Ekstra fokus på sangskriverne bag årets vindersang til dansk Melodi Grand Prix 2014

Koda giver 100.000 kr. til skaberne af årets danske vindersang for at hylde og hædre det arbejde, der ligger bag

Når vi i Danmark skal vælge, hvilken sang der skal repræsentere Danmark i det internationale melodi grand prix, Eurovision Song Contest, er der mere end æren på spil for sangskrivere bag de ti konkurrerende sange. De sangskrivere, der står bag årets vindersang, kan nemlig se frem til en ekstra anerkendelse. For med æren følger 100.000 kr. fra Koda, der på denne måde sætter ekstra fokus på det kreative arbejde, der er grundlaget for hele den internationale sangkonkurrence.

”Verdens største sangkonkurrence, Eurovision Song Contest, er et eksempel på, hvordan kreativitet kan skabe en hel europæisk industri. For når Emmelie de Forest lægger hele Europa ned og tager sejren med hjem til Danmark, er det hele startet med tre kreative mennesker, der får en idé til en sang i et køkken på Amager. Den skaberkraft er en del af den kreative industri, Europa bør satse fokuseret på i fremtiden. Derfor vil vi gerne fremhæve de sangskrivere, hvis sang skal repræsenterer Danmark til maj, når et af Europas helt store oplevelsesøkonomiske fænomener rammer Refshaleøen og hundrede af millioner tilskuere i hele Europa.”, siger administrerende direktør i Koda Anders Lassen.

De 100.000 kr. bliver overrakt ved vinderpressemødet umiddelbart efter, at vinderen er fundet, og går til de sangskrivere, der er ophavsmænd til årets vindersang.

Også en del af Børnenes MGP

Når konfettien har lagt sig i Arena Fyn efter det nationale Melodi Grand Prix er det børnenes tur. Ugen efter står den nemlig på MGP – børnenes udgave af de voksnes musikkonkurrence. Koda er også en del af børnenes MGP. Koda Skolekontakt står nemlig bag de seks workshops rundt omkring i landet, hvor tre af Koda-medlemmer coacher børnene i alt fra sang- og tekstskrivning til performance. I år har Kristian (UFO) Humaidan, Szhirley og Claus Hempler været på opgaven.

Koda Skolekontakt sponsorerer ligeledes MGP-præmien, der består af et skræddersyet coachingforløb for vinderne.

Om Koda

Koda sørger for, at musikkens skabere får penge, når deres musik bliver brugt. Det gør Koda ved at lave aftaler om betaling for brug af medlemmernes værker, når disse bliver spillet offentligt (fx i radio, ved koncerter, på streaming-tjenester, restauranter mv.). Koda er en non-profit medlemsforening, og alle pengene går videre til dem, der har skabt musikken.

Koda er til stede, hvor musikken skabes og spilles, og vi samarbejder med en lang række partnerne inden for branche, industri og medier. Vi er til stede på en række af årets festivaler, vi er til stede, når der uddeles musikpriser til alt fra DMA til MGP, og gennem vores skolekontakt er vi til stede, når fremtidens musiktalenter udvikles. Kort sagt: Koda arbejder for musikken.

Kontakt:

Kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius
E-mail: nhc@koda.dk
Telefon: 22 27 79 21