Scenecoachen - Nogle har brug for hjælp til at stå på scenen, mens andre har brug for hjælp til at blive bedre

Katinka gør det, mange andre gør det… benytter en scenecoach til at optimere performancedelen af en koncert. Spørger man scenecoach Kristian Koch, så udgøres en god koncert af 50 % musik og 50 % performance. Begge dele er lige vigtigt. Læs med og få de gode råd til hvordan du selv bliver bedre til at stå på en scene.

Kristian Koch er tidligere bassist samt uddannet skuespiller, og har gennem de seneste 15 år arbejdet som scenecoach eller liveproducer, som han også kalder det. En oplevelse fra hans tid som bassist i bandet Sexxxy Circus, gjorde, at han fik øjnene op for, hvad en god performance har af betydning for den samlede koncertoplevelse:

"Efter at have gået på MGK, turnerede jeg med to amerikanere rundt i Europa i et halvt år, og de var så bemærkelsesværdigt anderledes, end vi danskere er. Det åbnede virkelig mine øjne for, hvor meget performance-delen kan gøre. Jeg turnerede med nogen, hvor jeg faktisk syntes, at musikken var enormt dårlig. Men jeg kunne se, at når vi spillede live, så gik folk amok, og det havde intet med musikken at gøre – det handlede om performance. Musikken var virkelig rædderlig, men koncertmæssigt – det var helt vildt," forklarer Kristian Koch.

Nysgerrigheden dannede grundlag

Efter at have turneret som bassist, begyndte Kristian Koch at gå i dybden med performancebegrebet:

"Til en start var det meget egoistisk fra min side – jeg tænkte, at hvis jeg nu performede godt, og spillede godt, så kunne jeg godt klare den i musikbranchen. Så det hele startede med min egen nysgerrighed. Og langsomt begyndte jeg at forstå nogle teknikker, som ikke mange havde fokus på. Jeg mødte også en del modstand, for det var meget ufint at gå op i performance. Men jeg har åbenbart følt en inspiration i al den modstand, for jeg fortsatte, og nu har jeg arbejdet med det i 15 år," griner Kristian Koch.

Én model – mange forskellige udfald

Kristian Koch har udviklet sin egen metode til scenecoaching, kaldet COS Method, men hvordan udfaldet er, er meget individuelt og afhængigt af den enkelte kunstner:

"Det er vigtigt at understrege, at det er en metode, der kan anskues fra forskellige vinkler. Jeg kigger på de bands, jeg arbejder med og ser, hvad de gør godt, og hvad de gør dårligt. Og så gør jeg i virkeligheden bare det, at jeg fjerner det, de gør dårligt, og forstærker det, de gør godt. Og der er én ting, der er vigtig at understrege, og det er, at det er umuligt at lave om på folk. Man kan sige, at jeg skruer folk ned i min model, men jeg kan kun skrue dem ned i den på deres måde. Hvis jeg mødes med en artist to gange om ugen i et helt år, så kan jeg lave ham eller hende om. Men det er der ikke nogen, der har råd eller lyst til, så selv om jeg har en metode, så er udfaldet meget individuelt," siger Kristian Koch og fortsætter:

"Det er helt normalt for mennesker at frygte at blive lavet om, og så plejer jeg at komme med analogien her – hvert eneste år bliver der uddannet otte skuespillere fra Statens Skuespillerskole, og de skuespillere har alle sammen været igennem fuldstændig det samme forløb igennem fire år, og når man ser dem spille skuespil, er de som dag og nat. Og det er fordi, at vi mennesker ikke bare er til at lave om på." 

Coaching giver hurtigt resultater

Kristian Koch fortæller, at artister, som han coacher, ret hurtigt rykker sig ret meget:

"Vi er som mennesker ikke nødvendigvis gode til at se på, hvad vi er gode til og hvad vores styrker er. Der kan jeg så hjælpe til at flytte artisten derhen, hvor han/hun er naturligt god og har sine styrker. Jeg har lavet mange fejl igennem de 15 år, hvor jeg har arbejdet som scenecoach. Men det smukke er jo, at musikere gennem årene har tilladt mig at eksperimentere. Efter tusindvis af coaching timer og med mange artister gennem hænderne, er det nu meget klart for mig, hvad artister gør godt, og hvad de ikke gør."

Naturtalenter kan også have gavn af coaching

Kristian Koch coacher blandt andet nogle af dem, som bliver kaldt Danmarks bedste live-orkestre, men selv 'naturtalenter' kan også have behov for at blive bedre på en scene:

"Jeg er selvfølgelig farvet her. Men lad mig komme med et eksempel – jeg coacher nogle af dem, der bliver kaldt Danmarks bedste live-orkestre. Det handler ikke om, at de ikke er gode, men at de kontinuerligt ønsker at blive ved med at udvikle sig. Så min påstand er, at alle kan have brug for coahing. Men på forskellige niveauer. Nogle har brug for hjælp til bare det at stå på en scene, mens andre har brug for hjælp til at blive endnu bedre," afslutter Kristian Koch.

De tre vigtigste ting

Kristian Koch har udgivet '10 bud om sceneperformance', som kan downloades her, og giver her sine tre bedste råd:

  • #1

Tag din sætliste meget, meget seriøst, og lad være med at lave den om 30 minutter før, I går på scenen. Da jeg startede med at coache musikere, var jeg skideligeglad med sætlisten. Men da jeg begyndte at arbejde med nogen, som simpelthen performede åndsvagt godt, og jeg så koncerter med dem, og tænkte ’det var sgu da en kedelig koncert’, ledte det mig til en forståelse af, at det handlede om opbygningen af koncerten. Det tog mig et par år at komme til den konklusion, at sætlisten er helt essentiel. Man kan så bruge min metode, eller man kan selv prøve at regne den ud, men det er noget, man skal tage virkelig seriøst.

  • #2

Som også er meget vigtig. Når man står på scenen, skal man prøve at glemme sig selv, og tænke på de andre, som står på scenen. Få dem til at se godt ud. Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er. De bands, der knækker den kode, de får virkelig et løft – et kvantespring, vil jeg næsten sige.

  • #3

Måske lidt kontroversielt, men husk - det er en fælles opgave at lave en god koncert, men solisten skal have en masse hjælp. Solisten, typisk sangeren, er en rolle, som er meget mere under pres, end man umiddelbart tænker, og ofte bliver de set lidt som nogle drama queens eller opmærksomhedssøgende typer, men der er behov for meget støtte.

Kort om Kristian Koch

Kristian Koch har gennem de seneste 15 år arbejdet som scenecoach/liveproducer. Kristian Koch er uddannet på Skandinavisk Teaterskole, og har coachet en lang række danske artister, og har været tilknyttet bl.a. Karrierekanonen gennem de seneste ti år.