Kodas formand Niels Mosumgaard mener, at kønsfordelingen af Kodas medlemmer er udtryk for en skævvridning af musikbranchen, som der bør gøres noget ved

Få kvindelige komponister

Kun 17 procent af Kodas aktive medlemmer er kvinder, og kvindelige komponisters musik bliver mindre brugt end deres mandlige kollegaers. Det er en kedelig afspejling af musikbranchen, der skal gøre noget ved, mener formanden for Kodas bestyrelse, Niels Mosumgaard.

Kvinder udgør kun 17 procent af Kodas medlemmer. Og sådan har det været de sidste mange år. Og selvom der var været en svag stigning i brugen af kvindelige komponisters musik, bliver kvinders musik stadigt brugt langt mindre end musik skrevet af mænd. Kvinder udgør 17 procent af Kodas medlemsskarre, men modtager kun 13 procent af Kodas udbetalinger. Det viser en ny opgørelse fra Koda, som Politiken skriver om i dag.

I Koda er bestyrelsesformand Niels Mosumgaard ikke i tvivl om, at der er tale om en skævvridning, der skal gøres noget ved.

”Tallene er ikke gode, men det er desværre en afspejling af musikbranchen i det hele taget. Musikbranchen er åbenhbart en mandebranche historisk set, og det er en tradition, vi vil lave om på,” siger Niels Mosumgaard til Politiken i dag og fortsætter:

”For det kan ikke være sandheden, at det kun er mænd, som komponerer musik, mens kvinderne er forbrugere. Det er en skævvridning vi er nødt til at gøre noget ved.”

Inspirationsworkshops kun for piger

Allerede tilbage i 2011 var Niels Mosumgaard med til at sætte fokus på den skæve kønsfordeling i rapporten ”Kønsbalance i rytmisk musik.”, som Kodas medlemsforening DPA var med til at stå bag. Dengang var der 2.159 kvindelige medlemmer af Koda og 10.440 mandlige, der fik en udbetaling fra Koda. I dag viser tallene, at der er 3.441 kvinder og 16.315 mænd. DPA og en række andre aktører i musikbranchen har derfor sammen med ROSA været med til at tage initiativ til workshopserien Pop Pilot tilbage i 2012. Pop Pilot er målrettet at få piger til at interessere sig for rytmisk musik og sangskrivning. Men selvom første skridt er at få pigerne til at gribe instrumenterne, så kan der gå lang tid, før resultaterne af et projekt som Pop Pilot kan aflæses direkte i statistikkerne.

”Der er langt op til at få udgivet noget, når man er 13-14 år, men det er vejen at gå”, siger Niels Mosumgaard om DPA’s engagement i Pop Pilot i dagens Politiken

 

Hvad tror du, der skal til for at få flere kvinder til at skrive musik? Fortæl os det på Facebook her