Sangskriverekspeditionen ankommer til Sisimiut

Med Koda på Arctic Sounds

Festivalen Arctic Sounds blev for nylig afholdt i Kulturhuset, Teseralik i Sisimiut. Koda var inviteret til at deltage i festivalen, bla. for at deltage i en paneldebat, som blev afholdt torsdag. I løbet af de fire dage kunne de deltagende festivalgæster opleve musik fra bla. Grønland, Danmark, Island, Norge og Sverige.

Solen skinnede fra en himmel, der var så perfekt blå og skyfri, at Photoshop næppe ville kunne gøre det bedre. Temperaturen var oppe på milde minus 16 grader og sneen ligger metertyk overalt. Det er forår i Grønland og vejret er typisk for årstiden. Arctic Sounds placering i Sisimiut gjorde festivalen til en oplevelse ud over det sædvanlige med hundeslæder, snescootere og farverige træhuse, som udgjorde rammerne, de fire dage festivalen varede.

Kulturhuset Taseralik var omdrejningspunktet for festivalen. Men med scener på Hotel Sisimiut, pop-up koncerter i den lokale Brugs og baren Rajaa, indtog festivalen en betydelig del af byen, der for kort tid siden også har huset Arctic Cirkle Race og det netop afholdte kommunalvalg.

Fokus på sangskrivning

Denne fjerde udgave af Arctic Sounds havde fokus på sangskrivning – og en ’sangskriverekspedition’ bestående af Jogvan (Færøerne), Mirja Klippel (Finland), Apunnguaq Schmidt (Grønland) samt den norske artist Erling Ramskjell, der går under kunstnernavnet 'Æ', var inden festivalen blevet sendt afsted fra Kangerlussuaq med kurs mod Sisimiut. Efter fire dage undervejs med tid til at skrive sange, ankom ekspeditionen med hundeslæde til festivalen torsdag, for derefter umiddelbart at gå på scenen og afholde festivalens åbningskoncert.

Åbningskoncerten bragte den grønlandske natur helt ind i koncertsalen. Nuka Alice gav en smagsprøve på grønlandsk trommesang, og gav herefter at plads til de fire til lejligheden sammenbragte artister, der tilbragte fire dage forinden sammen på hundeslæde. Intentionen fra festivalens side var at sætte fokus på sangskrivning på en utraditionel måde. Der var en intimitet, nerve og ro, der kunne mærkes helt ud på tilskuerrækkerne, trods vrøvl med lyden, guitarer der over- eller understyrede, og sangere, der ikke altid pitchede helt perfekt. Artisterne trådte direkte af hundeslæden og stod en halv time senere og fremførte de sange, de undervejs havde komponeret.

Festivalleder, Jacob Froberg, havde denne betragtning på koncerten: "Idéen med at lave koncerten, som vi gjorde det, var at publikum skulle få en fornemmelse af, hvordan det har været, at være afsted på turen. Sangskriverne har hver nat overnattet i fangsthytter i baglandet mellem Kangerlussuaq og Sisimiut. I hytterne er der en helt særlig stemning, som kan være svær at forstå, når man ikke selv har været afsted. Man tænder op i petroleumsovnen og får varme i de kolde lemmer efter at have været på farten hele dagen sammen med hundene. Stilheden i naturen er overvældende, og man bliver selv stille og tænksom. Aftnerne i hytterne har gået med at omsætte følelserne til musik, og målet med koncerten var, at den på en måde ’bare’ skulle være endnu en aften i hytterne. Vi synes, at det lykkedes til fulde, og man mærkede også i de sange, som var blevet skrevet undervejs, at det har sat sig spor i deltagerne. Sangene handlede om naturen, stilheden, kulden, luften, vandet og forholdet mellem dyr og mennesker - både hundene som er helt afgørende for ens overlevelse, og dyrene som bytte og mad og vores rolle som jægere".

Paneldebat med fokus på musik og medier

På festivalens åbningsdag blev der afholdt en paneldebat med fokus på musik og medier. Med på panel sad Qillannguaq Q Berthelsen, Jakob Schmid, Jacob Lee Horney, Maria Kreutzmann, Malik Kleist og Cecilie Ifversen fra Koda.

"Målet med paneldebatten var at skabe opmærksomhed omkring musik i medier og at angive nogle veje ind i arbejdet med for eksempel musik til computerspil, musik til film og musik til reklamer. Det er nogle mulige karriereveje indenfor musikfaget, som ikke nødvendigvis kræver, at man fysisk befinder sig i samme land, og dermed er det et oplagt interesseområde for grønlandske musikere", fortalte Jacob Froberg.

Omdrejningspunkterne i paneldebatten blev hovedsagelig computerspil, synkroniseringsrettigheder (sammenstilling mellem lyd og billede) og filmproduktion. Og spørgsmålene fra de fremmødte medlemmer var mange. Bl.a. blev der stillet spørgsmål til, hvilke gode råd man havde til grønlandske musikere, der ønskede at lave fx film. Malik Kleists råd var, at man ikke skal være bange for at sætte sig ind i alle aspekter af filmskabelse. Alt fra klipning, skuespil og musikkomposition til hvilke filformater man skal benytte, når man skal pitche sin film. Cecilie Ifversen fra Koda understregede vigtigheden af at få styr på synkroniseringsrettighederne når man producerer film. Hvis man er i tvivl om, hvad man skal gøre og hvem man skal kontakte for at cleare rettigheder eller hvordan ens værk skal registres hos Koda, kan man altid ringe eller skrive. Og sidst men ikke mindst var der bred enighed fra panelet om, at et godt netværk ikke var til at komme udenom.

Næste år på Arctic Sounds

Efter en veloverstået og succesfuld festival ser festivalleder, Jacob Froberg frem til Arctic Sounds 2018:

"Næste år håber vi at kunne lave en showcase med grønlandsk Hard Rock og Metal. Vi vil gerne på sigt have Grønland involveret i Wacken Metal Battle og måske på et tidspunkt have et Grønlandsk band med på Wacken Open Air. Det betyder at vi også i vores bookinger i øvrigt vil se på muligheden for at præsentere mere hård rock og metal fra resten af Norden. Vi vil selvfølgelig stadig præsentere musik fra en lang række andre genrer, og vi håber at kunne gentage sangskriverekspeditionen med andre nordiske sangskrivere. Vi synes, at ekspeditionen giver et helt særligt indblik i Grønland, og hvad Grønland kan som kreativt rum, og vi håber, at det er et projekt, som vi kan gøre til en fast del af aktiviteterne forud for festivalen.

I det hele taget vil vi gøre endnu mere for at styrke samarbejdet, netværksarbejdet og samkreations-delen af vores festival. Fremover vil det være under overskriften NORDIC PLAYGROUNDS, som allerede i år var den samlede betegnelse, vi brugte til aktiviteterne. Som navnet antyder, er der fokus på en legende tilgang til det at skabe og udvikle kunst i frie og inspirerende rammer. Vi havde i år stor glæde af samarbejdet med de to fotografer Inuuteq Kriegel og Inuuteq Storch, som holdt fotoworkshop og undervejs udgav en daglig billedavis med anderledes og tankevækkende billeder fra festivallivet. De vil ligeledes være med næste år og tilføre festivalen et visuelt udtryk, som kunstnerisk matcher vores musikalske ambitioner".

Læs mere om Arctic Sounds.