Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Martin Folmann og Søren Rasted på medlemsaftenen.

Kodas medlemmer fik svar og inspiration

I godt selskab og med livemusik fik Kodas medlemmer inspiration til at navigere i musikbranchen, da Koda, NCB og Gramex inviterede til medlemsaften. Koda-medlem Søren Rasted var også med og indbød medlemmerne til en snak om karriere og rettigheder, hvilket affødte mange gode spørgsmål fra tilhørerne.

Hvordan ved man, om ens sang er blevet spillet i radioen? Hvilke typer koncerter skal rapporteres? Og skal man betale for egen musik på egen hjemmeside?

Det var nogle af de spørgsmål, som blev stillet til medlemsarrangementet, da Koda tirsdag aften bød nye som gamle medlemmer velkommen til en aften, der skulle gøre medlemmerne klogere på deres branche. Svarene vender vi tilbage til.

Martin Folmann, chef for Kodas Forlags- og Medlemsservice, bød de 70 fremmødte medlemmer velkommen og skød derved en både lærerig og hyggelig aften i gang. Efter en gennemgang af den vigtigste jura bag musik-skabernes rettigheder ved Kodas jurist Jakob Thors, bød Martin Folmann Søren Rasted velkommen på scenen.

 

Branchen skal ses på en ny måde

Søren Rasted har gennem sin lange karriere både fungeret som sanger, sangskriver og producer, ligesom han gennem tiden har prøvet at være tilknyttet store labels og udgivet selv. Erfaringerne fra sin omsiggribende karriere delte han gavmildt ud af, da han havde sat sig til rette, og samtalen faldt hurtigt på den rivende udvikling, som musikbranchen befinder sig i.  

Martin Folmann fortalte, at pladebranchen de sidste 15 år, har mistet næsten to tredjedele af omsætningen, hvilket fik Søren Rasted til at pointere, at man som musikskaber derfor er nødt til at se anderledes på branchen, end man gjorde tidligere. 

”Når man ser på branchen, så handler det om, at man må se på plader og musikselskaber på en anden måde. At producere pladen og få den udgivet vil ofte være en nul-forrretning i dag, så det er på alle mulige andre områder, man må tjene sine penge,” forklarede han.

 

Digital rapportering sikrer Kodas medlemmer betaling

Medlemmernes rettigheder er Kodas fornemmeste opgave at varetage, og det er naturligt også noget, der optager medlemmerne. Til arrangementet spurgte et medlem derfor, hvordan man kan vide, om ens musik har været spillet i radioen.

Til det svarede Søren Rasted med et grin og til stor morskab for de fremmødte, at det ved man, fordi ens mor ringer! Det knapt så spøgefulde svar er imidlertid, at Koda får 100 pct. rapportering fra landsdækkende tv og radio. Derved er medlemmerne sikret betaling, hvis deres musik eksempelvis er blevet spillet i radioen. 

 

Radio pluggers har større gennemslagskraft

Radiosnakken ledte herefter naturligt ordvekslingen hen på radio pluggers, og et medlem spurgte, hvordan det forholder sig med de specialiserede radio pluggers, der promoverer musik til radiostationer. At "plugge" er en fagterm, der handler om at indsælge og promovere sange, overfor dem der bestemmer, hvilken musik der spilles på en given radio.

Martin Folmann fortalte, at alle større labels har radio pluggers tilknyttet, og at de er gode sparringspartnere ift. at høre, om et nummer fungerer. Han uddybede, at der også findes firmaer med dygtige pluggere, som man selv kan kontakte, ligesom man også selv kan lægge musik hos de enkelte radiostationer, men at en radio plugger har en helt anden gennemslagskraft. 

”Hvis man bruger pluggers, så bliver det håndbåret til radiostationerne, fordi de allerede har et tillidsforhold til radiostationen og har en klar idé om, at det her nummer virker,” forklarede han. 

 

Pladeselskab eller eget label?

Tilbage ved snakken om pladeselskaber faldt samtalen på, hvorvidt det er mest fordelagtigt at være tilknyttet et pladeselskab eller lave sit eget label. Søren Rasted var her helt klar i mæglet, da han anbefalede Kodas medlemmer at samarbejde med et pladeselskab, så vidt det er muligt.  

”Sandheden er ofte ilde hørt, og jeg bliver stadig skide sur, hvis jeg præsenterer noget nyt for nogle andre, og de ikke kan høre, at det er godt,” fortalte Søren Rasted med et glimt i øjet og fortsatte:

”Men jeg må jo erkende, at de nogle gange har ret, og netop derfor er det godt at have andre med til at optimere ens musik."

 

Værdi i samarbejde

I det hele taget fremhævede Søren Rasted, at samarbejde er værdifuldt. Han refererede til en opgørelse, der peger på, at der i gennemsnit er flere musikskabere bag et popnummer i dag, end der var tidligere, og det er en udvikling, han også selv er en del af.  

”Måderne, man kan blive en stærk artist på, er anderledes i dag, og man har andre muligheder. De bedste sange, jeg har lavet i dag, er dem, hvor jeg har lavet dem sammen med andre,” fortalte han.  

Også i mere lavpraktiske sammenhænge, som når der skal indrapporteres koncerter og registreres værker, kan det være fordelagtigt at have andre mennesker ind over, så man som musikskaber kan hellige sig det, man er bedst til: at skabe musik.

Til stor morskab for alle tilhørere indrømmede Søren Rasted fra scenekanten, at han altid glemmer at rapportere sine ting. Det fik Martin Follman til at tilføje, at Søren Rasted langt fra er det eneste medlem, der har det sådan.

”Hvis vi i Koda opdager, at I mangler at indberette noget, så ringer vi til jer, men det kan være en fordel at finde en anden til at gøre den slags for jer, for så går der heller ikke tid fra musikskabelsen,” fortalte han. Hjælpen kan komme fra hvem som helst, med lidt administrativ tæft. Det kan være en ven eller kæreste - det behøver ikke være en fagperson.

 

Ordet var frit for medlemmerne

Således oplyst blev Søren Rasted og Martin Folmann klappet af scenen, og medlemmerne fik nu mulighed for på egen hånd at gå rundt at stille repræsentanter fra Gramex, NCB og Koda alle de spørgsmål, som lå dem på sinde.  

Spørgsmålene var mange, og medlemmer stod i kø ved alle bordene. Spørgsmålene spændte vidt og gik både til juristerne, talknuserne, rapporteringskonsulenterne og Forlags- og Medlemsservice.

Der blev blandt andet spurgt om:

 

Hvorfor skal I ikke uploade musikken sammen med det anmeldte værk?
  • Hvorfor skal man ikke uploade musikken sammen med det anmeldte værk? Koda er et forvaltningsselskab, vi opkræver vores kunder for brugen af musik når den bliver spillet offentligt. Det kan vi gøre, når medlemmerne registrerer deres musik på Mit Koda. Det er nok, at vi har titel og navnene på rettighedshaverne for at kunne udføre denne opkrævning. Derfor har vi ikke brug for musikfiler og noder.
  • Skal man betale for egen musik på egen hjemmeside? Man kan lave en aftale med Koda om at blive fritaget for at betale, hvis det udelukkende er ens egen musik, som bliver anvendt.
  • Hvilke typer koncerter skal man rapportere? Når du spiller en koncert offentligt, skal arrangøren betale til Koda. Stort set alle arrangementer, som ikke foregår inden for hjemmets fire vægge, og hvor der spilles musik, er offentlige. Dette gælder også musik brugt i foreninger og eksempelvis skal sportsforeninger og filmklubber betale til Koda, når de spiller musik for foreningens medlemmer.

Aftenen sluttede med livemusik af 18-årige Mads Koefoed, som er nyt medlem i Koda og som bl.a. har vundet DM i sangskrivning og er støttemodtager af Kodas Kollektive Båndmidler.

 

Kort om arrangementet

Koda afholdt medlemsmødet for at give medlemmer mulighed for at stille alle deres spørgsmål direkte til de rette fagfolk i Koda, Gramex og NCB. Samtidig kunne de fremmødte medlemmer også stille spørgsmål til det erfarne Koda-medlem Søren Rasted og høre om hans erfaringer fra musikbranchen.

Mødet gav også medlemmerne mulighed for at netværke og mødet giver også de Koda-ansatte en mulighed for at få et konkret indblik i de udfordringer det enkelte medlem står over for.

Der var 70 fremmødte medlemmer, og vi glæder os til at holde et lignende igen i fremtiden.