Songwriters masterclass - kærlighed til musikken og kærlighed til lyrikken

"Der kan være lige så mange fremgangsmåder i sangskrivning, som der er sangskrivere. Men ét er sikkert, vi kan alle få gavn af hinandens erfaringer og tanker’. Med de ord som optakt fra komponisten, sangskriveren og forfatteren, Marcus Winther-John, dannede scenen i Lautrupsgade for nylig rammen om et arrangement med fokus på sangskrivning.

DPA, DJBFA og Koda havde den 12. marts inviteret til det første arrangement i rækken af ”Songwriters masterclass”. I selskab med Marcus Winther-John som kvalificeret guide, fik de deltagende mulighed for at opleve først en Artist Talk med Søren Balsner (Carpark North) og Barbara Moleko. Herefter blev blikket vendt mod publikum, da sangskriverne suppleret med producer Chief 1 gav feedback på tre udvalgte medlemmers sange.

Den musikalske værktøjskasse

Marcus Winther-John, som gennem 25 år har arbejdet som professional sangskriver, var aftenens moderator:

"Jeg tror, at vi alle har prøvet at være inspireret af bestemte sange, når vi har skullet skrive vores egne – det har jeg i hvert fald. Men det, der er allermest inspirerende er, når jeg har fået mulighed for at få et blik ind i, hvad der går forud for de her sange – når jeg får lov til at kigge ind i værkstedet og se, hvordan de bliver skruet sammen. Jeg synes, at det er enormt vigtigt for éns kreative proces, at man udfordrer sig selv og éns vaner. Hvordan andre gør, kan jo netop være en rigtig god måde at gøre det på. Nogen gange vil man opdage, at der er ting, man kan inkorporere i sin egen proces, og hver gang vi identificerer noget, som nogen gør, og som virker, så bliver det en del af vores bevidsthed. Det bliver materialiseret i vores værktøjskasse, og en ting, vi kan bruge, hvis vi skulle få brug for den slags en dag. I dag er missionen, at vi skal prøve at identificere de redskaber, og lade os inspirere af andre dygtige folk, som vi er heldige at få besøg af i dag."

Søren Balsner – om at få lyd-soduku’en til at gå op

Den første, som Marcus Winther-John fik selskab af på scenen var bassist – synth-spiller, sangskriver og producer i Carpark North, Søren Balsner. Carpark North har udgivet 6 album, og har modtaget 4 DMA’er, 1 Robert, 1 Zulu Award, 5 Gaffa-Priser plus det løse.

Med Søren Balsner på scenen var det tid til at kigge på en række specifikke sange.

"Sangskrivning kan være noget arty-farty noget, men det er også rart at få fingrene ned i noget, som man kan bruge til noget," sagde Marcus og fortsatte ved at spørge ind til Søren Balsners kreative proces:

"Det er en meget privat - og samtidig gruppeagtig proces i Carpark. Vi starter altid for os selv, og kommer frem til de første akkorder, vi kan græde over. Så skriver vi en halv sang, eller bare fire takter og så mødes vi og hiver alle vores ting fra hinanden. Det kan være, at der er noget, der dør og noget, der bliver og bliver taget op i fællesskab. Ofte gør vi det, at vi tager hinandens ting og arbejder videre på dem. Vi er meget forskellige. Vores trommeslager laver nærmest tingene helt færdige, hvorimod vores forsanger, måske bare kommer med syv sekunders lyde."

Marcus Winther-John spurgte ind til, om Søren Balsner arbejder ud fra en bestemt metodik:

"Jeg bruger en diktafon eller memoapp. Jeg er ikke sådan én, der sætter mig og skriver tekster inden musikken, men jeg har en liste af fraser – vendinger, titler og ord. Fordi vi skriver på engelsk, som ikke er mit modersmål, så er der mange vendinger og ord, som man godt kender, men man så glemmer, når man sidder og skriver tekster. Så ender man med en ’I Love You’ standard, når der er helt vildt mange andre - og federe måder at sige tingene på, som ikke lige kommer naturligt, når man sidder i tekstskrivningsprocessen. Så hvis jeg støder på en vending, ex i en film, så skriver jeg det ned, for så kan jeg hive lidt af det."

Og hvordan finder de tekststumper så vej ind til en Carpark North sang ville Marcus Winther-John vide:

"Jeg er begyndt at respektere vrøvleteksten rigtig meget. Når jeg arbejder med en melodi, synger jeg vrøvleengelsk, og så har jeg fundet ud af, når man skal sætte sig og skrive en tekst, så skriver man en tekst, der handler om et eller andet, og så når man går tilbage til den allerførste vrøvlevokal, som fungerer, så må man få teksten til at forme sig efter det. Det er noget, jeg lærte af Keith Richards, da jeg læste hans selvbiografi. Han prøvede altid at få de samme vokaler i den færdige tekst som i vrøvlevokalen. Så kimen til tekstskrivningen sker i momentet sammen med sangskrivningen - sammen med den melodi, der kommer – der er dér, magien sker."

Transparent & Glasslike

Sangen ’Transparent & Glasslike’ har 20-års-jubilæum i år og handler om et overfald, som forsangeren i Carpark North, Lau Højen, var ude for. Strukturen er inspireret fra et digt af W.H. Auden, som hedder ’Stop all the clocks’, som bl.a. er kendt fra begravelsesscenen i filmen ’Fire bryllupper og en begravelse (red.)’.

Marcus Winther-John spurgte ind til tilblivelsen af sangen:

"Lige præcis med ’Transparent & Glasslike’ står det soleklart. Jeg tror, at éns minder har det med at overdrive det positive med tiden, men som jeg husker det, eller som vi alle sammen husker det, så var det en helt magisk proces på nærmest bare fem minutter, hvor nummeret nærmest bare blev skrevet real time. Vi havde temaet, og så satte vi os bare i det her øvelokale og sagde tre-fire, og så begyndte vi at spille," forklarede Søren Balsner. Se mere om, hvordan ’Transparent & Glasslike’ blev til.

Barbara Moleko – helt sin egen

Barbara Moleko debuterede som en del af Karrierekanonen i 2010, og albumdebuterede i 2012 med albummet ’Lykken er…’, havde samtidig et hit med L.O.C. med sangen ’Helt Min Egen’, og senere kom albummet ’Bapsz’ med flere store hits.

Marcus Winther-John spurgte ind til Barbara Molekos proces med sangskrivning:

"Jeg tror, at jeg kan dele min sangskrivningsproces op i tre kategorier: Mig, der får en eller anden tekst og melodistump oppe i hovedet, som jeg så indspiller på min telefon, og så går jeg hjem og finder akkorder til det. En producer og mig, der laver noget fra bunden, eller at jeg laver et nummer til et track, der allerede findes, hvor man laver toplinen, verset osv. Det er de tre processer og måder, jeg arbejder på. Den nemmeste måde er med en producer, hvor man har hænderne frie og ørerne lidt mere tilgængelige, og hvor man har én, der bygger fundamentet for én, og det er fedt, for man kan hurtigt få noget op at køre. Men faktisk savner jeg at komponere selv. Det er noget, jeg vil prioritere, og det har tit været et godt udgangspunkt for at komme i gang meget hurtigere." 

’Ta’ Min Hånd’

Nummeret ’Ta’ Min Hånd’ er fra albummet Bapsz fra 2015, og Marcus Winther-John spurgte ind til, hvilken én af sine arbejdsmetoder, som Barbara Moleko havde brugt ved skabelsen af denne sang:

"Jeg tror, at vi lavede hele sangen på fire timer. Jeg sad sammen med Lasse Kramhøft (Pilfinger) og Engelina, og den dag ville vi have noget, der bare var mellow og flødeagtigt. Det hele gled bare, og bolden rullede bare, og det er meget sjældent, at jeg oplever det. Og da Engelina gik på et tidspunkt, tænkte jeg, at jeg skal have skrevet et C-stykke, inden hun kommer tilbage, for hun er en ’fucking maskine’, som bare har skrevet tre numre, inden man har nået at blinke. Jeg kan vildt godt li’ det der – især, når det er sammen med nogen, der er bedre end én selv, for så skal man løbe hurtigt, og det bliver man kun bedre af. Og jeg prøver at lægge egoet uden for døren, når jeg træder ind i sådan en setting."

Se Barbara Moleko gå i dybden med processen bag ’Ta’ Min Hånd’.

’When We Were Kids’

Sangen ’When We Were Kids’ er fra Carpark North albummet ’Hope’ fra 2017, og Marcus Winther-John spurgte ind til processen:

"Det er jo ikke alle processer, der kører som med de to foregående sange. Dette nummer er helt klart et eksempel på et smertens barn, som vi skrev på i et år og har lavet et hav af versioner af. Selv da vi havde release-middag på vores plade, skulle vi lytte til et pre-mix på en ny international version, så det er en sang, der aldrig ender, og som der altid bliver arbejdet på. Men den endte alligevel med at blive til en sang og også det største hit på den plade. Så det lykkedes jo, men den blev kæmpet igennem – det var en arbejdssejr," fortalte Søren Balsner og fortsatte:

"Det var et dødfødt barn, som vores A&R-mand gik ind og genoplivede. Det var egentlig en sang, som Lau havde skrevet til sin mor, der lige var død, som hed ’Døden Kommer Snart’. Vi var fra starten - hvor Lau præsenterede den og sagde; ’det bliver noget rigtig pis i Carpark-land, men nu har jeg skrevet den, og så kan I lige høre den’ -  enige om, at det ikke ville fungere. Men vores svenske A&R-mand hørte den, og mente at det var et ’world wide smash hit’, og så startede et års agony med arbejdet med den sang. Det er ikke fordi, jeg ikke synes, at det er en god sang, men der er noget i den, der er lidt kringlet, som gjorde det svært at få den til at flyve. Stilistisk og genremæssigt er det en folk-sang, men det dur ikke rigtig til os at være folky, så vi har været meget frem og tilbage på den her sang."

Se mere om, hvordan Søren Balsner og de øvrige i bandet arbejdede med sangen ’When We Were Kids’.

’Dum For Dig’

Barbara Molekos sang: ’Dum For Dig’ er fra albummet ’Lykken Er…’ og udkom i 2012. Marcus Winther-John spurgte ind til arbejdet med sangen:

"Jeg tog udgangspunkt i Medinas ’Kun For Mig’, og jeg må tilstå, at jeg er lidt af en Medina-fan. Men jeg blev irriteret over, at hun hele tiden var så fucking man-hater-agtig, så jeg tænkte, at jeg ville flippe hendes fortælling. Og jeg havde en veninde, som hele tiden fandt nogle mænd, der bare ødelagde hende, og hun er bare det bedste menneske, jeg kender. Så jeg ville skrive det nummer til hende, for jeg syntes ikke, at hun skulle slå sig selv i hovedet over, at hun fandt nogle dumme mænd."

Se mere om sangens tilblivelse. 

Feedback på medlemmernes sange

Efter en kort pause indtog panelet igen scenen, og denne gang også i selskab med Chief 1 - sangskriver, musikproducer, sanger og solist m.m.

Forud for arrangementet havde medlemmer kunnet indsende deres sange til vurdering af panelet, og første sang ’Do You Hear Me Now?’, var skrevet og komponeret af Anne Mette Risager Lund og Tomas Pødenphant Lund. Sangen var skrevet af Tomas på et sangskriverkursus, hvor han havde fået stillet til opgave, at han skulle skrive en sang til Gud.

Chief 1 havde et par gode råd og kommentarer til Tomas og Anne Mette: ’Jeg savner en variation mellem vers og omkvæd, men det er en meget empatisk sang’.

Se eller gense klippet med Anne Mette og Tomas og få også Barbara Molekos og Søren Balsners kommentarer.

Ethereal Kingdoms

Ethereal Kingdoms består af fire medlemmer (Sofia Schmidt - Vokal, Christian Rasmussen - Guitar, Jakob Holm – Bas, Jon Elmquist - trommer), hvor Christian og (Sofia) skriver det meste af materialet. Sangen, de tre af bandmedlemmerne havde taget med til panelets vurdering, hed ’Silent Dance’.

Ethereal Kingdoms havde et specifikt spørgsmål til panelet, nemlig hvordan deres genre (symfonisk metal) vil blive modtaget i radioen, og hvordan man bærer sig ad med at få sangen ex på MyRock eller måske P4.

Søren Balsner havde en kommentar til bandet:

"Radio er lidt skørt, fordi det holder op med at være vigtigt. Det handler mere om playlister, og det er jo fordelen med en genre som jeres, hvor heavy eller symfonisk metal jo har en ligeså stor chance som pop. Så spillereglerne for jer er de samme som for alle andre."

Chief 1 havde også et godt råd til bandet: ’Husk at brande jer ordentligt, når I skal have noget på Spotify, så har I lettere ved at havne på de rigtige playlister’.

Se også Barbara Moleko’s og Marcus Winther-John’s kommentarer til ’Silent Dance’.

Maria Michelle Bogø

Maria Michelle Bogø var den sidste, der denne aften havde fået mulighed for at få et par ord med på vejen fra panelet til sangen ’Taler Om Dig’. Sangen handler om et afsavn til noget, som hun har haft i sit liv – et samvær med en person, som ikke er det samme længere.

Maria Michelle arbejder for sig selv med musikken, og mangler derfor noget feedback på de ting, hun laver – er der en rød tråd, og bliver budskabet forstået?

Chief 1 var meget imponeret over at Maria Michelle havde skabt og produceret sangen helt alene, men mener at sangen ligger mellem P3 og P4, og at Maria Michelle med fordel kan tage et valg:

"Nedton den kristne guitar og gør den til en mere muted elektronisk ting. Lav en dogme for din sang, og gå hjem og re-write den med knap så meget ’du og jeg’, for så vil den stå endnu stærkere." 

Spørgsmål fra salen


Har I nogle øvelser mod skriveblokade? Eller nogle ideer til, hvordan man kan genfinde inspirationen?

Søren Balsner:

Glem, at du har en deadline, og find nogle andre ting at gå op i. Få det ud af hovedet. Løb en tur, og gå op i noget helt andet. Hvis det sidder og summer i baghovedet hele tiden, så bliver man træt af det, og så bliver der ikke kærlighed til sangen. Jeg kan i hvert fald godt lide at komme helt væk.

Chief 1:

Tag en anden sang. Der er to måder – enten hopper du ind i ilden og bliver ved, og bare tvinger dig selv til at blive ved, men jeg tror primært at det gælder om bare at slippe det, fordi du kan ikke forcere kreativiteten. Jeg tror, at det gælder for alt i livet – når man kører træt i noget, så tager man en pause og gør noget andet. Alle kan skrive sange, men der er bare nogen, der skriver flere sange. Ud af alle de sange, jeg har lavet, er der måske kun 4 %, der er blevet til noget, men jeg ville ikke være alle de andre sange foruden, for det er sange, jeg har lært af. Erfaring gør, at man bliver bedre til at fjerne de ting, man ikke har brug for, for man har været der. Så skriv rigtig mange sange, selvom det kan være pisse-kedeligt, men det er vejen frem. Så slip det eller gå hardcore endnu mere ind i det.

Barbara Moleko:

Jeg har haft writers block i fucking lang tid – i et år, og nogen gange tror jeg, at hvis der går noget tid, og hvis den er virkelig intens, så ’have faith’ – den vil altid vende tilbage. Hvis du har kreativitet i din krop, vil det altid dukke op. Men en anden teknik kan være at vælge et nummer, du godt kan lide, og så enten omskrive den eller oversætte den eller skrive en modsang. Gør det eventuelt som en øvelse og tænk ikke på, om det bliver godt eller ej. Bare skriv det og så gem det. Det kan være en måde at gøre det på. Det handler virkelig bare om at tro på, at det nok skal komme tilbage. Grunden til, at vi alle sammen er her, er, at vi har kærlighed til musikken og kærlighed til lyrikken. Det skal fucking være sjovt.

Marcus Winther-John:

Sæt et dogme op for dig selv. Hvis man mødes med nogen for at skrive en sang – hvilken som helst sang i verden, til hvilken som helst person, kan det godt være lidt overrumplende. Prøv at snævre det lidt ind, ex hvis du vil lave din version af ’Living On A Prayer’ af Bon Jovi, så er spillereglerne pludselig helt anderledes.

Se flere spørgsmål fra publikum og svar fra panelet. 

Kommende medlemsarrangementer

Læs mere om næste medlemsarrangement i rækken af ’Songwriters Masterclass’ den 8. maj.