Koda indgår aftale med Apple Music

Efter længere tids forhandling har Koda indgået en aftale med Apple, der på flere måder repræsenterer et fremskridt i streamingtjenesters betaling for brug af musik. Betaling til rettighedshaverne i den gratis introduktionsperiode, ingen efterfølgende gratisdel på tjenesten, og et højere vederlag end den normale sats, er blandt de elementer der gør aftalen attraktiv.

Når Apple Music i dag lancerer deres nye musikstreamingtjeneste, er det med Koda ombord.  Aftalen mellem Apple og Koda er i første omgang gældende i 2 år.  

Apple Music består af tre dele: En musikstreaming-tjeneste, en radiostation Beats 1, samt en kommunikationskanal   Connect, hvor kunstnerne kan uploade ekstramateriale og kommunikere direkte med fans.

I det første år efter lanceringen tilbyder Apple Music nye brugere en gratis introduktionsperiode på tre måneder. Til gengæld opererer Apple Music ikke med en gratisdel af sin tjeneste.

Det, der dog for alvor differentierer Apple fra konkurrerende tjenester, er beslutningen om at kompensere musikkens rettighedshavere i gratisperioden med en betaling pr. stream. Ligesom de, i deres aftale med Koda, har indvilget i at betale et højere vederlag end den normale sats på 12%.

'Kommenter' eller 'Synes godt om' på Kodas Facebook

Direktør for Koda, Anders Lassen:

”Vi er rigtig godt tilfredse med resultatet af den seneste tids forhandlinger med Apple og den aftale, der nu er indgået. Dels har Apple Music både potentialet og musklerne til at blive en tung spiller på markedet, og dermed en vigtig distributionskanal for vores medlemmer. Dels er dét, at Apple har indvilget i at kompensere musikkens rettighedshavere i den gratis prøveperiode ikke bare godt for den konkrete aftale, men et vigtigt signal til hele branchen. Et signal om, at indhold ikke nødvendigvis er gratis, fordi man som et led i sin forretningsstrategi vælger at forære det væk.”