investeringspolitik for rettighedsindtægter og eventuelle indtægter fra investering af rettighedsindtægter, på grundlag af bestyrelsens indstilling.
  7. Beslutning om den generelle politik for fordeling af skyldige beløb til rettighedshavere, på grundlag af bestyrelsens indstilling.
  8. Beslutning om den generelle politik for anvendelse af beløb, der ikke kan fordeles, på grundlag af bestyrelsens indstilling.
  9. Beslutning om anvendelse af beløb, der ikke kan fordeles, for det afsluttede regnskabsår, på grundlag af bestyrelsens indstilling.
  10. Forslag til anvendelse af avance fra salg af ejendom, på grundlag af bestyrelsens indstilling.
  11. Fastsættelse af vederlag for Kodas bestyrelse, på grundlag af de kritiske revisorers indstilling.
  13. Valg af tre kritiske revisorer og to suppleanter for disse.
  14. Forslag til nye vedtægter primært om elektronisk stemmeafgivning, på grundlag af bestyrelsens indstilling.
  15. Medlemsforslag stillet af Arne Würgler
  16. Evt.

Find alle bestyrelsens indstillinger her.

Find bestyrelsens forslag til nye vedtægter her.

Følg med hjemmefra

Generalforsamlingen live-streames på Mit Koda.

Forslag fra medlemmerne

Der er indkommet et medlemsforslag til behandling på Kodas generalforsamling 2018.

Der var deadline for forslag fra medlemmerne til Kodas generalforsamling den 15. marts. Det galdt for alle typer af forslag - også forslag:

• der vedrører bestyrelsens indstillinger
  • om opstilling til poster som revisorer.

Opstillede kandidater til Kodas kritiske revisorer

Følgende kandidater har meldt deres kandidatur til posten som kritisk revisor:

• Finn Olafsson - forlagsmedlem (genopstiller)
  • Leif Ernstsen - autormedlem (genopstiller)
  • Morten Olsen - autormedlem (genopstiller)
  • Jesper Reginal (Yebo) - forlagsmedlem (genopstiller) - som suppleant
  • Thomas Engell - autormedlem - som suppleant
Valg af kritiske revisorer og suppleanter for disse

I følge Kodas vedtægter §20 stk. 2 skal der på generalforsamlingen  vælges tre kritiske revisorer blandt de stemmeberettigede medlemmer, hvoraf to skal være autormedlemmer og én skal være forlagsmedlem. Endvidere vælges to suppleanter, én for forlagsmedlemmet og én for de to autormedlemmer.

Der var frist for at stille op som kritisk revisor torsdag den 15. marts kl. 16.00.

• Du skal kontrollere, at udgifter og indtægter svarer til det, der er besluttet på bestyrelsesmøderne eller generalforsamlingen, at pengene skal bruges til.
  • I forbindelse med gennemgangen af årsregnskabet skal de kritiske revisorer underskrive en påtegning.
    Se eksempel på påtegning
  • Derudover er de kritiske revisorer medlemmer af Kodas klagenævn, hvor de under ledelse af en dommer har til opgave at vurdere berettigelsen af visse klager fra Kodas medlemmer. Se mere under § 21 på side 12 i Kodas vedtægter.

På generalforsamlingen skal der tages beslutning om Kodas overordnede fordelingspolitikker.

Bestyrelsen har udarbejdet en indstilling til hvert enkelt punkt, som vil blive bragt til afstemning ét ad gangen:

Ifølge Kodas vedtægter skal bestyrelsens ovenstående indstillinger være tilgængelige på Kodas hjemmeside senest 1. marts 2018.

På generalforsamlingen skal der også tages beslutning om følgende indstilling fra bestyrelsen:

Hvem kan stemme?

Du kan deltage i afstemninger på Kodas generalforsamlinger og stille op til Kodas bestyrelse, hvis du opfylder kriterierne for stemmeberettigelse, som er beskrevet i Kodas vedtægter.

2. Hvis du som autormedlem af Koda har haft en indtjening på mindst kr. 4.000 i gennemsnit pr. år i mindst tre på hinanden følgende år, eller har opnået en indtjening på mindst kr. 30.000 inden for et år.

3. Hvis du som forlagsmedlem af Koda har opnået en indtjening på mindst kr. 10.000 i gennemsnit pr. år i mindst 3 på hinanden følgende år, eller har opnået en indtjening på mindst kr. 100.000 inden for det sidste kalenderår.

Hvis du er i tvivl, om du har stemmeret, kan du kontakte Forlags- og medlemsservice på medlem@koda.dk.

Bestyrelsens forslag til nye vedtægter

Se bestyrelsens forslag til nye vedtægter i et dokument, hvor du kan sammenligne forslaget med de nuværende vedtægter her.

Forslaget indeholder tre væsentlige ændringer i § 15 på side 8 i vedtægtsforslaget:

1. Ny mulighed for at stemme elektronisk uden at være til stede ved generalforsamlingen.
  2. Man kan kun opnå stemmeret ved forudgående tilmelding.
  3. Man skal ikke længere oplyse Koda om sin instruktion til fuldmagtshaver, hvis stemmer via fuldmagt.
Valgprocedure

Kodas generalforsamling skal vælge tre kritiske revisorer.

Valgproceduren er sådan, at autor-medlemmer stemmer på autor-kandidater, og forlagsmedlemmer stemmer på forlagskandidater.

De stemmeberettigede kan afgive lige så mange stemmer, som der er poster på valg. Det vil sige, at hvert stemmeberettiget autor-medlem kan afgive to stemmer til valg af kritiske revisorer – dog max en stemme pr. kandidat. Tilsvarende kan forlagsmedlemmer afgive en stemme til valg af kritisk revisor.

Gennemsigtighedsrapport og årsregnskab
;