Trinelise Væring

Mit kunstnerliv

Jeg skriver både tekst og musik. Jeg har som udøvende lavet 11 albums med eget materiale, heraf 3 på eget label. Mit seneste album er på tysk label. Jeg har desuden produceret en musikdokumentar for DR-K. Jeg har skrevet flere bestillingsværker til cross-over projekter med klassiske ensembler.

Jeg arbejder i grænselandet mellem rock, jazz og indie-pop. Jeg samarbejder jævnligt med både klassiske-, pop-, indie- og jazz-folk. Jeg har således et kæmpe netværk og en bred forståelse af vilkårene i musikmiljøet.

Vigtigste tillidshverv

  • 2002-08
    DJBFA bestyrelsesmedlem.
  • 2005-07
    Statens Kunstråd repræsentantskabet.
  • 1990'erne
    Copenhagen Jazzhouse bestyrelsesmedlem.
  • Siden 2008
    Har jeg, som ”fri aktør”, har involveret mig via paneler, presse og medier i debatter om musiklivets ve og vel. Nu har jeg meget lyst til at kaste min energi i Koda for at se, hvad jeg kan udrette dér.
Holdninger til Koda arbejdet

De digitale platforme er en gave både til kunstnere og musikforbrugere, men forretningsmodellerne må vi med al magt forsøge at gøre mere meningsfulde for kunstnerne. Kodas fordelingsplaner er et redskab, der stadig skal arbejdes med, for de er langt fra perfekte.

Koda er dygtig til mange ting, lav administrationsprocent og højest bidrag pr. indbygger i verden. Derfor mener jeg ikke, debatten om kulturelle midler og fordelingsplaner behøver stoppe af angst for at miste repertoire/medlemsflugt.

Kodas manglende muskler i arbejdet med at hente vores penge fra andre territorier udgør i mit perspektiv en større fare i forhold til medlemsflugt.

Mit Koda-liv i tal

  • Medlem siden
    1988
  • Værker
    251
  • Indtægter
    2010-2017 gennemsnitligt 33.237 kr. årligt.
Seneste Uddannelse

Master fra RUC i kommunikation 2014.

Web

www.vaering.com