Her sidder de udvalgte til musikalsk speeddating-arrangementet og forbereder sig

Musikalsk speeddating – en hel dags fokus på co-writing gav stof til eftertanke

Sæt legen i centrum og hold endelig ikke din sang tæt til kroppen. Det var et par af de gode råd, som deltagerne i Musikalsk speeddating fik med hjem fra tirsdagens arrangement.

Tirsdag slog Koda, DPA og DJBFA - Komponister og Sangskrivere dørene op til arrangementet ’Musikalsk speeddating’, hvor 16 medlemmer var blevet udvalgt via ansøgninger til at deltage i en musikalsk speeddating med hinanden og The Mountain (Michael Møller samt Fridolin & Frederik Nordsø).

I løbet af dagen havde de 16 udvalgte medlemmer brugt tiden på at sparre med hinanden. The Mountain agerede kreativ opvarmning, inden de 16 sangskrivere skulle give konstruktiv kritik af hinandens udvalgte sange.

Nøgleordene for dagen viste, at det handler om "drive" og lyst som hovedelementet i at kunne skrive musik. At lade legen og den gode energi fylde mest muligt, før den kritiske analyse sætter ind. Den, som også er nødvendig i processen, men først til sidst.

De gode råd stod næsten i kø. Og så endda på den kreative måde. Få det samlede overblik over trioens gode råd nederst i artiklen.

 

3 medlemmer gik videre

Efter dagens sparring blev 3 medlemmer af hinanden stemt videre til at deltage i aftenens ultimative speeddate, hvor et stærkt ekspertpanel bestående af Chief 1, Signe Høirup Wille-Jørgensen, Marcus Winther-John og Nicolaj Bundesen, sad klar på scenen.

På scenen lagde moderator, Nikolaj Steen, ud med at fortælle om baggrunden for Musikalsk speeddating. ’For to år siden sad jeg på scenen sammen med Sanne Salomonsen ved et arrangement her i huset. Efterfølgende blev jeg så overfaldet af en masse håbefulde unge sangskrivere, som alle gerne ville have mig til at lytte til deres musik, og derudaf udsprang idéen. Det handler om, hvordan man bliver god til at co-write med andre, om at turde give slip, og turde overgive sig til en tilbagemelding – en speeddating med andre’.

 

Sara Tholander

Første person i ’krydsilden’ var Sara Tholander, med nummeret ’Nonbeliever’. Sara er sanger, sangskriver, danser og koreograf. Nummeret er lavet sammen med Stefan Kengen. Et personligt nummer, som handler om, hvor meget magt, tanker kan have.

Og efter at have lyttet til nummeret, havde panelet mange ord på hjerte. Marcus Winther-John sagde: ’Hvis man ikke kan forklare, hvad man vil med en sang med én linje, så ved man ikke, hvad sangen handler om.  Det kan du, så thumps up for det’.

Nicolaj Bundesen kunne tilføje: ’Jeg er inviteret, fordi jeg normalt sidder og lytter til noget musik og finder ud af, om det er noget der er fedt, der kan udgives, så der kan tjenes penge på det. Og det er en meget helstøbt sang, som fungerer super-godt. Der er dog meget derude, så det kan være svært at bryde igennem lydmuren. Stå i stedet i en isoleret vokalboks, og fjern den mekaniske produktion, og se hvordan det så fungerer’. Chief1 og Signe Høirup Wille-Jørgensen kunne supplere med, at Sara havde en fantastisk stemme, som med fordel kunne tilsættes noget ukønt, skævt og primalt.

Læs teksten til Sara Tholanders sang ’Nonbeliever’ her 

 

Sean Pakbaz

Sean Pakbaz, 25 år med sangen Slumromatiker, var den næste sangskriver, som var blevet stemt videre. Sean lagde ud med at fortælle: ’Slumromantiker handler om mig på et tidspunkt i mit liv, hvor jeg følte mig forladt og alene’.

Signe Høirup Wille-Jørgensen lagde ud med at give Sean følgende ord med på vejen: ’Du arbejder med noget, som er langt fra det, jeg arbejder med, men totalt fed energi og en overbevisende performance. Vil dog gerne have følelsesmæssigt lidt mere febrilskhed frem. Beslut dig for, hvornår skal det rime og hvornår skal det ikke rime.. for er det FOR sjovt, at det hele rimer?’

Nicolai Bundesen kunne tilføje: ’Tendensen lige nu er meget ærlighed blandt rapperne. Man behøver ikke at rappe om store biler, penge og patter, og der er du faktisk allerede’.

Marcus Winther-John gav følgende råd med på vejen: ’Thumbs up for titlen, men brain noget mere på den. Der er en fed dualisme i den titel, som kan pakkes mere ud’.

Chief1 ville gerne vide mere: ’Jeg får ikke forklaret konkret nok, hvem du er – er du en gadepoet fra Nørrebro, eller brænder du 500 kr-sedler af på natklubben? Men overvejende bare et fedt track’.

Læs teksten til Sean Pakbaz ’Slumromantiker’ her 

 

Rosa Strandfort 

Aftenens sidste deltager var Rosa Strandfort ’The Rosa’, 20 år, med sangen Love me back, som handler om at give mere, end man modtager, hvor ægteskabet bliver brugt som metafor.

Nicolaj Bundesen lagde ud med ros til Rosa Strandfort: ’Super original sang og stemme. Stemmen lægger sig lidt op af eksisterende stemmer i tiden som ex. Stine Bramsen. Superfed sound og god sang’.

Chief1 fulgte op: ’Super-god sang, men vi mangler måske nogle ord – nogle ord, som man ikke lige har hørt i en gængs popsang. Smid en linje ind, der fucker det hele op. Og overvej så at lave den på dansk, for den stemme du har, er der ingen, der har lavet noget tilsvarende på dansk’.

Marcus kunne tilføje: ’Det er uigengældt kærlighed, det handler om. Der er så mange historier i ’Love me back’ – pak dem ud. Men prøv at tilføje en udpakning ex. du har lige fået nye sko, han har lige fået hole-in-one på golfbanen, alt burde være perfekt, men han elsker mig ikke’

Læs teksten til Rosa Strandforts ’Love me back’ her

 

Opdfordring til at dele og hjælpe

Nikolaj Steen rundede aftenen af: ’Idéen med det hele er, at man skriver bedre, når man åbner lidt op for posen og lægger det ud på bordet foran nogle andre. Så en opfordring til at dele og hjælpe hinanden’.

Nikolaj Steen sluttede af med at spørge, om der var nogle, der ville sende materiale ind, hvis man vælger at afholde et tilsvarende arrangement, hvilket udløste en skov af fingre fra salen.

Tilmeld dig Kodas nyhedsbrev til medlemmer og bliv opdateret på tilsvarende og andre arrangementer samt udviklingen i Kodas del af musikbranchen.

 

Syv skarpe tips fra The Mountain:
  1. DEL! Start med at sige til dig selv, at det forbedrer din sang, hvis du lader andre hjælpe med at gøre den endnu bedre. Det er misforstået, hvis du tror, at sangen kun bliver unik, hvis det er dig alene, der har komponeret og produceret fra ende til anden. Tænk i stedet, at jo flere indspark du får, jo større er chancen for, at resultatet også rammer plet!
  2. VÆRDSÆT! Lav en klar aftale om, hvordan I samarbejder, inden I går i gang med arbejdet. Også når det handler om økonomien. Og aftal hellere, at I deler ligeligt, end at du selv skal have mere end de andre i samarbejdet. Signalerer du, at I deler ligeligt, viser du også, at alle er lige værdsat. Og du sår dermed et vigtigt frø for, at folk har lyst til at arbejdet med dig igen en anden gang.
  3. UDVÆLG! Hvis du ikke synes, at det virker 100 procent med dine samarbejdspartnere, så fravælg hellere samarbejdet. Du skal synes, at det er sjovt og at det virker, for at det også virkelig virker.
  4. GØR DET TIL EN LEG! Lav nogle sjove rammer, der inspirerer og skaber kreativ leg med sangskrivningen. Det kan for eksempel være ved helt konkret at opstille et sæt spilleregler, som gør det sjovt. Eksempel: Vi laver hver tre bud på en ny sang i løbet af den næste time. Så gør vi det samme igen. Og det samme igen. Og derefter mødes vi og deler. Legen betyder, at tre sangskrivere på den måde i løbet af tre timer har 27 bud på en ny sang. Når I så mødes, går I til trin to: Tag den af de 27 sange, som virker sjovest at arbejde videre med. Når I ikke kan komme længere med den sammen, tager I den næste, som I synes, er sjov at arbejde med. osv. Er der ikke nogen, der virker til at være sjove at arbejde videre med, går I tilbage til trin 1 og laver tre nye bud osv.
  5. TRO PÅ DE ANDRE! Lyt til dine samarbejdspartnere. Hvis de siger, at de synes, at det lyder rigtigt at arbejde i en bestemt retning, så prøv at tro på, at det sikkert er rigtigt. Arbejd med i stedet for at arbejde imod.
  6. GØR DET LET! Lad være med at tro, at dit liv falder sammen, hvis ikke du får din vilje i forhold til, hvordan sangen skal udvikles og opbygges. Du vil lave flere hundrede sange i løbet af dit liv. Lad dette være én af dem i stedet for at lade som om, at det er den eneste ene. Så vil du opdage, at det bliver meget lettere at få lavet en sang, som du faktisk holder af.
  7. ROS! Arbejd på den konstruktive måde, hvor du tør rose og værdsætte de andre i samarbejdet. Du skaber nemlig meget mere energi og kreativ lyst på den måde, ...og det kan høres på resultatet.