Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Ny undersøgelse fra YouGov viser, at flere og flere streamer musik på gratis tjenester.

Nordisk undersøgelse: Næsten alle streamer musik. Flere og flere streamer gratis.

Næsten alle indbyggere i Norden streamer musik, men under halvdelen betaler for et abonnement. Det er primært de gratis alternativer som YouTube og Spotify Free, der afholder musikbrugerne fra at betale.

Næsten alle indbyggere i de nordiske lande kan i 2018 kalde sig for digitale musikforbrugere. På tværs af Norge, Sverige, Finland og Danmark benyttede 90 procent, i alderen 12-65 år, sig af minimum én digital musikstreamingtjeneste i løbet af det seneste år. Samtidig er der sket en stigning på 18 procent i antallet af musikbrugere, som udelukkende benytter sig af en gratis digital tjeneste.

Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2018, som er udført i et samarbejde mellem de tre nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), Teosto (FIN) og TONO (N).

Gratis tjenester dominerer og sociale medier vinder terræn

Selvom næsten alle indbyggere i Norden (90 procent) streamer musik, er det kun lidt under halvdelen af musikbrugerne, som betaler for et abonnement. Faktisk streamer mere end halvdelen af brugerne udelukkende fra gratis tjenester. Målt i tid svarer det til, at 36 procent af alt tid brugt på musikstreaming foregår på gratis tjenester.

 

Det digitale musikforbrug i Norden

Kilde: YouGov


Langt størstedelen af dem, der streamer musik gratis, gør det fra YouTube. Således har hele 82 procent af alle brugere lyttet til musik på YouTube i 2018. Til sammenligning benyttede 26 procent af brugerne sig af Spotify Free. Derudover bliver de sociale medier i stigende grad brugt til at lytte til musik, med Facebook som det mest benyttede medie.

Kodas direktør, Anders Lassen, udtaler:

”Det er positivt, at der bliver ved med at komme nye digitale musikforbrugere til. Men det stigende gratis forbrug er bekymrende. Så længe der er gratis alternativer, der tilbyder stort set samme ydelse som de abonnementsbaserede tjenester, får vi aldrig flyttet gratis brug til betaling. Og vi kommer heller ikke ud af den urimelige fastfrysning af priserne, som vi er vidner til. Hvordan kom vi dertil, at musik skal udbydes gratis eller næsten gratis? Hvorfor koster et streamingabonnement i dag stort set det samme som for 10 år siden? Det gør det, fordi der er tjenester på markedet, der kunnet lave forretning på helt andre vilkår end de abonnementsbaserede og derved har sat markedets øvrige prisudvikling skak-mat. Det er derfor de politiske rammebetingelser skal skærpes, så der bliver ens spilleregler for alle”.

 

Top fem over digitale tjenester

Kilde: YouGov

Musikkens skabere skal have betaling

Selvom det gratis musikforbrug er stigende, anerkender den overvejende del af Nordens befolkning, at det ikke bør gå ud over dem, der har lavet musikken. Således erklærer hele 69% sig enige i, at ”det er fair at digitale tjenester, der udbyder musik som en del af deres forretning betaler en del af omsætningen til musikkens skabere”.

TAL FRA UNDERSØGELSEN: DET DANSKE MUSIKFORBRUG 2018

  • 86 procent streamede musik
  • 53 procent af musikbrugerne havde et abonnement
  • 47 procent af musikbrugerne benyttede udelukkende en gratis tjeneste
  • 66 procent brugte YouTube, hvilket gør den til den mest benyttede streamingtjeneste i Danmark

Flere tal fra undersøgelsen: Hent Polaris Nordic Digital Music Survey 2018