EU sætter YouTube og Facebook under ny lup

EU-kommissionen vil kigge nærmere på vilkårene for tjenesternes brug af musik og andet indhold. Det markerer et højdepunkt for Kodas internationale indsats.

I går fremlagde EU-kommissionen sin længe ventede strategi for et indre digitalt marked i Europa. Oplægget skaber på forhånd stor debat ud over Europakortet hos alle lige fra filmskabere og andre rettighedshavere til store teleselskaber og Google.

Med udspillet sigter EU-kommissionen efter at gøre det lettere for virksomheder og borgere at købe, sælge og se indhold på nettet. Et Netflix-abonnement skal fx kunne ses både i Danmark og i Frankrig uden de såkaldte geo-blokeringer, som i dag sætter virtuelle hegn op mellem landene. Især denne del har irriteret de europæiske beslutningstagere. Men Koda har gennem lang tid advaret imod, at komponisternes og sangskrivernes ophavsret er truet, hvis alt bliver stillet gratis til rådighed uden grænser. 

Koda-glæde over nye toner 

Det glæder administrerende direktør Anders Lassen, at EU-kommissionen signalerer, at den også vil sætte tjenester som Facebook og YouTube under nærmere lup. I dag betaler disse tjenester intet eller meget lidt til rettighedshavere for indholdet på platformene. 

EU-kommissionen lægger i sin nye digitale strategi op til at se nærmere på onlineformidleres stigende distribution af indhold, som er beskyttet af ophavsretten og spillereglerne for dette. Der ventes et nyt initiativ inden udgangen af 2015. 

De nye toner vækker glæde hos Kodas administrende direktør Anders Lassen.

“Vi ser positivt på EU-kommissionens intention om at kigge nærmere på rammebetingelserne for tjenesternes brug af beskyttet indhold, som fx musik. Der findes nemlig masser af tjenester, der tilbyder musik på nettet, men slet ikke betaler et rimeligt beløb. Det er ikke i orden at tillade, at store multinationale virksomheder spinder guld på andres indhold, uden en fair betaling", siger Kodas administrerende direktør Anders Lassen.

Fælles europæisk indsats

Anders Lassen har som Vice President i den europæiske paraplyorganisation for rettighedsselskaber, GESAC, længe kæmpet for at råbe EU-kommissionen op på dette punkt og nu ser indsatsen ud til at have båret frugt. 

"Hvis lovgivningen bliver ændret, så vi sikrer en rimelig betaling for musikken, så vil vi se en opblomstring af lovlige tjenester, der vil bidrage til skaberne af indholdet på en helt anden måde end i dag. Det vil igen medføre, at der bliver skabt nyt indhold, og det vil øge mangfoldigheden i de kulturelle udbud. Det vil skabe vækst og arbejdspladser i Europa og føre værdier, der nu går ud af Europa, tilbage til dem, der rettelig har skabt indholdet", siger Kodas direktør Anders Lassen om EU-kommissionens strategi for et digitalt marked i Europa.

Med det nye udspil til et indre digitalt marked satser EU-kommissionen på at skabe hundredtusindevis af nye arbejdspladser og en samlet øget vækst til en værdi af 3.000 milliarder kroner.

Læs Digital Single Market Strategy

Læs Medlemmer skal tjene flere penge på streaming

Læs Direktørens beretning fra Kodas årsberetning 2014