Gode råd i radiohuset

Fuldt hus til tirsdagens Koda-seminar på Rosenørns Allé for at blive klogere på, hvordan man havner på radioernes playlister

Hvordan udvælger radiostationerne sange? Hvad skal der til for at komme på de eftertragtede playlister? Og hvordan henvender man sig egentlig?

Det og en masse andet svarede et panel bestående af nøglepersoner fra radiobranchen på ved tirsdagens Koda-seminar ”Musikkens vej til radioen” i Radiohuset i København, hvor næsten 200 medlemmer fyldte Studiescenens smukke sal.

Materialet skal være i orden

Redaktionschef Jakob Marstrand fra P2 afslørede, at kanalen får det meste af sin klassiske musik fra de etablerede pladeselskaber. Men ifølge ham præsenterer man også gerne værker af selvudgivere, der kan sende en mail til P2@dr.dk med et link til deres musik.

For at komme i betragtning skal man dog først igennem en grovsortering, og der forøger man sine chancer for at nå videre ved at forberede sig ordentligt:

"Pressematerialet har bestemt noget at sige. Men det drejer sig selvfølgelig også om kvaliteten. Nogle gange modtager vi en hjemmebrændt cd fra et par konservatoriestuderende, der ikke har gjort tingene helt færdige. Og så kan det godt være, at cd’en ryger over i et hjørne på skrivebordet", sagde Jakob Marstrand.


P4 lytter til det hele

Som Danmarks mest lyttede kanal med TV-2 og Simon & Garfunkel blandt de evige lytterfavoritter lød det ikke umiddelbart til, at mindre etablerede kunstnere har en chance hos P4. Men ifølge musikredaktør Henrik Wacher har man nu valgt at bruge en stor del af sine kræfter på ny dansk musik, og derfor bliver der lyttet til alt det materiale, som kanalen modtager – og alle får et svar.

Derudover fortalte han, at P4 har et playlisteudvalg, der består af skiftende medlemmer fra de forskellige regioner. Alle har mulighed for at møde udvalget og får ti minutter til at præsentere deres musik.

"Vi kan ikke gå ud i helt vilde ekstremer, da kanalen er fokuseret på trafik, nyheder og hygge. Så vi går efter musik, der passer ind i fladen og kan holde på flest mennesker. Og det er pop og rock ifølge vores undersøgelser bedst til. Men vi spiller også folk og hiphop og er ikke bange for at spille ny dansk musik som Hymns From Nineveh og Eclectic Moniker", sagde Henrik Wacher.

Flere muligheder hos P3

Med en veldokumenteret rolle som karrierebooster var rigtig mange af de fremmødte interesserede i at høre om P3s udvælgelsespolitik. Og musikchef Lars Trillingsgaard var glad for at kunne fortælle, at det magtfulde playlisteudvalg var blevet droppet, og at man nu spillede på mere moderne strenge.

"Det var da hyggeligt at møde et band fra Esbjerg, der havde taget den lange tur til København for at præsentere deres musik. Men tiden er løbet fra sådan et udvalg, og det er meget nemmere at bede folk om at sende deres musik til os via mail og have en dialog med dem ad den vej", sagde han og henviste til mailadressen mor@dr.dk

Mere demokratisk udvælgelse

Ifølge P3s musikchef har netop nettet og ikke mindst de sociale medier overtaget meget af den magt, som kanalen tidligere har haft.

"Vi er ikke længere de eneste, der kan sætte en dagsorden, og musikerne er ikke på samme måde afhængige af, hvad nogle overvægtige ældre mænd i DR synes er fedt. Så udvælgelsen af musik til P3 er i høj grad blevet mere demokratisk og hurra for det", sagde Lars Trillingsgaard.

Han har opfordret alle sine værter til at være endnu mere opsøgende i forhold til at finde ny dansk musik, så det ikke kun er den computerbaserede musikstyring og de store navne, der får lov til at dominere sendefladen.

Lars Trillingsgaard erkendte, at netværk spillede en stor rolle, og at han fik stukket meget musik i hånden ad den vej. Men musikchefen understregede, at det i sidste ende altid handlede om kvaliteten og ikke betød noget, om han i forvejen kendte kunstneren eller pladeselskabet bag.

Kommercielle stationer spiller gerne nyt

Samme melding kom fra Tobias Nielsen, vicedirektør i det Discovery-ejede SBS Radio, som står bag kanalerne The Voice, Radio 100, Pop FM, Nova, Radio Soft og den nye My Rock.

"I nogle kredse er der en ide om, at det kun er DR, der breaker nye artister. Men der er ingen tvivl om, at kommerciel radio kan gøre meget for de artister, der passer til vores kanaler. Og det er jeg sikker på, at Medina, Rasmus Seebach, L.O.C., Burhan G og flere andre er enige i", sagde Tobias Nielsen.

Han garanterede, at der bliver lyttet til alt det musik, som SBS modtager på musik@discovery.dk, men understregede samtidig, at man gør sig selv en stor tjeneste ved selv at finde den kanal, der passer til ens musik.

Tilfredse deltagere

Som jazzmusiker med afstikkere til poppen mente Kira Martini efter seminaret, at hun nok havde den største chance hos P8 eller P4.

"Alt i alt synes jeg, at det var et fint arrangement, og det var dejligt at få sat ansigter på de mennesker, der sidder og vælger musikken til de forskellige kanaler. Jeg fik et rigtig godt indblik i, hvordan det hele er bygget op, og hvad forskellen er på DR og de kommercielle stationer. Men jeg blev lidt ked af at høre, at meget af musikken bliver udvalgt af en computer. Til gengæld synes jeg, det var fedt, at de alle sagde, at man bare kunne sende dem musik. Men spørgsmålet er selvfølgelig, om det kommer videre", sagde hun.

Også Thomas Borghus var meget tilfreds med seminaret og ikke mindst paneldeltagerne:

"For mig var det interessant at få svar på, hvad de lagde vægt på, og hvilke kanaler de fik deres musik igennem. Jeg kunne især bruge de tanker, de gjorde sig om musikken på deres kanaler, til noget. At eksempelvis det mere kantede var velkomment alle steder med undtagelse af de kommercielle stationer. Min forudindtagede indstilling om, at det hele skal være så 'glat' som muligt for at komme igennem måleøjet - ikke nåleøjet - blev gjort lidt til skamme. Nu mangler jeg bare at overbevise mig selv om, at det rent faktisk forholder sig således", sagde han.