Bredt samarbejde skal sikre kulturen på nettet

Det skal være slut med den løftede pegefinger. Et nyt initiativ – Share With Care – indleder nu en storstilet oplysningskampagne, der har til formål at styrke kendskabet til de mange muligheder for lovligt kulturforbrug på nettet. Uden hård og dialogdræbende retorik.

Budskabet i Share with Care–kampagnen er, at det er et fælles ansvar at sikre en bæredygtig digital kultur. Danskerne kan lide at dele kulturoplevelser med hinanden, og det skal vi kunne gøre let og lovligt på nettet. Derfor bør man bruge nogle af de mange gode lovlige tjenester, der er på markedet.

Kampagnen skal bidrage til at styrke kendskabet til lovlige tjenester med kulturelt indhold som f.eks. musik, film og litteratur på nettet. At oplyse om ophavsret, at påvirke brugeradfærden i retning af lovlige alternativer og endelig at få en stærkere forståelse og indsigt i brugernes adfærd.

Det er RettighedsAlliancen, Telebranchen (Teleindustrien og DI ITEK) og Kulturministeriet, der er gået sammen om en fælles oplysningskampagne, og det er dermed første gang at myndigheder, kulturelle brancheorganisationer og virksomheder er gået sammen.

Kulturminister Marianne Jelved siger:
Det er vigtigt, at vi sikrer kulturen på alle platforme. Med kampagnen ’Share With Care’ sætter vi fokus på et bæredygtigt digitalt kulturforbrug, hvor vi som brugere viser ophavsretsmæssig respekt for kunstnerne og samtidig understøtter udviklingen af ny kunst.

Leder for RettighedAlliancen, Maria Fredenslund siger:
"Den digitale fremtid er vores alles fremtid, og det afspejles i denne kampagne ved det brede samarbejde der er mellem brancherne og også med brugerne. For vi er alle ansvarlige for, at vi får et bæredygtigt digitalt kulturliv, og vi har alle en interesse i det.
Det er den fælles interesse og glæde kampagnen bygger på, og som tydeligt kan læses i kampagnens slogan mennesker elsker oplevelser og vi elsker at dele dem. Lad os hjælpe hinanden med at opleve og dele med omtanke. Jeg glæder mig til at se og lære mere om, hvordan de unge mener, vi i fremtiden bedre kan dele med omtanke."

Direktør i Teleindustrien Jakob Willer siger:
"Med kampagnen står vi skulder ved skulder med kunstnerne og rettighedshaverne i bestræbelserne på at fremme udbuddet og brugen af lovligt indhold på nettet. Det er i alles interesse at gøre det nemt for brugerne at se film og høre musik helt lovligt. Og det er i alles interesse at styrke forbrugernes kendskab til udbuddet af lovlige tjenester. Det styrker kulturen. Det er ny forretning. Og det imødekommer brugernes ønsker og behov."  

Direktør i DI ITEK Tom Togsverd siger:
"Internettet har forandret den danske medieindustri for altid. Vi må tage forandringerne til os, når vi skal sikre, at dansk kultur også lever i den digitale tidsalder.
Med kampagnen vil vi bidrage til, at Danmark er helt i front, når det kommer til at udvikle og anvende lovlige digitale tjenester. Til gavn for kunstnere, medieindustri og forbrugere."

Hvorfor en kampagne?

Oplysningskampagnen er en del af 8 initiativer som skal bidrage til at styrke udbuddet af lovligt kreativt indhold på internettet.

50 pct. af alle danskere streamer musik hver uge, og det øger musikforbruget og opdagelse af ny musik. (Kilde: KODA, Medievaner 2013).

På Web, Facebook, Instagram og Twitter

Den 1. juli lanceres kampagnesitet www.sharewithcare.dk, der blandt andet kommer til at indeholde artikler, viden om digital kultur, information om events, facts om brug af digital kultur og links til lovlige digitale services.

Share with Care vil også være at finde på Facebook (Share With Care), Twitter (@Sharedwithcare) og Instagram (#ShareWithCare)