Hitmagernes gode råd

Vær ikke bange for at lade dig inspirere af de store kunstnere og samarbejd med andre, lød det blandt andet fra Søren Rasted, Remee og Chief 1 ved anden udgave af ”En sangskrivers bekendelser”.

Da Søren Rasted hørte ”Welcome To My World” i radioen for første gang for små tyve år siden, var han ikke i tvivl: Remee havde skrevet et kanonhit til Sound of Seduction, og ørehængeren bekræftede ham i, at han skulle blive ved med at satse på popmusikken.

- Den sad lige i skabet, og selv om jeg blev lidt jaloux, var ”Welcome To My World” med til at inspirere mig. For jeg kunne jo høre, at det godt kunne lade sig gøre at lave noget internationalt i Danmark, fortalte det tidligere Aqua-medlem ved anden udgave af ”En sangskrivers bekendelser” i Kodas kantine, der trods det kedelige efterårsvejr var fyldt godt op med medlemmer.

Masser af anekdoter

De var kommet for at høre anekdoter og få gode råd af Søren Rasted, Remee og Chief 1, og den prisvindende succestrio fortalte da også masser af røverhistorier fra deres mange år som sangskrivere og producere.

For eksempel var det nok de færreste, der vidste, at Søren Rasted og vennen Claus Norreen fik lov at komponere soundtracket til filmen ”Frække Frida og de frygtløse spioner” i 1994 ved at lyve om, at de tidligere havde lavet en masse for Dodo & The Dodos.
Eller at Chief 1 mødte Humleridderne på en bodega på Amager, og at hans far var trommeslager i pigtrådsbandet The Clifters. Og der blev også smilet rundt om i salen, da Remee fortalte, at han som 15-årig kunne tage hjem til Solrød med en pladekontrakt i hånden efter et meget nervøst møde med helten Kenneth Bager på Mega Records – med en hundredekroneseddel i lommen, som han fandt i S-toget.

Sange skal være lette at afkode

Her 25 år senere er Remee selv blevet chef og driver musikselskabet Re:a:ch sammen med vennen Chief 1. Og hitmageren havde ikke svært ved at forklare, hvornår en sang har potentiale til at brage igennem.

- Der skal være en vibe og en energi, der er autentisk og ren, og som kan afkodes med det samme. Hvis en sang skal kunne klare sig, skal man kunne identificere den i løbet af fire-fem toner, sagde Remee, der trods sine mange års erfaring føler, at han starter fra scratch hver gang. Det kunne Chief 1 kun nikke ja til:

- Vi er vist alle enige om, at man ikke kan forcere det at lave et hit, og ni ud af ti gange kommer det bare til én, mens man er i Ikea, under bruseren eller andre mærkelige steder. Nogen mener, at man skal skrive i smerte, men det gør jeg ikke. Jeg mener, at man skal skrive i en god vibe.

Inspiration fra de store

Ifølge det tidligere Rockers By Choice-medlem behøver man dog ikke at vente på, at det geniale hookline pludselig indfinder sig, når der nu findes så meget god musik i verden allerede. Og Chief 1 havde da heller ingen problemer med at indrømme, at introen til nummeret ”Warrior//Worrier” med Outlandish var meget inspireret af Coldplays ”Trouble”, hvilket en afspilning af begge sange understregede.
- Man skal ikke være bange for at lytte til de store, når man er løbet tør for inspiration. Selv Paul McCartney lyttede til Little Richard - uden at det kom til at blive en kopi. Men man kan ikke bruge nutidens hitlister til noget, så det handler om at have et stort musikbibliotek med alt fra Metallica til Marvin Gaye, sagde han.

Hittet kan ikke forudsiges

Søren Rasted brugte Aqua-nummeret ”Turn Back Time” fra albummet ”Aquarium” til at understrege, at man ikke altid kan forudsige en sangs skæbne.

- Det var som regel mig, der kom med ideerne, men denne ballade kom Claus med. Jeg lavede lidt andre akkorder til den, og vi var meget glade for resultatet. Men vi havde lavet 18 sange til albummet og valgte den i første omgang fra. Den endte med at komme med alligevel, og ingen havde anet, at den ville gå direkte ind som nummer et i England.

Samarbejd med andre

Udover at være en del af popduoen Hej Matematik ejer han Electron Studio på Nørrebro. Og i hans optik er det fint at være alene om at skrive sange, mens der helst skal være flere hjerner i spil, når musikken skal produceres.

- Man har det med at komplicere tingene, når man er alene. Så find nogen, som du synes er gode at arbejde sammen med. Der er mange processer, og i hver af dem er det bare inspirerende at være sammen med andre med en anderledes baggrund, sagde Søren Rasted, der også opfordrede sine kolleger i salen til at bruge tid på teksterne.

- Det bliver svært, hvis der ikke er en klar lyrisk ide med det samme. Den første linje skal fucking være der. Til gengæld er det verdens bedste følelse, når man så er i studiet og kigger på hinanden og ikke kan få armene ned.

God demo er vigtig

Da mikrofonen blev sendt rundt i spørgerunden, ville et medlem gerne vide, hvordan man kommer videre hjemme fra stuen, hvis man syntes, at man havde et hit. Det havde Søren Rasted et bud på:

- Jeg tror ikke, du skal starte med at sige, at du har et hit, som bare skal produceres. Det er meget sjældent, at der kommer nogen ind med noget, der bare er helt fantastisk. Men det er skide godt med en god demo, og det er en rigtig god ide at have en artist i tankerne, inden man henvender sig til sådan en som mig. Og hvis nogen har sagt, at det kan gøres bedre, så gå i gang med noget nyt med det samme, sagde han og tilføjede, at man skulle holde sig væk fra rocken, hvis man var ude efter at lave hits, med mindre man kan lave noget, der er så fedt, at man får det tilbage på landkortet igen.

Skil dig ud

Det var Chief 1 enig i.

- Prøv på en eller anden måde at være i et træ, hvor ingen andre er. Når Cheff Records har succes, skyldes det, at de er et sted, hvor ingen andre har været før. Og hvis det er fedt, skal det nok blive spredt, sagde han, inden den stod på sandwich og snak med de mange Koda-medlemmer, der lige skulle høre lidt mere om, hvordan man bedst får sine sange ud i verden.