Tidligere båndudvalgsmedlem Thomas Stengaard.

Sådan får du penge til turnéen eller debutalbummet

Vi har netop åbnet for ansøgninger til Kodas kollektive båndmidler. Her giver tidligere udvalgsmedlem, Thomas Stengaard gode råd til, hvordan du nemmest kommer i betragtning.

Har du problemer med at få finansieret indspilningen af dit debutalbum? Mangler du penge til din udgivelse eller økonomisk arbejdsro til at skabe ny musik? Så er det en god ide at søge Kodas kollektive båndmidler.

Men tænk dig om og hav en langsigtet plan, når det gælder musikken og din ansøgning. Sådan lyder det bl.a. fra tidligere båndudvalgsmedlem Thomas Stengaard, der sammen med tre andre var med til at dele penge ud i 2015, hvor den samlede pulje, der blev uddelt var på næsten 2.1 mio. kroner.

 

Vær præcis og kom hurtigt til pointen i din ansøgning

"Sørg for at musikken er placeret, så det bedste nummer ligger først. Og sørg for at introen er kort, så man kommer til sagen i en fart. Halvandet minuts intro er måske det helt rigtige, når din sang ligger på dit album, men når man relativt hurtigt skal danne sig et overblik over et projekt, er det rart at komme ind til kernen af sangen hurtigt. Og så er det klart at foretrække, at musikken er vedhæftet og ikke bare er et link til YouTube eller SoundCloud", lyder det fra Thomas Stengaard som forsætter: 

"Og hold ansøgningen rimelig kort, præcis og nøgtern og sørg for, at der er et realistisk budget. Med så mange ansøgninger er det ret tidskrævende at skulle læse en længere roman for at komme frem til, hvad det egentlig går ud på". 

 

Få styr på din musikalske forretningsplan

"Jeg synes, det er en vigtig del af ansøgningen, at få forklaret forretningsplanen med projektet. Hvilke afsætningsmuligheder har projektet? Er der allerede interesserede labels, festivaler eller lignende muligheder? Det er jo ærgerligt at støtte et projekt, der så bare ender med aldrig at få luft under vingerne. Derfor er det essentielt, at du har en masterplan fra efter det punkt, hvor musikken er færdigindspillet", siger Thomas Stengaard.

 

Den basale information skal være på plads

"Det er rart at få noget information om ansøgeren på bordet. Hvor gammel er du/I?, hvor bor du/I, hvad arbejder du/I med osv. Det giver et rart overblik at vide, om musikken er skrevet af en 17-årig gymnasieelev eller en 50-årig advokat. Hvem artisten er som person kan være meget afgørende for, om et projekt har relevans. Det er fint at få et cv med, men sørg for at det er rimelig kortfattet og relevant. Og hvis du eller dit band har et stort "following" på f.eks. Facebook, så send endelig et link med’, siger Thomas Stengaard og fortsætter: ’Fortæl om highlights i karrieren og fortæl om alle de spændende ting, der er i støbeskeen i den nærmeste fremtid’. 

 

Alle genrer er velkomne

"Husk at alle genrer er velkomne. I udvalget gøres der en dyd ud af at støtte bredt, så om du søger støtte til en kirkekoncert eller en punk-udgivelse er lige fint. Der er måske lidt en fordom blandt nogle ansøgere at man øger chancen for støtte, hvis man laver en ansøgning, der fokuserer meget på finkulturelle bevæggrunde for at lave musikken. Det kan selvfølgelig være helt fint, hvis en særlig teoretisk tilgang virkelig er omdrejningspunktet i ansøgningen, men det er ikke sådan at udvalget i særlig grad falder i svime over elitære musikgenrer. Vi vægter både kvaliteten af musikken og selve ansøgningen, så selvom du synes din musik er fantastisk, så husk at vær grundig i udarbejdelsen af ansøgningen. En god ansøgning trækker op, men omvendt kan en fantastisk ansøgning ikke gøre det op for at musikken lyder dårligt", slutter Thomas Stengaard.

 

Glad for støtte

Én af dem, der tidligere har modtaget støtte, er sangerinden og sangskriveren Mathilde Falck, som sidste år ramte plet med sin ansøgning og har fået 10.000 kroner til indspilning og tryk af sit tredje album “Alle Taler”, der udkom i oktober 2015.

"Støtten betød, at jeg kunne få trykt vinyler, hvilket jeg ikke har haft råd til på mine to første albums. Mit publikum har efterspurgt vinyler og med hjælpen fra Koda blev det muligt at få dem trykt’, fortæller Mathilde Falck, som også har et godt råd til de kommende støtteansøgere: ’Tag dig tid til at skrive ansøgningen. Jeg sløsede mig lidt igennem ansøgninger til mine første albums. Men sidste gang afsatte jeg en “kontordag” til at skrive min ansøgning. Jeg beskrev hvilke kvaliteter, jeg synes, at mit album har og så lavede jeg det, jeg selv synes var et tjekket budget, hvor jeg viste præcis, hvad pengene skulle bruges på. Ansøgningen blev også brugt som udkast til en senere pressemeddelelse. Det var på den måde også fedt, at skulle forholde sig til og beskrive, hvad det er, jeg synes min musik er og kan, og hvad jeg gerne vil med den".

Ansøgningsfristen til Kodas kollektive båndmidler er 3. februar 2016 og der er åben for ansøgninger nu. Alle kan søge støtte.

Kom i gang med at søge

 

Gode råd til din ansøgning
  • Musikken er "alfa omega", så medsend musikfiler. Udvalget skal kunne danne sig en ide om kvalitet og den bagvedliggende ide.
  • Dit projekt skal være realistisk og realiserbart. Med realiserbart menes der, at der f.eks. allerede er indgået en aftale om studieleje i forbindelse med udgivelse eller aftale om bookning i forbindelse med koncerter, m.m.

 

Kodas nye Båndudvalg for 2016
  • Li-Ying Wu
  • Li-Ying Wu er født og opvokset i Taiwan, men har været bosat i Danmark siden 2003. Komponist, klassisk uddannet ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København. Modtog i 2011 Bisballe prisen som Årets Kunstner. Huskomponist hos Århus Sinfonietta fra 2011 til 2013. Medlem af Statens kunstfonds Repræsentantskab fra 2012 til 2016. Medlem af Dansk Komponistforenings bestyrelse.
  • Jesper Hansen
    Født i 1979, og bor i dag i København, hvor han arbejder som mediekomponist. Efter 10 år som musiker og pianist i Århus, tog han en uddannelse i Music Management på Det Jyske Musikkonservatorium, for at få større forståelse for den branche, han selv var en del af. Det har ført til en engageret hverdag i det musikpolitiske forum. Blandt andet som bestyrelsesmedlem i DJBFA, BFM (Brancheklubben for film- og mediekomponister), og som dansk komitemedlem i FFACE (filmmusikafdelingen af den europæiske lobbyorganisation for komponisters rettigheder). Som komponist er det primært film- og reklamemusik der fylder, og Jesper stiftede, sammen med Halfdan E, i 2013 PlantSounds, som er Danmarks eneste pladeselskab med speciale i filmmusik. En dyb og nørdet interesse for musik, har altid været vigtigt for Jesper, hvilket i dag gør at han jævnligt bliver brugt som ekspert, når emnet hedder filmmusik.
  • Marcus Winther-John
    Har skrevet sange til en lang række danske artister, der tæller bl.a. Tim Christensen, Mads Langer, Sanne Salomonsen, Barbara Moleko, Christopher, Sys Bjerre m.fl. I de senere år har han også skrevet til store artister i bl.a. Japan, Spanien, Tyskland, Korea og ramt Billboards salgslistens top 10 med New Kids On The Block i USA. Desuden har han leveret tekster og musik til bl.a. Disney serien Violetta, Lego Friends tegnefilmene, Eurovision Song Contest, The Vampire Diaries m.m.
    Marcus underviser i tekst analyse på Rytmisk Musikkonservatoriets sangskriverlinje og startede sin karriere som forsanger i rockbandet Inside The Whale i 90´erne (som bl.a. kendes for nummeret “Hvor Er Tiden Der Ta´r Os”).
  • Jon Madsen
    Jon Madsen er født i 1978 og er uddannet cand.scient.soc. med speciale i digitalisering af musikbranchen fra 2005. Jon arbejdede forinden med bl.a. promotion på hedengangne Kick Music. Startede i 2005 selskabet Slow Shark Records, der udgav pop, hiphop og americana indtil 2011, hvor han var medstifter af forlaget og pladeselskabet Nordic Music Society, hvor han nu arbejder med bl.a. A&R og PR. Jon har gennem årene arbejdet med bands i de fleste genrer, herunder rock, pop, elektronisk, hiphop og americana og drivkraften er udviklingen af nye kunstnere. Er desuden bestyrelsesmedlem i DUP (Danske Uafhængige Pladeselskaber).