På et halvt års tid spredte Lukas Grahams hit '7 years' sig til det meste af verden
Se interaktivt kort længere nede i artiklen

Hit-detektivernes jagt efter Lukas Grahams ’7 years’

I anledning af den kommende weekends Grammy-show, hvor Lukas Graham er nomineret hele tre gange – blandt andet for bedste sang med ’7 Years’ – har vi kigget nærmere på, hvordan Koda arbejder med at sikre rettighedsindtægter, når et nummer opnår global succes. Kom med Kodas udlandsafdeling på detektivarbejde.

“Once I was seven years old my momma told me, Go make yourself some friends or you'll be lonely.”

Da disse nu historiske linjer sunget af Lukas Graham for første gang i september 2015 flød ud i den danske æter, kunne de fleste af os nok høre, at stregerne var kridtet op til endnu en dansk succes. De færreste havde dog nok forventet, at Christiania-drengene havde skabt det ubetinget største danske internationale hit nogensinde, som blandt andet både har indtaget en andenplads på Billboard-listen, har opnået mere end 600 millioner streams på Spotify og senest er blevet nomineret til en Grammy for 'Song of the Year'.

 

SE KORTET I FULD STØRRELSE

 

En imponerende udvikling uden sidestykke for en gruppe fra lille Danmark, og en succes ingen kunne have forudset. Ikke desto mindre var der tidligt i forløbet nogle indikationer, som pegede på, at der var noget ekstraordinært under opsejling.

”Koda har ingen indflydelse på, om danske værker hitter i udlandet, men vi er aktive, når vi kan se, at et vores medlemmers numre begynder at rykke uden for Danmarks grænser. Da vi for eksempel i slutningen af 2015 kunne se, at Lukas Graham nærmede sig førstepladsen i Sverige, begyndte vi at tage affære i udlandsafdelingen, for det gav os en indikation om, at ’7 years’ popularitet nok også ville sprede sig til andre lande,” fortæller udlandschef i Koda, Claus Lund Pedersen.


 

Det store detektivarbejde

Første skridt for Kodas udlandsafdeling i arbejdet med at sikre Lukas Graham den rette betaling var at varsle hans bagland (managere, pladeselskaber, forlag og lignende) om, at de skulle sørge for, at de rette oplysninger var videregivet til Koda. På den måde sikrer Koda, at værkets ”DNA” er komplet, så betalingen fordeles korrekt og hurtigst muligt mellem de forskellige rettighedshavere.

 

Vores arbejde er en blanding af Sherlock Holmes og rejsende i dokumentation - Claus Lund Pedersen

 

Når fundamentet er på plads, begynder det store detektiv- og monitoreringsarbejde for udlandsafdelingen. Dette sker først og fremmest ved at indsamle og registrere en masse data, blandt andet i form af data fra ovenstående grafik for radiofremførelser fra MusicDNA eller data fra andre tjenester som for eksempel BMAT eller Tunesat, der kan overvåge musiknumre på tværs af forskellige medieplatforme som for eksempel tv- og radiokanaler.

”Generelt kan man sige, at vores arbejde er en blanding af Sherlock Holmes og rejsende i dokumentation. Helt konkret består vores arbejde i at dykke ned i alverdens data, som kan fortælle, hvor nummeret bliver spillet, og hvor meget det bliver spillet, så vi på den baggrund kan sammenligne disse data med, hvad de udenlandske selskaber afregner til os. Sammenlagt en indsats, som i sidste ende skal sikre, at vores medlemmer får det korrekte beløb udbetalt, når de spilles i udlandet, ” siger Claus Lund Pedersen.

En intensiveret udlandsindsats

Arbejdet med sikre Lukas Grahams rettighedsindtægter er et eksempel på den omfattende og intensiverede udlandsindsats, som Koda har iværksat, efter at både medlemmer og forlag efterlyste et større fokus på området. Opgaven har siden juni 2015 været løftet af en selvstændig udlandsenhed i Koda, som har arbejdet med at skabe en mere proaktiv indsats for at styrke samarbejdet på tværs af grænserne.

Blandt andet besøger Kodas 5-6 søsterselskaber årligt for at få mere viden om deres håndteringen af værker og om deres nationale tariffer og ophavsretslige regler. Men vigtigst af alt er udlandsafdelingen sat i verdenen for at sikre, at medlemmerne får den rette betaling.

 ”Vi har igennem en treårig periode været mere proaktive end tidligere, og i den tid har vi skabt et meget tættere forhold til vores søsterselskaber. Et arbejde, som betyder, at vi styrker grundlaget for bedst muligt at kunne udføre vores fornemmeste opgave, som er at få de penge hjem til vores medlemmer fra udlandet, der kommer, når for eksempel et nummer som ’7 years’ vækster ude i den aktive del af branchen,” siger Claus Lund Pedersen. 

 

 

2016 – et succesår for dansk musik

Koda har ingen indflydelse på, hvor stor gennemslagskraft danske musikere har udenfor Danmarks grænser, men Kodas udlandsindtjening er afhængig af de danske komponister og sangskriveres succes i det store udland. Meget tyder derfor på, at 2016 bliver internationalt succesår for Koda og dansk musik i det hele taget, for i det seneste års tid er det ikke kun Lukas Graham, men også flere andre danske komponister og sangskrivere, som hitter rundt omkring på kloden.

 

Det er en meget positiv udvikling for dansk musik, når brugen af Koda-repertoire generelt vækster internationalt - Claus Lund Pedersen

 

”I de senere år og især i 2015 har vi set store danske musikalske succeser, både på internationale hitlister samt i film og tv-serier, som er vist udenfor Danmarks grænser. I 2016 havde blandt andre Lukas Graham massiv succes, og samtidig er danske film og tv-serier med Koda-repertoire fortsat et hit i udlandet. Med andre ord tyder alt på, at 2016 kan gå hen og blive det hidtil største år for Kodas udlandsindtægter. Det er en meget positiv udvikling for dansk musik, når brugen af Koda-repertoire generelt vækster internationalt, og i den forbindelse står vi klar til at gøre alt, hvad vi kan, for at sørge for at medlemmerne får de penge fra udlandet, de har krav på,” lyder det fra Kodas udlandschef.

FAKTA: KODA-REPETORIE I UDLANDET

  • I 2015 steg antallet af værker, der blev afregnet fra udlandet, med 24 procent. Fra 72.000 i 2014 - til 86.000 værker i 2015.
  • i 2015 tjente Koda knap 54 mio. kr. for dansk musik spillet i udlandet - det svarer til cirka 6 procent af Kodas samlede indtjening.
  • Koda har siden 2010 opnået støt stigende indtægter på udlandsområdet, svarende til en fremgang på 20 procent.
  • På årsbasis udsender Koda oplysninger på gennemsnitlig 4.000 udenlandske koncerter med danske komponister.