Bookere og spillesteder: God musik har altid en chance

Mails med link til dine numre er vigtigere end smart indpakning, og det kan betale sig at være vedholdende og tålmodig. Sådan lød det blandt andet på det velbesøgte Koda-seminar ”Musikkens vej til livescenen” i Jazzhouse.

- Hvis din musik er fed, kan du lægge alle ned!

Så kort mente Brian Nielsen fra North Side-festivalen, det kunne siges, da han sammen med tre andre nøglepersoner fra koncertbranchen gav gode råd og svarede på spørgsmål ved seminaret ”Musikkens vej til livescenen” i Jazzhouse den 8. oktober. 

En henvendelse til os behøver ikke at være pakket flot ind. Selvfølgelig må der gerne stå lidt om, hvad man har indspillet, og hvor man spillet før. Men det vigtigste for mig er at finde ud af, om bandet har noget at byde på, og om jeg tror, at det kan sælge nogle billetter, sagde Per Abildtrup fra Amager Bio.

Send mail med musik

Han booker gerne metal på grund af det meget tørstige publikum, men præsenterer også andre genrer som rock, pop og soul på spillestedet, som afholder op mod 125 koncerter om året.

Første skridt igennem hans nåleøje er at sende en mail til pa@amagerbio.dk eller mikkel@amagerbio.dk med et direkte link til sin musik. Sidstnævnte booker navne til Amager Bios intimscene Beta, som ifølge Per Abildtrup er det helt rigtige sted for upcomingnavne, der gerne vil prøve kræfter med koncertformatet på et professionelt spillested. 

Mailhenvendelser med en lettilgængelig mp3-fil er også det bedste våben, hvis man vil have en chance hos Malte Erbs fra booking- og managementfirmaet PDH, der repræsenterer så forskellige kunstnere som Teitur og Nik & Jay. 

- Hvis jeg får lyst til at sætte musikken på, når jeg cykler hjem, så er der noge at arbejde med. Og flere af navnene på mit roster er faktisk kommet ind via mail. Men man er også meget velkommen til at kigge forbi mit kontor og sige hej. Så skal jeg nok give en klar melding om, hvorvidt det er noget, jeg vil bruge tid på eller ej, lød det fra Malte Erbs, der kan kontaktes gennem www.pdh.dk.

Han understregede, at man ikke behøver at lave hverken storladen stadionrock eller radiovenlig pop for at komme i betragtning hos ham. 

- Jeg arbejder for eksempel med Hannah Schneider. I mine øjne er hun en fantastisk musiker og sangskriver, der har fået sit eget nichepublikum. Hende vil jeg gerne blive ved med at arbejde med, uanset om hun sælger mange eller få billetter. 

Vær fræk og vedholdende

Brian Nielsen, der udover at stå bag North Side-festivalen i Aarhus også ejer booking- og managementfirmaet Skandinavian, går også efter artister, der skiller sig ud – uanset genre. 

- For nogle år siden var jeg dommer i en musikkonkurrence i forbindelse med Skive Beachparty. Lige før finalen blev den her lille irriterende knægt ved med at rykke i mig og fortælle, at han havde et fedt projekt. Efter finalen kom han hen til mig igen og fortsatte med at snakke. Næste dag sad jeg så og spiste morgenmad med min kone og satte hans musik på. Det viste sig at være Mads Langer og er et godt eksempel på, at man kan sparke nogle døre ind, hvis man har noget på hjerte og er fræk og vedholdende nok, sagde Brian Nielsen.

Ifølge ham bør man gøre grundig opmærksom på sig selv via de sociale medier for at finde og udbygge sit publikum, inden der tænkes i koncerter. Og som panelets musikerrepræsentant var Tobias Kippenberger fra The Floor Is Made Of Lava enig i, at det kan være en god ide at slå koldt vand i blodet. 

Kan betale sig at vente

Esbjerg-bandet kickstartede selv karrieren ved at sende to demoer til Troels Abrahamsen fra Veto. Han var begejstret og inviterede dem til at indspille numrene i sit studie. Kort efter skrev The Floor Is Made Of Lava under på en pladekontrakt og blev pludselig interessante for både medier og bookere – uden at have spillet koncerter.

- I starten undgik vi at spille live. For vi var nødt til at vente, til vi var klar. Og det var med til at understøtte en hype og efterspørgsel, som gjorde, at vi både kom til at spille på Spot, Roskilde og til Radiohuset Rocker. Det var ikke sket, hvis vi bare havde spillet så mange koncerter som muligt sammen med en masse andre amatører, sagde Tobias Kippenberger og tilføjede: - Mange bands spilder en masse tid på at tage ud at spille. Det er selvfølgelig fint at få en føling med, hvad ens sange kan ude blandt et publikum. Men man skulle hellere bruge tiden på at lave noget federe musik og tænke i andre måder at sprede sin musik på end at spille for fem mennesker på Lades Kælder. 

Overrasket deltager

Efter seminaret fik mange af Koda-medlemmerne sig en snak med paneldeltagerne, der fik stukket flere visitkort og cd’er i hånden. Og sangeren og sangskriveren Sebastian Tobias-Renstrøm var især glad for at høre, at bookerne havde en ægte interesse for at arbejde med kunstnere, der stadig var på vej op og ikke havde de store penge at gøre med.

- Jeg har ikke råd til at gå ud og få lavet en overproduceret plade, så det var godt at få at vide, at det faktisk kan være bedre at gå til bookerne med en øvelokaleoptagelse, fordi det kan vise noget råmateriale, hvor der er noget at arbejde med, sagde han. 

  • VIDEO - Se hele seminaret og interviews og få mange flere gode råd og pointer.
  • Arrangementet var det andet af fire seminarer, der sætter fokus på, hvordan Kodas medlemmer kan få deres musik ud til et bredere publikum. 
  • Næste seminar ”Musikkens vej til nettet” finder sted tirsdag 12. november fra 16.00 – 19.00 i Jazzhouse i København.
    Tilmelding og mere info