Forlag
Brancheguide
Musik betaler sig

Kodas generalforsamling 2022

Kodas generalforsamling bliver afholdt mandag den 25. april 2022 kl. 15.

Generalforsamlingen afholdes på Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København

Tidsplan frem mod generalforsamlingen

• Årsberetning og gennemsigtighedsrapport inklusiv Kodas årsregnskab offentliggøres
  • Forslag fra medlemmerne og opstillede kandidater offentliggøres

19. april (kl. 12.00)

• Tilmeldingsfrist for forlag og fuldmagter, der ønsker at gøre brug af mere end en stemme.

20. april (kl. 12.00)

• Tilmeldingsfrist for autorer, forlag og fuldmagter, der ønsker/har en stemme

Her kan du se bestyrelsens indstillinger, som er offentliggjort 1. marts 2022.

Se bestyrelsens kommenterede dagsorden her

5. Valg af Autor-medlemmer og suppleanter til Kodas bestyrelse.
  7. Valg af tre kritiske revisorer og to suppleanter for disse
  12. Beslutning om anvendelse af beløb, der ikke kan fordeles, for det afsluttede regnskabsår, på grundlag af en af bestyrelsen afgivet indstilling.
  14. Rettidigt indkomne medlemsforslag.
    A: Medlemsforslag stillet af Mette Nielsen og Anja Følleslev – ændringsforslag til fradragspolitikken
    B: Medlemsforslag stillet af Søren Krogh – ændringsforslag til bestyrelsens forretningsorden
  15. Eventuelt.
Forslag fra medlemmer

Hvis du, som medlem af Koda, ønsker at indsende et forslag til Kodas generalforsamling, skal du gøre det senest den 15. marts.

Forslag skal sendes på mail til generalforsamling@koda.dk

Indkomne medlemsforslag offentliggøres mandag d. 11. april

Medlemsforslag

Tilmelding og frister for tilmelding

Du kan deltage i generalforsamlingen både fysisk og online.

Der er forskellige frister for tilmelding til Kodas generalforsamling. Fristerne gælder uanset om du vælger at deltage fysisk eller online. Hvis du er i tvivl om du kan deltage fysisk, så opfordrer vi til at du tilmelder dig for en sikkerheds skyld, da det er en forudsætning for at kunne stemme. Du kan altid melde fra igen, eller deltage online i stedet for, hvis du ikke kan møde frem.

Tilmeld dig her

Der er følgende tilmeldingsfrister:
  • Tirsdag den 19. april kl. 12 for forlag og fuldmagter, til mere end en stemme.
  • Onsdag den 20. april kl. 12 for autorer, forlag og fuldmagter, med en stemme

Hvis du er forhindret i at deltage i Kodas generalforsamling, har du mulighed for at afgive din stemme ved at give en fuldmagt

Efter Kodas vedtægter er der to begrænsninger på, hvem man kan give fuldmagt:

2. En fuldmagtshaver kan kun have fuldmagt fra to stemmeberettigede Koda-medlemmer. Der er ikke andre begrænsninger.

Frist for indlevering af fuldmagt
Hvis en fuldmagt skal være gyldig, og herunder give ret til flere stemmer, skal den være underskrevet på Kodas blanket, og Koda skal modtage den inden for de gældende tilmeldingsfrister enten fysisk eller på mail til generalforsamling@koda.dk. Husk også, at fuldmagtshaverne skal medbringe fuldmagterne i fysisk form til generalforsamlingen. Fuldmagtshaverne behøver ikke derudover tilmelde sig for at gøre brug af fuldmagten, men skal dog tilmelde sig hvis der skal stemmes på egne vegne.

En fuldmagt til Kodas generalforsamling er kun gældende ved fysisk fremmøde. Fuldmagter kan således ikke benyttes online.

Giver du fuldmagt betragtes de i sig selv som en tilmelding, og du behøver derfor ikke derudover tilmelde dig men hvis du er i tvivl om du kan deltage, så tilmeld dig for en god ordens skyld inden for tidsfristen.

Valg af autormedlemmer til Kodas bestyrelse

Ved årets generalforsamling er autormedlemmer i Kodas bestyrelse på valg.

Du kan stille op til bestyrelsen som autormedlem, hvis du er stemmeberettiget på Kodas generalforsamling - se kriterierne her.

Opstillingsberettigede skal melde deres kandidatur senest 15. marts til generalforsamling@koda.dk.

Resten af bestyrelsen er ikke på valg i 2021.

Hvem kan stemme på autormedlemmer?

Det er kun stemmeberettigede autormedlemmer af Koda, som kan stemme ved valget af autormedlemmer til bestyrelsen.

De stemmeberettigede kan afgive lige så mange forskellige stemmer, som der er poster på valg.

Se de opstillede kandidater her

Der var frist for at stille op som kritisk revisor den 15. marts.

Her er de opstillede:

• Leif Ernstsen
  • Morten Olsen
  • Finn Olafsson

Som suppleanter:

• Søren Bechmann
  • I forbindelse med gennemgangen af årsregnskabet skal de kritiske revisorer underskrive en påtegning. Se eksempel på påtegning
Hvem kan stemme og stille op som bestyrelsesmedlem?

3. Hvis du som forlagsmedlem af Koda har opnået en indtjening fra Koda på mindst kr. 10.000 i gennemsnit pr. år som medlem i de tre umiddelbart foregående kalenderår, eller har opnået en indtjening på mindst kr. 100.000 inden for det sidste kalenderår (forlagsmedlemmer er ikke på valg i 2022).

Ønsker du at stille op til bestyrelsen?

Hvis du ønsker at stille op, skal du melde dit kandidatur senest 15. marts inden årets generalforsamling ved at sende en mail til:

generalforsamling@koda.dk

Flere stemmeantal for forlagsmedlemmer

Når der er valg til enten forlagsmedlemmer i Kodas bestyrelse (ikke i 2022) eller kritiske revisorer har forlagsmedlemmer et antal stemmer, som er bestemt af deres indtægt. Stemmeretten er i Kodas vedtægt fastsat efter følgende skala:

• Indtægt fra Koda kr. 0-100.000: 1 stemme
  • Indtægt fra Koda kr. 100.001-250.000: 2 stemmer
  • Indtægt fra Koda kr. 250.001–500.000: 3 stemmer
  • Indtægt fra Koda kr. 500.001-1.000.000: 4 stemmer
  • Indtægt fra Koda over kr. 1.000.000: 5 stemmer

Forlagsmedlemmers øgede stemmeantal er betinget af rettidig tilmelding til generalforsamlingen. De anførte beløb bestemmes ud fra Kodas sidst afsluttede og opgjorte regnskabsår og pristalsreguleres.

Et forlagsmedlem, som ejes eller kontrolleres af et autormedlem, har kun stemmeret som forlagsmedlem, hvis mindst 75% af de af forlaget forvaltede værker er skabt af andre end det pågældende autormedlem. Tilsvarende har et forlagsmedlem, der ejes eller kontrolleres af en autors arvinger, kun stemmeret som forlagsmedlem, hvis mindst 75% af de af forlaget forvaltede værker er skabt af andre end den pågældende autor. Forlagsmedlemmer, som i henhold til dansk selskabsret udgør en koncern, kan ikke tilsammen have mere end 5 stemmer

Årsregnskab, årsberetning og gennemsigtighedsrapport

Hent Kodas vedtægter

Sådan foregår afstemningen

Afstemningen foregår i år på samme måde for dem der er med online hjemmefra, og dem der sidder i salen. Alle stemmer via den samme afstemningsplatform, via egen pc, tablet eller smartphone. Deltagere i den fysiske generalforsamling skal derfor selv medbringe en enhed med adgang til internet.

Samme dag som generalforsamlingen afholdes, modtager du en mail fra Assembly Voting, som står for at levere systemet til den digitale stemmeafgivelse. I mailen vil du blive oplyst om din unikke valgkode samt login-link til afstemningsplatformen. Mailen bliver sendt til den mailadresse, du har registreret hos Koda. Er du i tvivl om, hvad det er for en mailadresse, kan du se det på Mit Koda. Du vil i samme mail modtage link til livestreamingen af generalforsamlingen.

Hvordan foregår det?

Du kan kun deltage i afstemningerne, hvis du logger ind på linket til afstemningsplatformen i den mail du får fra Assembly Voting. Bemærk at browseren Internet Explorer ikke kan anvendes. Du skal bruge dit medlemsnummer og valgkoden du modtog i mail til login. Du kan se hvordan login og afstemning foregår her: https://youtu.be/6CENEipgNf0

Efterhånden som punkterne kommer til afstemning, vil dirigenten give besked. Det er kun muligt at stemme i det tidsrum, den enkelte afstemning er åben. Hver afstemning er åben i nogle minutter.

Efter afsluttet valghandling vil resultatet offentliggøres på afstemningsplatformen.

Ansvar og data

Oplysningerne på afstemningsplatformen, der kan identificere medlemmet bag stemmeafgivelsen, opbevares udelukkende af Kodas databehandler, Assembly Voting, og Koda har kun adgang til afstemningsresultaterne i anonymiseret form. Databehandleren sletter oplysningerne, når Koda har givet oplysning om, at afstemningsresultaterne er formelt godkendt som endelige efter dirigentens underskrift på referatet fra generalforsamlingen.

Hvad er Kodas ansvar, og hvad skal du selv sikre?

Koda har ligesom i 2020 indgået aftale med Assembly Voting, der står for at afvikle den digitale stemmeafgivelse. Assembly Voting har gennemført tusindvis af digitale afstemninger i både foreninger, medlemsorganisationer og offentlige institutioner. Det er Assembly Voting der sikrer fuld anonymitet og sikker håndtering af alle data. Du kan læse mere her: https://www.assemblyvoting.dk/privacy

Det er Kodas ansvar, at den mail, der giver adgang til at stemme, fremsendes til dem der er tilmeldt med stemmeret til generalforsamlingen.

Men det ligger uden for Kodas kontrol, om du som tilmeldt har en opdateret browser, der gør at du kan tilgå afstemningerne. Hvis du mister netforbindelsen, kan Koda ikke holdes ansvarlig for, at du ikke kan følge med i generalforsamlingen og i, hvornår de forskellige afstemninger er åbne.

Koda tager forbehold for uforudsigelige generelle nedbrud, som modtagelse af stemmer, der afgives online. En sådan situation vil blive betragtet som force majeure og medfører, at kun de stemmer, der er modtaget, tæller med.

Se også