Til Folkemødet 2017 diskuterede Koda musikkens værdi med Google, Mogens Jensen (S) og Rettighedsalliancen.

Se Koda debattere musikkens værdi med Google

I weekenden var Koda på Folkemødet for at diskutere musikkens værdi og digitalt musikforbrug på nettet med Google, Mogens Jensen (S) og Rettighedsalliancen. Gense hele debatten her.

For 20 år siden blev musikken gratis. Internettet gav alle musikelskere mulighed for at dele deres musikfiler med hinanden – og det digitale pirateri blev født.

I dag har musikbranchen fundet en ny digital forretningsmodel i form af streamingtjenester, finansieret af abonnementsbetaling og reklamer – og dermed er pirateriet en saga blot på musikområdet. Eller er det? 

Kampen om musikkens værdiskabelse fortsætter på nettet, hvor platforme som YouTube, Facebook, Twitter og Instagram gør musikken tilgængelig for alle – til fordel for forbrugerne, nye talenter og globale kulturmøder.

Men er de nye forretningsmodeller bæredygtige? Og hvem skal egentlig bestemme prisen på musikken – kunstnerne/rettighedshaverne, forbrugerne, Spotify, Apple, YouTube eller politikerne? Det debatterede Kodas direktør, Anders Lassen, med Christine Sørensen fra Google, Mogens Jensen (S) og Maria Fredenslund fra Rettighedsalliancen på Folkemødet. Se hele debatten i videoen nedenfor.

 

Obs videoen/debatten varer 45 minutter 

LÆS MERE OM EMNET HER