Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Kodas nye logo rummer en fortælling om økonomisk troværdighed, musikalsk mangfoldighed og forvaltning af rettigheder.

Koda i nye farver

Fra i dag har Koda fået ny visuel identitet. Derfor ser vores hjemmeside nu anderledes ud, og vi har fået nyt logo. Vi er glade for at byde dig velkommen på det ny koda.dk.

I Koda har vi i de seneste to år gennemgået en større forandringsproces, og nu ændrer vi også det grafiske ansigt udadtil.

Forandringens vinde er blæst ind over Koda, siden forvaltnings-organisationen fik ny direktør i 2010. Vi er kommet mere i øjenhøjde med vores cirka 37.000 medlemmer og de 40.000 kunder, og vi har en ambition om at være med helt fremme, når det gælder nye digitale løsninger.

Kodas image er i forandring, og derfor er det nu oplagt at følge trop med et design-løft udadtil.


Forretning og farverig musik

Kodas strategi og målsætning er at være førende: Både omkring forvaltning af rettigheder for komponister/sangskrivere og musikforlag - og når det gælder effektiv servicering af kunder, der er alt fra radiostationer over butikker og fitnesscentre til streamingtjenester. Design- og brandingbureauet Kontrapunkt har fået til opgave at omsætte essensen af denne strategi til et nyt logo. Resultatet er blevet et grafisk udtryk, der forener forretningsmæssig troværdighed og farverig musikalitet.

”Koda er i gang med en stor forandring i disse år, og det vil vi også gerne signalere i den grafiske profil. Vi har arbejdet på at finde et udtryk, der på en gang fortæller en historie om nye tider og samtidig holder fast i det gode fra fortiden – symboliseret ved noden, der jo helt præcist beskriver, hvad vi er sat i verden for,” siger direktør Anders Lassen.


Musik og penge

Noden i det nye logo er placeret efter ”Koda” og minder om det velkendte cirkel-omkransede ”copyright”-mærke. Dermed fortæller logoet præcist, hvad Koda er sat i verden for. Nemlig at passe på musikrettigheder.

Designeren bag den nye identitet, Peter Folkmar fra Kontrapunkt, fortæller:

”Koda har flere roller. Foreningen passer på komponisternes rettigheder, de hjælper brugere af musik med at få alle verdens musikrettigheder på en gang, de udbetaler penge til medlemmerne, og endelig støtter Koda aktivt det danske musikliv. Derfor udviklede vi et visuelt sprog bestående af farvede rektangler. Tilsammen udgør de et sæt ”klangflader”, som man kan skrue op og ned for og variere alt afhængig af kontekst og målgruppe. Kodas nye logo består af det sorte kvadrat, der udtrykker stabilitet og seriøsitet. Nedenunder kigger musikken frem i form af forskellige farveflader, der giver logoet et dynamisk og levende udtryk."

Sammen med udarbejdelse af det nye logo har Kontrapunkt også leveret kommunikationsanvisninger for Kodas brug af designelementer som farver, skrifttyper og billedstil. Den nye visuelle identitet bliver foldet ud mange steder: Hjemmeside, digital årsberetning, visitkort, brevpapir, facade, skiltning m.m.
 
Kontrapunkt er markedsførende på sit felt og har udviklet branding-løsninger for bl.a. Grøn Tuborg, Carlsberg, Danske Bank, Microsoft og Røde Kors.