Den amerikanske pladebranche tjente i 2015 30 millioner dollars mere på vinyler end på YouTube, Soundcloud og Spotify Free tilsammen.

Tal fra USA: Større indtjening på vinyler end fra YouTube

Det er efterhånden en kendsgerning, at verdensbefolkningen streamer musik som aldrig før, og at YouTube er en markant aktør på det globale streamingmarked. Derfor var der heller ikke den store jubel hos pladebrancheorganisationen RIAA over, at deres nye tal for indtjeningen i 2015 viser, at den amerikanske musikbranche tjener mere på et gammelt medie som vinyler end på streamingtjenester som YouTube, Soundcloud og Spotify Free tilsammen.

I sidste uge offentliggjorde pladebrancheorganisationen RIAA, The Recording Industry Association of America, den amerikanske pladebranches indtjening i 2015, og med en samlet stigning på 0,9 procent kunne det have været en lykkelig historie for musikindustrien. Der er dog nogle ridser i lakken, når man dykker ned i tallene, som vidner om særligt én fundamental udfordring for den amerikanske musikbranche.

Tallene fra RIAA viser, at YouTube, SoundCloud og Spotify Free samlet genererede en indtjening på 385,1 millioner dollars i USA i 2015, hvilket er markant mindre end de 416,2 millioner dollars, som salg af vinylalbum genererede. Og dette er til trods for, at YouTube ifølge data fra marketingsbureauet Nielsen alene står for knap 55 procent af de 317 milliarder streams, som blev registeret i USA i 2015.

Til sammenligning var indtjeningen fra amerikanske premium-tjenester som for eksempel Spotify Premium, Apple Music og Tidal 1,22 milliarder dollars. Det vil sige, at de reklamefinansierede og gratis musiktjenester stod for kun 16 procent af den totale streamingindtjening og kun 5,5 procent af den samlede amerikanske pladebranches indtjening på 7,02 milliarder dollars.

”Selvom disse data er opmuntrende, står vi (musikbranchen, red.) dog overfor nogle betydningsfulde udfordringer. Musikforbruget er steget gevaldigt, men indtjeningen til musikkens skabere har ikke fulgt trop. I 2015 lyttede fans til flere hundred milliarder video- og musikstreams på reklamefinansieret digitale tjenester som YouTube, men indtjeningen for disse tjenester har været mager - meget mindre end fra andre musiktjenester,” skriver Cary Sherman, Chairman & CEO hos RIAA, i en blog.

Med henvisning til den såkaldte ’Value Grab’ understreger Cary Sherman, at det endda er et problem, som er blevet værre. Value Grab viser, at mens væksten i indtjeningen fra disse reklamefinansierede tjenester både i 2014 og 2015 er faldet en smule, er væksten i antallet af streams på disse tjenester steget markant – fra en vækst på 63 procent i 2014 til en vækst på 101 procent i 2015.

Ifølge Cary Sherman vidner dette om en: ”(…) alarmerende ulighed mellem væksten i de reklamefinansierede streams sammenlignet med væksten i den indtjening, som genereres af selvsamme streams.”

Læs samtlige tal fra RIAA's rapport her

Læs hele Cary Shermans blogindlæg her

Læs også: Den kreative industri går glip af milliarder


Fakta: streaming

I Danmark:

  • 2 millioner danskere streamede i 2015 musik på rene streamingtjenester som Spotify, Apple Music, Tidal og TDC/YouSee Play. 
  • 35 procent af danskerne anvendte i 2015 udelukkende YouTube, når de streamede musik.
    Kilde: Polaris Nordic Digital Music Survey 2015
 

I hele verden:

  • I de første seks måneder af 2015 blev det registreret mere end en billion antal streams på verdensplan – helt præcist 1,032,225,905,640.
    Kilde: Next Big Sound

Fakta: Vinyl vs. YouTube i DK

I Danmark nærmede indtjeningen for vinyler og reklamefinansierede tjenester som YouTube sig også hinanden i 2015: