Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Tidligere udbetalinger
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Drøm om filmmusik fik ny næring i LA

Drømmen om at tage til Los Angeles for at arbejde med filmmusikken startede for ca. to år siden, hvor Anna Roemer og Anna Scharling skrev nummeret Coal Mines til filmkomponisten, Lasse Elkjærs afgangsprojekt på University of southern California (LA) til kortfilmen ”Gasoline”. Det åbnede en dør til Los Angeles’ musikmiljø, hvor Lasse i dag arbejder som filmkomponist og assistent for den etablerede Hollywood filmkomponist Christopher Young og Jacob Groth.

’Vores sangskriversamarbejde startede rent faktisk med netop den sang, da vi mødte hinanden i Odense på konservatoriet, og det var på mange måder en selvfølge, at vi skulle arbejde sammen. Det var i efteråret 2013, at vi begyndte at arbejde sammen i Kite Collection’, fortæller Anna Roemer.

’Planen med at tage til LA var at ’så en masse frø’, og var en unik chance for at etablere en skrive-camp og få den inspiration, som kommer af at komme et helt andet sted hen’, fortsætter Anna Scharling, som sammen med Gustaf Rosenberg på keys, Anders Fjeldsted på bas og trommeslageren, Lasse Funch, udgør Kite Collection, som spiller ’art pop’ – sådan kan det bedst beskrives… eller indie-tronic (alternativ pop).

 

En strategisk tilgang til netværk

’Vi tog over til Lasse Elkjær, som arbejder som filmkomponist og arrangør for Christopher Young i LA. Siden vi skrev Coal Mines, har Lasse på en måde ageret som en slags mentor for os. Vi blev forud for forløbet koblet op med en række mennesker - både filmkomponister, deciderede filmfolk og producere, som vi skulle introduceres til og evt. arbejde sammen med i LA, hvilket var en stor fordel, da vi så rent faktisk landede i LA og havde 14 dage til at suge til os’, fortæller Anna Roemer.

’Man kan med rette sige, at ’networking’ blev foldet totalt ud under vores rejse til LA. Netværk derovre (USA) er på en måde meget strategisk, men også meget venligt, og noget, som alle opfatter meget naturligt, da der kan falde ’arbejde af’ som en følge af den kontakt, man etablerer. Det er noget med at følge med strømmen og have ja-hatten på, når man er derovre. Så kan man ligeså stille begynde at bygge op, og pludselig giver det måske afkast’, siger Anna Scharling.

’Vi var også til en fest i LA, som Volcano (Music management bureau mm. – red.). I LA er det netop de meget sjove tilfældigheder, som gør, at man lige kommer i kontakt med de rette, godt suppleret med strategisk anvendelse af sit netværk’, siger Anna Roemer, og Anna Scharling supplerer: ’Vi oplever, at det er samme historie, som alle, der tager til LA har – alle starter med at tage over for at ’sondere terrænet’, og så finder ud af, at det virkelig fungerer, og får lyst til at tage derover igen, for der er virkelig en seriøsitet og folk arbejder VIRKELIG meget’.

 

Uvurderligt med støtte fra Koda

’Den støtte og den tur har været fuldstændig uvurderlig for os. Det er ikke første gang, vi har fået støtte til projekter, og det er altså helt uvurderligt, at der er de muligheder’, siger Anna Roemer, og fortsætter: ’Det er så dejligt, at vores arbejde bliver taget seriøst og støttet, i forhold til, at man også oplever mange afslag undervejs i processen’.

’Med turen til LA fik vi bla. skabt et tværatlantisk samarbejde med James Craft (amerikansk komponist og singer-songwriter – red.), som lige nu sidder og arbejder videre med et nummer, vi lavede sammen derovre. Så lægger vi noget på herhjemme, og sender lidt frem og tilbage, og på den måde får man virkelig pakket co-writing ud’, siger Anna Scharling.

’Vi har fået styrket vores arbejde, og der bliver virkelig fyldt i kalenderen, efter vi er kommet hjem, efter at have oplevet det workflow, der er derovre, og har faktisk også fået styrket vores identitet som band efter opholdet i LA’, siger Anna Scharling, efter at have arbejdet intensivt i 14 dage med sangene: ’Det giver noget andet at arbejde i et langt flow’.

 

Planer for fremtiden og endnu et besøg i LA

Vi har endnu ikke udgivet noget under Kite Collection. Vi havde planlagt at skulle lave en ep snart, men har valgt at udskyde, da vi simpelthen hellere vil arbejde os endnu mere ned/ind i bandlyden, for i sidste ende at stå med et federe produkt. Vi har måske også fået en lidt anden ’lyd’ efter besøget i LA, som har skubbet os i en retning. Planen er at tage der over igen i januar 2017, som vil være strategisk rigtigt for at holde fast i de kontakter, vi har fået etableret derovre’, slutter Anna Roemer.

 

Mini-biografi:

Anna Roemer
28 år, fra København. Er igang med sin kandidat i komposition fra Konservatoriet, Odense. Guitarist og sangskriver i Kite Collection. Spiller desuden med EXIL & TELEFUNCH. 

Anna K. Scharling
28 år, fra København. Forsanger og sangskriver i Kite Collection. BA fra Sdmk i Odense i juli 2016. Udgav solo Ep i Nov. 2015. i samarbejde med Gustaf Ljunggren. (Udvalgt til Danish Vibes 2016). 

Læs mere om hvornår og hvordan du kan søge Kodas støttepuljer