Støtte fra Koda kan være en stor hjælp, når man skaber ny musik

Torsdag den 11. januar blev der åbnet for ansøgninger til Kodas kollektive båndmidler. Få nogle gode råd til din ansøgning fra Nick Labajewska Madsen og Tobias Kippenberger, The Floor Is Made Of Lava, som begge modtog støtte til nye projekter i 2017, og læs, hvad Kodas Legatudvalg lægger vægt på i din ansøgning.

Støtte gav mulighed for at producere en solo EP 

For Nick Labajewska Madsen, som startede som guitarist i bandet Kiss Kiss Kiss, har støtten fra Koda haft stor betydning. Kiss Kiss Kiss fik deres store gennembrud med debutpladen ‘Release the Birds’ i 2010, og efter udgivelsen af deres andet album ‘Ponte25’ i 2012, gik bandet i opløsning og Nick begyndte en karriere som producer. Siden da har Nick produceret for Kidd, Anya, Soleima, Goss, Oh Land, Mø, CYN og remixet bands som Terror Jr., Tkay og Off Bloom. Han har desuden udgivet sine egen musik på progressive pladeselskaber som Pelican Fly og Secret Songs. Nick Labajewska Madsen har et godt råd til kommende ansøgere: 

"Mit bedste råd er at skrive en så personlig og realiserbar ansøgning som mulig. Jeg søgte selv midler til at kunne producere en solo EP, og støtten fra Koda har hjulpet mig til at kunne fokusere på at færdiggøre denne." 

Nick Labajewska Madsen. Foto: Jonas Bang
Tobias Kippenberger – solo med nyt projekt

Tobias Kippenberger, tekstforfatter, musiker og sanger i The Floor Is Made Of Lava, gik efter en længere pause fra musikken solo med et nyt dansksproget projekt i 2017. The Floor Is Made Of Lava gav sin sidste koncert på Plænen i Tivoli i september 2013, hvorefter bandet har holdt pause på ubestemt tid. Tobias Kippenberger havde brug for i en tid at lægge musikken helt på hylden, men fik sidste år inspiration til at starte projekt i eget navn. For Tobias Kippenberger har muligheden for at få støtte fra Kodas Kollektive Båndmidler haft stor betydning:

’Først og fremmest er jeg meget stor fan af, at der ligger en slags intern skat i rettighedspenge, hvor man er blevet enige om, at låse nogle midler til fællesskabet og fremtiden, i stedet for bare at udbetale alt, der kommer ind. Det er jo med til at sikre, at der hele tiden bliver skabt ny musik, fra nye komponister’, fortæller Tobias Kippenberger. 

"Når man så får del i puljen, så er det nok for mange en underskudsgaranti - i den forstand, at det garanterede underskud, bliver en lille smule mindre. Det er de færreste, der tjener sine indspilninger hjem igen, men uanset hvilken type musik, man laver, så skal den ligesom i kassen på den ene eller anden måde. Den er hønen for nogle, og ægget for andre, men nødvendig for alle - og der er båndmidlerne en redningskrans for de fleste," afslutter Tobias Kippenberger. 

Tobias Kippenberger
Tre gode råd fra Tobias Kippenberger:
  1. Skriv frit fra leveren - en ansøgning er ikke en doktorafhandling
  2. Find din historie - sæt billeder på din lyd
  3. Hvordan skal musikken komme ud? Den skulle helst komme andre til gode end dig selv
Legatudvalget 2018

Det er Kodas Legatudvalg, der vurderer din ansøgning til de kollektive båndmidler. Hvert år indstiller Kodas fire medlemsforeninger; DKF, DJBFA, DPA og Musikforlæggerne, hver en repræsentant der indgår i udvalget.

Legatudvalget udgøres i år af:

Peter Mesnickow (Musikforlæggerne)

Komponisten Peter Mesnickow er product, A&R og promotion manager hos Target Group, og har arbejdet på musikselskab- og forlag i snart 25 år. Han har også været skribent for diverse musikmagasiner, og booker/event manager for bl.a. klubberne The Black Cat og Faust. Han har via sit virke på musikselskaber arbejdet med et utal af forskellige navne som Martin Hall, Agnes Obel, Kenneth Bager, Nightwish, Vi Sidder Bare Her, Dimmu Borgir, Tue West, Saturnus, Juncker, The Savage Rose, og mange flere. 

Anja Følleslev (DJBFA)

Anja Følleslev udgør med tvillingesøsteren Betina Følleslev, gruppen Strawberry Blonde, som har udgivet to album - i 2009 og senest i 2012, og der er nyt materiale på vej i 2018. Hun har også soloprojektet The Red House. Anja Følleslev er til daglig leder af Studenterhuset i Odense. 

Anja Følleslev sidder også med i lytte-udvalget på UHØRT, samt i juryen for Odense Live Prisen og Årets Fynske jazzmusiker.

Sara Indrio Jensen (DPA – Danske Populær Autorer)

Musiker, sanger og sangskriver Sara Indrio Jensen er uddannet percussionist fra det rytmiske musikkonservatorium. Hun har blandt andet spillet og indspillet med Eric Gadd, The Savage Rose og Rebecka Törnqvist blandt mange flere. Sara Indrio udgav sit tredje soloalbum ”Blodrød måne” i februar 2017. Hun står også bag de to projekt-albums, Break of Day med Fridolin Nordsø og The Latin Collective Vol. 1 med en stribe danske og internationale musikere i verdensklasse.  

Martin Stauning (DKF – Dansk Komponistforening)

Martin Stauning debuterede fra Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums solistklasse i oktober 2016. Han har blandt andet modtaget undervisning af Hans Abrahamsen, Bent Sørensen og Niels Rosing-Schow. Martin har skrevet musik for mange forskellige besætninger og arbejdet med lydinstallation og performance. I 2015 blev Martin hædret med Axel Borup-Jørgensens komponistpris og modtog Léonie Sonning Stipendium og Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens legat i 2016.

Hvad lægger Legatudvalget vægt på? 
  • At projektet har seriøs karakter, og at ansøgerens rolle fremgår tydeligt.
  • At projektet er klart beskrevet og med tydelig tilknytning til ansøgerens virksomhed som Koda-medlem.
  • At det på baggrund af ansøgningen kan vurderes, at der er rimelig sandsynlighed for, at projektet gennemføres.
  • Det er et krav, at størstedelen af det indspillede materiale er selvkomponeret.
  • Der ydes ikke støtte til allerede af­holdte udgifter eller til indkøb af udstyr.
  • Lydfiler afspejler projektet og/eller giver en klar indikation af ansøgers musikalske virke.
  • Vi anbefaler, at du prioriterer rækkefølgen af lydfiler, som udvalget skal høre.

 

Deadline for ansøgninger er den 1. februar kl. 15:00.

 

Læs mere om Kodas kollektive båndmidler.