}

Koncert

Spiller du koncerter, skal enten du eller din booker lave aftaler med spillesteder eller andre koncertarrangører. Her finder du henvisninger til øvelokaler, danske spillesteder, standardkontrakter, og kan læse om bookerens rolle.

Booker

 

En bookers arbejde består i at formidle aftaler mellem spillesteder, festivaler eller andre kunder og de solister eller bands, som de repræsenterer.

Man kan overordnet tale om to former for bookere:
  • Dem, der arbejder for spillestederne, og som har til opgave at finde og booke solister/bands, der enten passer til spillestedets profil, aktiviteter og eksisterende publikum, eller som kan medvirke til at opdyrke nyt publikum og image.
  • Dem, der arbejder for solister/bands, og som skaber kontakten til spillesteder, festivaler og andre kunder i overensstemmelse med solistens/bandets profil, ambitioner og mål.
Der findes grundlæggende tre typer bookere eller bookingbureauer, som repræsenterer solister og bands:
  • Dem, der administrerer såkaldte kunstnerkataloger, hvor kunder kan søge og finde kunstnere. Katalogerne er ofte meget omfangsrige og uden særlige begrænsninger i forhold til musikgenrer, kunstnerisk niveau eller status. Disse bureauer vil sjældent have en opsøgende funktion, men fungerer som mellemmand mellem dem, der afholder koncerterne og kunstnerne. 
  • Dem, der repræsenterer et begrænset antal kunstnere - typisk enten veletablerede eller ”up’n’coming” – og som gør et opsøgende arbejde for at sælge deres kunstnere ind til bestemte spillesteder, festivaler og andre kunder. Derudover kan bookerne i denne sammenhæng også være eller have ansat tourmanagere, der planlægger og afvikler sammensatte tournéer. Bookeren kan have en produktionsenhed, der planlægger selve turnéen fra billeje til leje og opsætning af lys og lyd osv. samt promovering af koncertaktiviteten.

    De kan også være deciderede managere, der samarbejder med fx forlag og musikselskaber. Sidst men ikke mindst vil de i nogle tilfælde håndtere relevant bogholderi.

 

  • Dem, der har specialiseret sig inden for en bestemt musikgenre og dermed kun booker for kunstnere, der repræsenterer netop den genre. Ofte er der tale om nicheprægede musikgenrer, der appellerer til mindre markeder, hvor en del af bookingbureauerne så til gengæld agerer både nationalt og internationalt.

En booker eller et bookingbureau arbejder for en provision af kunstnerens indtægter fra koncerter. Læs også afsnittet booking under Koncerter

 

Booking

 

Booking handler grundlæggende om at opsøge og forhandle kontrakter med spillesteder eller andre koncertarrangører, så din musik kan finde vej til scenen. Du kan vælge enten selv at varetage kontakten til potentielle kunder, blive en del af et kunstnerkatalog eller hyre en professionel booker til at gøre det opsøgende arbejde. Læs mere om de forskellige typer af professionelle bookere under afsnittet Booker.

Hvis du vælger selv at stå for din booking, så er der overordnet 4 trin i din planlægning:
  1.  Sammensætning af et præsentationsmateriale, som du kan sende til koncertarrangøren med musik og evt. anmeldelser, pressemeddelelse etc.
  2. Research af og plan over, hvilke spillesteder som vil have en passende profil for lige netop din musik eller kunder, som du forestiller dig kunne bruge din musik i koncertsammenhænge.
  3. Kontakt til de respektive spillesteder/kunder med en præsentation tilrettet de specifikke steder.
  4. Indgåelse af kontrakter for liveoptræden

Der er findes mange opskrifter på "den gode booking", men et overordnet godt råd er: Sørg for at lave din research, så du ikke spilder hverken din eller andres tid på at kontakte arrangører, som ikke er relevante. Vær konkret og kortfattet i dine henvendelser. Ager professionelt i forhold til indgåelse og overholdelse af disse kontrakter.