Er de nye forretningsmodeller på nettet bæredygtige for musikskaberne? Det debatterer Koda med blandt andre Google på dette års udgave af Folkemødet.

Koda og Google debatterer musikkens værdi på Folkemødet

Om et par uger er der folkemøde på Bornholm, og vanen tro deltager Koda for at sætte fokus på musikskaberne. I år mødes vi blandt andet til en debat med Google og Mogens Jensen (S) om digital musikforbrug på nettet.

For 20 år siden blev musikken gratis. Internettet gav alle musikelskere mulighed for at dele deres musikfiler med hinanden – og det digitale pirateri blev født.

I dag har musikbranchen fundet en ny digital forretningsmodel i form af streamingtjenester, finansieret af abonnementsbetaling og reklamer – og dermed er pirateriet en saga blot på musikområdet. Eller er det?

Kampen om musikkens værdiskabelse fortsætter på nettet, hvor platforme som YouTube, Facebook, Twitter og Instagram gør musikken tilgængelig for alle – til fordel for forbrugerne, nye talenter og globale kulturmøder.

Men er de nye forretningsmodeller bæredygtige? Og hvem skal egentlig bestemme prisen på musikken – kunstnerne/rettighedshaverne, forbrugerne, Spotify, Apple, YouTube eller politikerne? Det debatter Kodas direktør, Anders Lassen, med Christine Sørensen fra Google, Mogens Jensen (S) og Maria Fredenslund fra Rettighedsalliancen på Folkemødet.

  • Læs mere om Kodas holdning til emnet her 

Debatten finder sted lørdag den 17. juni klokken 14 hos Friday
på Fabers, Kirkestræde 1 i Allinge.

 

Panelet udgøres af:

  • Anders Lassen, Koda
  • Christine Sørensen, Google
  • Maria Fredenslund, Rettighedsalliancen
  • Mogens Jensen, S
  • Moderator: Anders K. Sørensen, Friday