Carl Emil Petersen fra Ulige Numre er nomineret til fire DMA-priser - heriblandt 'Årets Sangskriver - Koda-prisen'. Foto: Søren Solkær

Få tips til din sangskrivning af DMA-nomineret

Carl Emil Petersen fra Ulige Numre er blandt de nominerede til den prestigefyldte DMA-pris ’Årets Sangskriver – Koda-prisen’. Som optakt til det store show deler han ud af sine erfaringer og giver sine bedste tips udi kunsten at skrive sange.

14 år gammel skrev han sin første sang. I dag ti år senere har Gaffa benævnt ham som værende blandt sin generations bedste sangskrivere, og Tonekunstudvalget under Statens Kunstfond har kaldt ham et unikt talent. Manden med de flotte superlativer hæftet på sig er den unge frontfigur og sangskriver bag rockbandet Ulige Numre, Carl Emil Petersen, der netop nu er pladeaktuel med bandets andet album ’Grand Prix’. 

Carl Emil Petersen er desuden nomineret til ’Årets sangskriver – Koda-prisen’ til det forestående Danish Music Awards, som arrangeres af Koda, IFPI og TV2 og løber af stablen 7. november 2015. Koda står bag netop sangskriverprisen for at anerkende det store og grundlæggende arbejde, som ligger i det at skabe musik. De øvrige nominerede til prisen er:

  • Lars H.U.G. for ”10 Sekunders Stilhed” med Lars H.U.G.
  • Louis Samson Myhre, Oliver Kincaid og Nicolai Gabold for ”Fake ID Heartbreak” med Julias Moon
  • Lukas Graham, Stefan Forrest og Morten Ristorp for ”Lukas Graham (Blue Album)” med Lukas Graham
  • Marie Key for ”Tænker Du Vi Danser” med Marie Key

Foruden at være nomineret i tre andre DMA-kategorier fremhæver Carl Emil Petersen, at det er særligt at være nomineret til årets sangskriver.

”Det er en stor ære at være nomineret til sangskriverprisen. Den gode sang afhænger jo ikke af om man ser godt ud eller har brugt masser af penge på en smart video. Man kan ikke købe sig til en god sang, og derfor kan alle potentielt skrive den, hvis de brænder for deres musik," siger han om nomineringen.

 

Skriv så det bliver almengyldigt

Som et musikalsk lyn slog Ulige Numre og Carl Emil Petersen ned, da de i sensommeren 2011 udsendte debutsinglen ’København’ på Youtube. Singlen, der handler om det København, som Carl Emil Petersen er født og opvokset i, spredte sig hurtigt som en melodisk steppebrand. I dag er singlen, der satte det hele i gang, stadig et godt eksempel på en af de grundpiller, som den unge sangskriver skriver ud fra.

”Det kan være godt at skrive om et emne, som du ikke umiddelbart først ville skrive om. Det kunne være en ven, din søster eller et specielt sted, bare så man prøver at skrive om andet end sine egne følelser. For nogle bliver sangskrivning et personligt, nærmest terapeutisk projekt, det synes jeg ikke er særlig vigtigt for lytteren. Jeg forsøger selv at skrive mere almengyldigt,” fortæller Carl Emil Petersen.

I samme ombæring fremhæver han, at det er okay at lyve i sange. Det skal forstås på den måde, at der ingen regler er i sangskrivning, og at alt ikke behøver være sandt. Man må derfor gerne forestille sig, at man har været på en lang rejse eller haft et problematisk forhold, hvis det er med til at skabe en god sang.  

 

Show it don’t  tell it

For Carl Emil Petersen falder det ham naturligst at komponere på dansk, og det kan potentielt give nogle udfordringer i form af færre ord og synonymer sammenlignet med engelsk. Det giver til gengæld også andre muligheder for at lege med sproget og med Carl Emil Petersens ord blande store ord med småt og grimt sprog. Det leder til endnu et råd, som den unge sangskriver selv har fået fra sin far, der er filminstruktør.

”Det vigtigste råd, jeg har fået, er fra min far, som sagde ’show it, don’t tell it. Det er vigtigt i filmbranchen, men det er også vigtigt i sangskrivning. Den stærkeste tekst skaber nærmest en filmscene eller sætter en speciel stemning i mit hoved. Modsat at fortælle lytteren hvad man føler, eller hvad de skal føle. Det virker sjældent, synes jeg. Hellere filmscener end kærestebreve," siger Carl Emil Petersen

På den måde giver han sin lyttere muligheden for selv at fornemme, hvad det handler om, når han skaber billeder med sine tekster

 

Vær din egen lytter

Et andet konkret råd fra Carl Emil Petersen er at tænke hele sangskrivningsprocessen ud af boksen populært sagt. Han opfordrer til at prøve at spille på et instrument, som man ikke kan spille på og droppe computeren, når man komponerer. Alt sammen for at bryde med vanerne og være modtagelig for de muligheder, der kan komme ud af at nytænke processen. Samtidig peger han på, at der kan ligge meget guld gemt i at optage sig selv tidligt i processen.

”Det er godt at optage sig selv, inden det er færdigt, og lytte optagelserne igennem. Lød det godt, at jeg glemte den akkord eller den akkord? Nogle gange er det tilfældighederne, som man ikke kan skrive ned, der lyder godt,” forklarer han.

Ved at optage sig selv, får man også et konkret redskab til at være sin egen lytter, som er et redskab Carl Emil Petersen selv benytter sig af.

”Jeg arbejder hele tiden med at få optur over den sang, jeg skriver. Hvis jeg selv går og ikke kan lade være med at nynne den, så ved jeg, at jeg har fat i noget,” slutter han.

 

Følg med

Husk, at du kan følge med på Instagram, når den store prisfest løber af stablen den 7. november 2015. Koda dækker hele showet, og tager dig med bag kulissen, når vi bl.a. offentliggør vinderne af de ikke-tv-transmitterede awards, kort efter de overrækkes. 

 

Vind billetter til DMA

Du kan netop nu deltage i konkurrencen om 2x2 billetter til Danish Music Awards 2015. Du deltager på Kodas Facebook-side her.