Mads Langer, Anne Dorte Michelsen og Andreas Sommer - det vil vi gerne vide om hinanden

Den 3. december afholder DPA, DJBFA og Koda endnu et arrangement i rækken af ”Songwriters masterclass”. Første del af arrangementet er en Artist Talk med sangskriverne Anne Dorte Michelsen og Mads Langer. Herefter vender vi blikket mod tre udvalgte medlemmers musik, når sangskriverne sammen med producer Andreas Sommer og moderator Marcus Winther-John giver feedback på de udvalgte medlemmers sange.

Her kigger vi under kølerhjelmen på nogle af vores prominente sangskriveres sange i selskab med Marcus Winther-John som kvalificeret guide. Vi tager os tid til at nørde igennem og tale om struktur, inspiration, kreative vaner og teknikker. Vi taler forskelle og ligheder i arbejdsmetoder - så vi alle går hjem med et lidt større kreativt univers.

Forud for arrangementet spurgte vi de tre paneldeltagere, hvad de hver især gerne ville vide om hinanden.

Anne Dorte Michelsen

Sangerinde og sangskriver Anne Dorte Michelsen, slog som helt ung igennem med bandet Tøsedrengene. I 1992 skabte hun gruppen Venter på Far, der satte et humoristisk fokus på kvindens mission som husmor sammen med Cathrine Nordseth, Cæcilia Glode og Gitte Naur. De fire kvinder sang om husmorens genfødsel, mandens frelse og kvindens sande mission. Siden har Anne Dorte Michelsen etableret sig med en vidtrækkende solokarriere, som blandt andet rummer indspilningen af to album med danske sange og salmer og finanskrise cabareten ’Ude godt – penge bedst’. Anne Dorte Michelsen er desuden kendt som journalist, debattør og klummeskriver. Anne Dorte Michelsen er lige nu aktuel med en række solo-shows, hvor hun synger et bredt udvalg af sine kendte og mere hemmelige sange.

Foto. Robin Skjoldborg

Mads Langer ville gerne spørge Anne Dorte Michelsen om følgende:

Hvis du kigger tilbage på dit liv, hvad vil du så sige, var det mest definerende for det liv, du er endt med at leve som kunstner?

"Jeg har altid skrevet sange - siden den tidlige barndom, så det har defineret mig fra begyndelsen, men at det skulle blive min profession, havde jeg aldrig forestillet mig, og jeg var på vej til at blive journalist, da jeg fik mit første og ret tilfældige hit med ‘Sig du kan li mig’. I mit samarbejde med musikerne i Tøsedrengene (ekstremt udskældte i miljøet i øvrigt) fandt jeg det match, der var nødvendigt for at løfte min sangskrivning op i en musikalsk og produktionsmæssig kontekst, der kunne forløse det kommercielt, og jeg er dem evigt taknemmelige. At blive professionel gav sig selv kort efter, hvor succesen eksploderede, så der ikke var tid og plads til meget andet."

Hvis du kunne give dig selv, som debuterende kunstner, et råd baseret på din erfaring og alt det du har oplevet i dag, hvad ville det så være?

"Råd er svært. Kunstnerisk har alle deres egen vej, og tiden dengang og nu tåler ingen sammenligning. Så det bliver sådan noget: Invester i fast ejendom, få en pension, lad være at stivne i succesen, og move on, når og hvis det føles nødvendigt. Husk at sige tak til dine samarbejdspartnere og lær at forstå, hvad de kan, som du ikke selv kan. Men lad dem ikke manipulere dig (for meget). Som kvinde: Fuck al deres sludder og vrøvl og alle deres forsøg på at bagatellisere dig og din musik og frame dig stereotypt. Tag det IKKE personligt eller for nær – Rock-branchen er mere kønsdiskriminerende end militæret."

Andreas Sommer havde følgende spørgsmål til Anne Dorte Michelsen:

  • Hvilken sang, som du har skrevet, er du allermest stolt af og hvorfor?

"Jeg er allermest stolt af mine korte sange. Jeg synes, at en meget kort sang kan være mesterlig som f.eks. ‘Hvem Kan Sejle Foruden Vind’. Jeg har skrevet to: ’Ingen I Verden’ og ’Hej Far’. Ellers: ’En Lykkelig Familie’ (musik ved Klaus Kjellerup), fordi den var så nødvendig og stadig er lige aktuel og rammer vores allerstørste kilde til lykke og sorg spot on."

Mads Langer

Komponisten og sangskriveren Mads Langer fik sit gennembrud med udgivelsen ’Attention Please’ i 2006. Siden da er det kun gået én vej, og det er fremad for det 35-årige talent fra Skive. Mads Langer har udgivet i alt fem album og har været nomineret til – og har modtaget en lang række priser. Seneste udgivelser er ’Eyes Closed’ og ’Me Without You’ – begge fra 2019.

Foto Alex Høgh Andersen

Anne Dorte Michelsen havde følgende spørgsmål til Mads Langer:

  • Hvad er dit forhold til spillet musik versus produceret/kodet i indspilningsfasen; men også i livesammenhæng og kan du fortælle om arbejdet med at opbygge en koncert sammen med dit band?

"Man kan sige, at den teknologiske udvikling har bragt et nyt instrument, en ny dimension ind i det at producere musik. Jeg synes, det er enormt spændende at arbejde i spændingsfeltet mellem organisk og elektronisk. Den elektroniske/programmerede dimension er en kæmpe verden af muligheder. I min verden er de to verdener smeltet sammen. Altså organisk og elektronisk musik. Det er bare et spørgsmål om, hvor du lægger betoningen. Og det kommer ned til den enkelte sang. I visse tilfælde er en sang bedst tjent med at være helt akustisk. Andre gange helt elektronisk. Men oftest i mit musikalske univers er det i mødet mellem de to, at udtrykket finder sit hjem. Når jeg spiller live, så har jeg aldrig forud-indspillede tracks med. Alt er spillet. Så hvis der er en stor elektronisk dimension i en pladeindspilning af en sang, jeg skal spille live, så arbejder jeg med, at det altid skal kunne spilles live."

Andreas Sommer havde følgende spørgsmål til Mads Langer:

  • Hvilken sang, som du har skrevet, er du allermest stolt af og hvorfor?

"Jeg ved ikke, om jeg har en sang, jeg er mest stolt af. Jeg har efterhånden skrevet over 700 sange, og jeg sætter pris på dem alle. Misforstå mig ikke. De er bestemt ikke lige gode alle sammen, men jeg har lært noget af hver proces. Jeg er først og fremmest meget ydmyg overfor hele faget. Jo mere jeg udvikler mig som sangskriver, jo mere går det op for mig, hvor meget der er at lære. Det er et univers, der bare bliver ved med at udvide sig. Jeg er mest glad og taknemmelig over at få lov til at bruge mit liv på at skrive sange og blive en del af folks rejse gennem livet med mine sange."

Andreas Sommer

Producer Andreas 'Maskinen' Sommer, har blandt andet har arbejdet sammen med Marie Key, Nik & Jay, Rasmus Seebach, Karl Willliam, Ea Kaya, tv-2, Mads Langer, Shaka Loveless og norske Astrid S. Nomineret til årets producer til DMA i 2013 og 2015.

Anne Dorte Michelsen havde følgende spørgsmål til Andreas Sommer:

  • Hvordan griber du en sang an, hvad søger/lytter du efter, og hvordan forholder produktionen sig til stemmens placering og tydeligheden i ord, melodi og akkorder?

"Jeg kan ofte godt lide at lave en “pude”, som stemmen kan ligge på - et rum, hvor stemmen er i fokus. Når stemmen står det rigtige sted i produktionen, giver det faktisk ofte sig selv, hvor meget der skal arrangeres og produceres omkring den. Hvor skal der lægges til, og hvor skal der tages fra. Jeg sørger altid for at have en simpel grundstruktur i produktionen, som virker, så tidligt som muligt i processen. Det skal være muligt at få en god fornemmelse af sangens effekt allerede efter den første demo. Når det er på plads, begynder jeg at lægge på, de steder jeg synes, der er noget, der skal fremhæves - noget dynamik der skal løftes, eller noget der skal detaljeres."

  • Foretrækker du f.eks. få akkorder/rundgange?

’Det kommer helt an på sangen. Har man én akkordrundgang gennem hele sangen, kan man jo genbruge mange elementer mellem de forskellige stykker, hvilket kan være en fordel. Men der er også en gave i, når en ny akkord bryder rundgangsfornemmelsen. Så kan akkordskiftet i sig selv være nok til, at det nye stykke lyder anderledes, selvom det er de samme instrumenter, der spiller videre.’

  • Foretrækker du at co-write?

"Ja! Det giver en fed dynamik, og samspillet mellem artist og producer kan føre begge parter hen et sted, som måske ikke var regnet ud på forhånd."

  • I hvilket omfang og hvordan bruger du andres produktioner som inspiration?’

"Det varierer. Som udgangspunkt ikke særligt meget i opstartsfasen af en sang eller en produktion. Det er mest, hvis jeg sidder fast, at jeg begynder at lytte på andre sange for at se, hvordan de har løst en konkret problemstilling."

Mads Langer havde følgende spørgsmål til Andreas Sommer:

  • Hvad vil du sige er dit særlige DNA og kendetegn som sangskriver/producer, og hvad gør du for at implementere det i de mange forskellige artisters udtryk, du arbejder med?

"Som udgangspunkt foretrækker jeg at starte med at forstærke den pågældende artists DNA fremfor mit eget. Stemmen er jo det mest relaterbare “instrument”, så det er vigtigt, at stemmen - og derved artisten - får lov til at indtage hovedrollen. Når det først er på plads, har jeg selvfølgelig nogle musikalske træk, som jeg synes er typiske for mig. Men jeg sørger også for hele tiden at udvikle mig, så nogle gange er disse træk mindre tydelige end andre. Jeg er formet af en pærevælling af elektronisk, rock, pop og R&B, men skal jeg vælge ét enkelt fællestræk, som jeg har forsøgt at tage med over i, hvordan jeg selv producerer, så er det, når noget bare spiller - når brikkerne falder på plads. Jeg er stor fan af Michael Jackson, og jeg elsker, hvordan Quincy Jones iscenesatte Jacksons sange med sirlige og gennemkomponerede arrangementer. Selv når det føles, som om lydbilledet er pakket, kommer der en blæser-figur, som Quincy Jones har fundet et nyt sted i lydbilledet til. Han er en mester i at finde det helt rigtige antal elementer til hvert stykke i en sang. Udover det har jeg et stort fokus på tekster, så når der skal fortælles en historie - og det peger tilbage til starten af mit svar - så er det vigtigt for mig som producer, at produktionen ikke overdøver den historie, der bliver fortalt."

Læs mere om arrangementet Songwriters masterclass og meld dig til.