Medlemmer blev klogere på Koda, NCB og Gramex – og på selvudgivelse

Kodas kantine var stuvende fuld denne tirsdag aften i maj, hvor Koda, NCB og Gramex inviterede indenfor til en aften, der kastede lys over alt det, man som nyt medlem, bør vide. Denne aften havde fokus på selvudgivelse.

Tirsdagens medlemsarrangement – primært for nyere medlemmer af Koda, guidede de fremmødte igennem en introduktion til Koda, NCB og Gramex. Herudover var aftenens fokus 'selvudgivelse'. Og til at give et indblik i 'how to do it', var Henrik Leschly fra DiGiDi blevet inviteret til at deltage. Aftenens første oplæg handlede om 'alt det juridiske'.

"Registrer dit værk hos Koda, så du kan få penge, når dit værk bliver spillet i det virkelige liv." Så kort kan det i grunden siges, fortalte Kodas medlemsjurist, Jakob Thors. Det er måske den allervæsentligste information, man som nyt Koda-medlem har brug for at vide.

Som bassist gennem mange år, og nu jurist, har Jakob Thors samlet en del viden op i spændingsfeltet mellem musik og jura. Se præsentationen fra Jakob Thors, hvor du får den væsentligste information om, hvad du, som musikskaber, har af rettigheder. Det er også her, at du kan få det store overblik over det musikalske flow af penge og rettigheder – fra musikbruger, til forvaltningsselskab og videre til dig som medlem. Klik her for at se indlægget.

Mit Koda

Du kan finde svar på mange af dine spørgsmål på Kodas hjemmeside, men stedet, hvor du finder information om netop dine værker, er på Mit Koda. Det fortalte medlemskonsulent, Nynne Krogh Cleiren, som stod for aftenens næste oplæg.

"Mit Koda er stedet, hvor du får overblik over dine værker, din udbetaling, rapporterer dine koncerter og meget andet. Når du anmelder dit værk, bør du være opmærksom på, hvordan du fordeler dine andele. Fordelingen af andele på et værk skal afspejle den indsats, den enkelte har ydet til at skabe værket", forklarede Nynne Krogh Cleiren, som også havde et par gode råd med til medlemmerne:

  • Når du rapporterer din koncert, så husk at angive navnet på arrangøren (firma, forening m.v.) – ikke kontaktpersonen, som du har talt med. Det er arrangøren, der skal betale for brug af musikken.
  • En anden god idé er at bruge en sætliste.

Se eller gense introduktionen til brug af Mit Koda

Har du spørgsmål til brugen af Mit Koda, kan du finde svar her, og hvis ikke, er du velkommen til at kontakte Forlags- og Medlemsservice på medlem@koda.dk eller på tlf. 3330 6320.

NCB – Husk at købe licens og registrere

Jette Binger, Ophavsrets konsulent hos NCB, fortalte sammen med Kodas Medlemskonsulent, Mette Caroline Holm om, hvad man som medlem skal være opmærksom på, når man skal udgive sin musik.

"Der er to veje, man kan gå - fysisk eller digitalt. Hvis du vil udgive fysisk, skal du omkring NCB og NCB’s hjemmeside. Hvis du udgiver digitalt, skal du ikke omkring NCB", fortalte Mette Caroline Holm. Udgiver du digitalt, skal du registrere din udgivelse ved at udfylde denne 'digital track reporting form' og sende den til mch@koda.dk

Få indblik i, hvad du skal være opmærksom på, når du vil udgive fysisk

Hvordan får du penge fra Gramex?

Gramex indhenter betaling på vegne af udøvende kunstnere og pladeselskaber, når deres indspillede musik bliver afspillet offentligt i Danmark. Og er du musiker eller sanger, eller udgiver du musik, så hjælper vi dig med at få betaling for dine udgivelser. Det fortalte Timo Møllenberg fra Gramex.

Timo Møllenberg havde også et godt råd med til medlemmerne: "Husk at du kan søge Gramex-støtte via Gramex-midlerne. Det gør du ex via DMF (Dansk Musiker Forbund) og DAF (Dansk Artist Forbund) - næste frist er hos DAF den 19. maj".

Få hele vejledningen fra Gramex inkl. brug af studielister

DiGiDi – de kreatives andelsselskab

Når du skal udgive din musik, kommer du sjældent uden om en aggregator, der placerer din musik på de mange streaming - og downloadtjenester. Denne aften havde Koda inviteret DiGiDi, der igennem 14 år har leveret denne service. DiGiDi guidede de fremmødte igennem, hvad de kan gøre for din musik, og hvad du får ud af at være hos dem.

"DiGiDi er et digitalt distributionsselskab, som fokuserer på at sikre den optimale distribution af andelshavernes værker - en ægte deleøkonomisk model", forklarede Henrik Leschly – en af grundlæggerne bag DiGiDi.

Digital musikudgivelse dækker over – vejledning og rådgivning, adgang til musikplatform, rettighedshåndtering, label-service pitching og promo. Og alle kan udgive gennem DiGiDi, understregede Henrik Leschly: "Lige fra Bent Fabricius-Bjerre til ham, der begyndte at spille blokfløjte i går, og så koster det kun 1.000 kr. at blive andelshaver på DiGiDi".

Henrik Leschly havde også et par gode råd med til de mange spørgelystne medlemmer:

  • Når du lægger dit nummer op, er det vigtigt at angive en realistisk release-dato – gerne en rum tid frem i tiden, hvis vi skal hjælpe med pitching, promo osv. Et andet godt råd er at få dig en producentkode via Gramex, så kan du skabe alle de ISRC-koder, som du overhovedet vil få brug for gennem tiden.
  • Husk, at når du skal lægge noget op på DiGiDi, skal du have et cover, en Wav-fil og et ISRC-nr. – så er du godt på vej.
  • Det er også vigtigt, at du har rettigheder til at udgive den musik, som du lægger op via DiGiDi, dvs. distributionsrettighederne.
  • Når din sang er uploadet og godkendt af DiGiDi, vil du løbende kunne følge, hvordan din sang er blevet spillet, samt se demografiske data på dem, der har lyttet til din musik. Her kan du se, hvor mange streams, der har været, og hvor mange, der har lyttet til din sang.
  • Det koster 15 kr./måned at bruge DiGiDi og 75 kr./udgivelse. Du kan også vælge en anden løsning, som koster 45 kr./måned, hvor du ex kan opbygge et kampagnesite.

Få mere information om DiGiDi.

Tjekliste for egen musikudgivelse

Aftenen blev sluttet af med spørgerunde og en introduktion ved Medlemskonsulent Mette Bjørneboe Peters til en række praktiske og administrative ting, du skal gøre, når du sidder med den færdige masterindspilning i hånden og er parat til at sende din udgivelse ud i verden.

Her kan du se en tjekliste over de vigtigste ting, du skal sørge for at huske.

 

Tilmeld dig Kodas nyhedsbrev og få information om tilsvarende og kommende arrangementer.