Koda Skolekontakt laver numre med rekordmange danske skoler

Koda Skolekontakt er populær som aldrig før. I år får omkring 200 danske skoler besøg af en de 21 kunstnere fra Kodas kunstnerkorps, og det er en rekord.

For 11. år i træk får en lang række danske skoleklasser i løbet af dette skoleår et gratis besøg af en de 21 kunstnere, som udgør Koda Skolekontakts kunstnerkorps. Ordningen er siden sin begyndelse blevet mere og mere populær, og igen i år slår Koda Skolekontakt sin rekord for antal besøg.

Følg Koda Skolekontakt på Facebook

Koda Skolekontakt vil i løbet af skoleåret lave numre med 171 skoler og yderligere 30 skoler i forbindelse med Spil Dansk ugen i slutningen af oktober – i alt vil omkring 200 skoler og 6.000 antal elever få mulighed for prøve kræfter med det at skabe et musiknummer eller en sang/raptekst. 

Besøg var en kæmpesucces 

En af de i alt 1.600 skoler, som tidligere har fået besøg af Koda Skolekontakt, er 6. klasse fra Hillerød Lille Skole. Tilbage januar 2016 fik de besøg af komponist og sangskriver Nana Jacobi, og ifølge deres klasse- og musiklærer, Lars Andersen, var det både en kæmpesucces og en enorm lærerig proces. Det endte med, at klassen nåede gennem hele arbejdet med at skabe et musiknummer – fra produktion og sangskrivning til indspilning, artwork og udgivelse.  

”Der er enorm meget stolthed i klassen over at have gennemført hele dette forløb, og det har samtidig bidraget til at nedbryde nogle af deres fordomme om det at skabe musik. Mange af eleverne troede til at begynde med, at det var enormt let det dér med at lave musik – man udgav bare en cd, og så blev man stjerne. Dette ændrede sig dog hurtigt, da vi gik i gang med forløbet, og pludselig syntes alle i klassen, at det var enormt svært. Men vi kastede os ud i det og endte med at skabe et stykke musik, som vi er rigtig stolte af, og det har givet klassen en enorm stor tro på, at man i fællesskab godt kan klare svære udfordringer,”  lyder det fra Lars Andersen, der også fortæller, at der efterfølgende er flere fra klassen, som har kastet sig ud i at spille musik:

”I forlængelse af forløbet er flere af eleverne begyndt at spille musik - for eksempel er der opstået to bands i klassen. Vi er også blevet meget mere ambitiøse, når vi spiller musik i forbindelse med undervisningen, men også når vi kaster os ud i andre skoleprojekter.”

Et indblik i musikskabelse

Hillerød Lille Skoles oplevelse med besøget vækker stor glæde hos Kodas bestyrelsesformand, Niels Mosumgaard. Formålet med Koda Skolekontakt er nemlig netop at give fremtidens musikbrugere og kommende hitmagere en musikalsk oplevelse og samtidig lære dem om processen bag det at skabe musik.

”I dag har den digitale udvikling gjort, at man altid har et enormt musikkatalog lige ved hånden, hvilket kan gøre det svært for brugeren at få en fornemmelse af de timer, uger og nogen gange års arbejde, som ligger i at skabe et stykke musik. Derfor vil vi gennem Koda Skolekontakt rigtig gerne være med til at inspirere og uddanne fremtidens musikbruger og -skaber ved, at de på egne kroppe oplever den indsats, som skabelsen af forskellige musikgenrer kræver,” fortæller Niels Mosumgaard.

Læs mere om Koda Skolekontakt
                                                                            

Sådan var Hillerød Lille Skoles forløb
  • Komponist og sangskriver fra Kodas kunstnerkorps, Nana Jacobi, besøgte i januar 2016 klassen.
  • Dagen begyndte med, at hun fortalte og svarede på spørgsmål om processen bag det at skabe musik.
  • Herefter gik de i gang med skabe en sang. Først diskuterede klassen og Nana Jacobi, hvad temaet i sangteksten skulle være. Det blev enige om, at sangen skulle være på engelsk, og at det skulle være en kærlighedssang. Derudover skulle den består af to vers, et omkvæd og et c-stykke.
  • I løbet af dagen fik de skrevet og komponeret sangen, og dagen sluttede med, at de havde en færdig sangtekst, som de samme dag kunne fremføre i fællesskab.
  • Efterfølgende arbejdede klassen selv videre med kompositionen. De byggede videre på melodien, som endte med at blive en kombination af blues og r’n’b.
  • De blev enige om, at de var så glade for sangen, at de også vil indspille og udgive den. I den forbindelse stod klassen også selv for artworket.
  • Singlen har de efterfølgende solgt på skolen, og de vil igen sælge den i forbindelse med skolens julesamling. Pengene skal først og fremmest dække produktionsomkostningerne, og det resterende beløb vil klassen give til et velgørenhedsprojekt, som de sammen vælger efter årsskiftet.