Pernille Rosendahl er ved årets udgave af DMA en af de fem nominerede til 'Årets Danske Sangskriver - Koda Prisen'.

Pernille Rosendahl: Ens sange skal have en vision

DMA er lige om hjørnet, og igen i år er Koda med til at hylde og sætte fokus på de danske sangskrivere med prisen Årets Danske Sangskriver - Koda Prisen. Som optakt til det store show har vi taget en snak om sangskrivning og inspirationskilder med de nominerede. I dag er det Pernille Rosendahl, som giver et indblik i, hvordan hun skriver sine tekster og skaber sin musik.

Pernille Rosendahl og Søren Vestergaard er ved dette års udgave af DMA nomineret i kategorien ’Årets Danske Sangskriver - Koda prisen’ for deres arbejde med albummet ’Dark Bird’. I den anledning har vi taget en snak med Pernille Rosendahl om hendes sangskrivningsproces og bedt om et par gode råd til andre sangskrivere. Pernille Rosendahl fortæller blandt andet, at det allervigtigste, når man skal skrive en sang, er, at man har en vision for det budskab eller den følelse, man vil plante i lytteren.

Kan du fortælle lidt om din sangskrivningsproces?

”Mine sange bliver til på mange forskellige måder. For eksempel blev ’Feet On the Ground’ (fra Dark Bird-albummet) født ved, at Søren sad og spillede et nummer, mens jeg lå på sofaen ved siden af med tømmermænd og sov. Det var som jeg havde fået et drømmesyn, så da jeg det vågnende, greb jeg egentligt bare mikrofonen og sang instinktivt. Jeg har også skrevet et nummer med Jonas fra Hymns of Nineveh, hvor han lagde ud med at sidde med sin sorte notesbog og interviewe mig i fire timer, før vi gik i gang med at skrive, fordi sangskrivning for ham handler om sammenhængskræft på et højere plan. Derudover skrev jeg også et nummer med Nikolaj Torp, hvor vi lagde ud med at høre gamle danske viser i timevis, før vi gik i gang med at skrive. Når det er sagt, tror jeg meget på, at man skal se sangskrivning som et arbejde – der er simpelthen nogle konkrete metoder, man kan tage i brug. Først og fremmest skal man selv opsøge sangene. For eksempel ved at sætte sig ned og give sig selv den opgave, at nu skal man skrive en sang, et vers eller et omkvæd,” siger Pernille Rosendahl og fortæller videre om, hvorfor sangskrivningens natur kræver, at man har flere forskellige greb, man kan tage i brug:

”Jeg tror, at alle vil opleve skriveblokeringer og have svært ved at finde vejen ind til sangene. Jeg har en grundlæggende tro på, at sangene bor i luftlagene omkring os, og hvor os sangskrivere er født med en evne til at hive dem ned. I perioder er man inspireret, og så kommer sangene af sig selv, og i andre periode bliver man nød til at finde nogle greb, så man kan finde vej op til sangene. Så grundlæggende kan man sige, at sangskrivning handler om at have forskellige veje og greb, man kan tage i brug i forskellige perioder og situationer.”

Hvilken af dine sange er du mest glad for rent tekstmæssigt?

”Det er faktiske en del sange. For eksempel ’Feet On the Ground’, som er blevet et slags drømmesyn, der handler om, hvordan verden ser ud, når man trækker sig tilbage og ser det hele lidt på afstand. Og det, jeg ser, er et informationssamfund, hvor tingene går rigtig stærkt, og hvor det kan være svært at finde ud, hvad der op og ned, når man skal danne sig en holdning i løbet af tre sekunder – så sangen handler egentligt om, at mange glemmer mellemrummene i samfundet og at anerkende, at den verden, vi lever i, er kompleks. Derudover er jeg også rigtig glad for ’Would You?’, som er blevet en salgs Billie Holiday-vise om, hvor svært det kan være at sprede sine vinger og flyve hen, hvor man vil.”

Hør ’Feet On the Ground’ på din foretrukne streamingtjeneste her

Hør ’Would You?’ på din foretrukne streamingtjeneste her

 

I min verden er det allervigtigste, at man har en vision for det budskab eller den følelse, man vil plante i lytteren - Pernille Rosendahl
Gode råd til sangskrivning?

”I min verden er det allervigtigste, at man har en vision for det budskab eller den følelse, man vil plante i lytteren, og så derefter undersøge, hvordan man finder frem til den vision. Hvis man for eksempel gerne vil lave et P3-hit, skal man bruge en masse tid på at lytte til P3. Selv var jeg på Dark Bird-albummet interesseret i at skabe nogle sange, der var tidløse og poetiske, men samtidig personlige og med integritet – lytteren skulle kunne mærke mig i sangene. Derfor brugte jeg i den indledende proces rigtig meget tid på at synge og læse viser og på at læse en masse ældre lyrik som for eksempel Shakespeare, så jeg på den måde kunne finde frem til nogle tidløse ord og vendinger. Man kan sige, at jeg lidt ser det at skabe musik som en slags forskning og som et nørdet stykke arbejde, hvor jeg bruger en masse tid i den indledede fase på forskellige former for research og på ”feltarbejde”. Omvendt bruger jeg i skabningsfasen en masse tid på at klistre mine tekster, tanker og andre inspirationer op på en væg, for på den måde at danne mig et overblik og organisere mine ideer. Jeg talte faktisk forleden med en forsker, der arbejder med, hvordan hjernen opfører sig, når man lytter til musik, som sagde til mig, at musikere er forskere i sjælens lyde.”

Hvem er dine sangskriverforbilleder?

”Damon Albarns seneste soloplade har jeg lyttet sindssygt meget til. Han formår at tage en gammel engelsk Miss Moneypenny-stemmning og føre det ind i mere moderne ramme - ham har jeg sygeligt meget respekt for. En dansk sangskriver, som jeg holder sindssygt meget af, er Kira Skov. Hendes musik har altid en meget klar vision og æstetik, og så synger hun fuldstædig latterligt godt. Hun er i min verden et unikum i dansk musik.”

Hør Damon Albarns soloplade ’Everyday Robots’ på din foretrukne streamingtjeneste her

Hør Kira Skov seneste album May ’Your Mind Explode a Blossom Tree’ på din foretrukne streamingtjeneste her

Hvad betyder det for dig/jer at være nomineret?

”Lige denne pris betyder en del, for jeg synes sangskrivning er et stolt håndværk. Nu har jeg været i branchen i 25 år, og jeg går ikke længere så meget op i dele af faget, som foregår rundt omkring selve det at skabe musik, men mere i selve håndværket. Derudover har Søren og jeg arbejdet rigtig meget med det her album, så vi meget stolte over at blive nomineret.”

MERE OM DANISH MUSIC AWARDS 2016