Mit Koda for medlemmer
- for dig der skaber musik

Selvbetjening for kunder
- for dig der bruger musik

KODA's blog-politik ændres

Koda vil gøre livet lettere for ikke-kommercielle musikblogs. De entusiastiske internet-skribenter blev inviteret til et dialogmøde, hvor Koda spillede ud med en løsningsmodel.

29. august 2011

Det var fredag og lummert sensommervejr, men ca. 40 interesserede dukkede alligevel op i Koda's kantine den 26. august, da danske musikbloggere blev indbudt til dialogmøde.

Utilfredsheden har ulmet i cyberspace i den seneste måneds tid. Koda's regler er blevet kritiseret for ikke at være tidssvarende, når det gælder ikke-kommercielle musikblogs, der vil give brugerne mulighed for at lytte via stream eller download.

Mere specifikt er det folkene bag sitet Wonders Make Joy, der føler sig fanget i et dilemma. De laver deres hjemmeside con amore og bruger egne midler på at skrive passioneret om ny dansk musik. De har sørget for at indhente tilladelser fra kunstnere, managements eller pladeselskaber. Så kæresteparret bag sitet mente, at alt var i orden omkring rettighederne. Men Lukas Kaldan og Mia Storm modtog i begyndelsen af august et brev fra Koda, hvor de fik at vide, at det ikke var nok. Hvis musikken er lavet af Koda-medlemmer, skal der indgås aftaler med organisationen, hvis musikken skal bruges lovligt. Parret regnede sig hurtigt frem til, at de ikke havde råd til at betale Koda's tariffer for downloads og streaming.

Frodig digital jungle

Markedsdirektør Trine Nielsen erkendte på mødet, at Koda er blevet overhalet indenom af den digitale udvikling, når det gælder musikblogs, som er ikke-kommercielle: "Vi skal forvalte bedst muligt. Men vi skal ikke spænde ben for vores medlemmers virke, og mange Koda-medlemmer er glade for eksponeringen på jeres musikblogs. Vi forsøger også hele tiden at tilpasse os med nye betalings-modeller, og her er det værd at nævne, at Koda i øjeblikket opererer med 1.500 forskellige prismodeller. Vi vil gerne skræddersy en særlig betalingsmodel til jer," sagde Trine Nielsen.

Kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius kunne fra mødets start også love, at Koda er i fuld gang med tilpasse sig den digitale virkelighed og modernisere organisationen. Det er ind imellem bare svært at omsætte idealerne til praksis, fordi udviklingen går så hurtigt.

"Vi vil gerne blive bedre til at skelne mellem store kommercielle kunder og mindre blogs som jeres, der ikke har et egentligt kommercielt formål. Men det er svært at omstille vores administration til den digitale mangfoldighed. Vi er i fuld gang, og det er en del af Koda's strategi. Her tager vi udgangspunkt i medlemmernes og kundernes meget forskellige behov."

Herefter var ordet frit, og ildsjælene bag Wonders Make Joy havde svært ved at forstå, hvorfor Koda skal stå i vejen for hjemmesiden, hvis kunstnerne siger god for brug af musikken. Wonders Make Joy-skribenterne slog på, at de laver en "musikblog på SU", og at de har en del udgifter - bl.a. til koncertbilletter og cd'er. Derfor mener de ikke, at Wonders Make Joy kan fortsætte optimalt, hvis de skal betale et stort beløb for brug af musik.

Promotion-glidebane

På mødet blev der også ytret ønske om, at Koda kunne præsentere en "nul-procent-løsning" til ikke-kommercielle blogs.

Dette afviste kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius:"Jeg synes, at det er en farlig glidebane, hvis vi tillader, at vores medlemmers musik kan benyttes gratis på musikblogs. Musikere møder ofte det synspunkt, at de skal give musikken gratis væk - eller spille uden betaling - fordi det er "god promotion". Men skaberne af musik kan ikke leve af promotion alene, så for os handler det om at finde den rigtige og rimelige prissætning." Jakob Hüttel, Koda's juridiske chef, uddybede: "Dér hvor der bliver genereret værdi på musikken, skal kunstneren have en form for betaling".



Her fik han opbakning fra et af Koda's medlemmer, Troels Abrahamsen fra bandet Veto. "Som musiker har jeg to interesser. Jeg vil gerne have min musik eksponeret på blogs, der er lavet af folk, der virkelig brænder for musikken. Jeg har faktisk selv været en ikke-betalt musikblogger. Men jeg vil også gerne have penge for musikken, så jeg kan leve af den. Her er Koda meget vigtig for mig. 1/3 af min privatøkonomi er baseret på penge fra Koda, og når jeg har valgt at være medlem af Koda, har jeg også valgt at give dem forvaltningsretten over min musik uden undtagelse. Ingen er tvunget til at være medlem af Koda. Desværre kender mange ikke konsekvenserne af medlemsskab, og her har Koda et formidlings-problem. Når det gælder musikblogs ser jeg gerne en model, der er lidt mindre ensartet end den nuværende," sagde Troels Abrahamsen.

Ny blog-model

Dette var netop hvad Koda's medarbejdere havde forsøgt at finde frem til i form af en løsningsmodel, der blev præsenteret på mødet.

Forslaget går ud på, at man indfører særlige tariffer for ikke-kommercielle musikblogs. For at undgå at bloggerne alligevel bliver anset som "kommercielle", blot fordi de har nogle få indtægter, rummer Koda-forslaget en "bagatelgrænse" på 5.000 kr. i indtægter årligt: Der kan f.eks. være tale om penge fra bannerannoncer. For at leve op til den nye model, kræves det stadig, at musikbloggerne skal indhente tilladelser fra alle involverede skabende kunstnere og tilknyttede pladeselskaber.

Modellen rummer en pris på 109,69 kr. pr. måned for sider, der har op til 2.000 streams/downloads. Har siden op til 5.000 streams/downloads pr. måned er prisen 219,38 kr. Og er der op til 10.000 streams/downloads på musikbloggen om måneden, skal der betales 329,08 kr.

I praksis betyder det altså, at skribenter, der driver en mindre, dedikeret og ikke-kommerciel musikblog, skal betale ca. 1.300 kr. om året for at præsentere musik for brugerne. Og at entusiasterne har mulighed for at neutralisere udgifterne - eller ligefrem opnå et mindre overskud - hvis man skaffer sig bannerannoncer.
Forslaget blev generelt positivt modtaget af mødedeltagerne.

Få vælger Creative Commons

"Koda har i 2008, som et af de første forvaltningsselskaber i verden, gjort det muligt for medlemmer at stille værker til fri rådighed i ikke-kommercielle sammenhænge. Det kan man gøre via Creative Commons, men næsten ingen Koda-medlemmer ud af vores 36.000 har valgt den løsning. Måske fordi man dermed mister kontrollen over sine værker. For hvilke tiltag er kommercielle og hvilke er ikke? F.eks. kan DR jo også hævde at være "ikke-kommerciel". Så hvis man som skabende kunstner vælger at lave en Creative Commons-aftale, er det meget svært at holde snor i, hvem der benytter ens musik," sagde Trine Nielsen.

Hun og kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius understregede, at det er ærgerligt, hvis musikbloggere opfatter Koda som en modstander, der bare vil kradse penge ind.

Fælles indsats

"Musikbloggere og Koda har samme interesse. Nemlig at støtte dansk musik. Myten om, at Koda ikke vil gøre noget for dansk musik, gør mig helt ked af det. Vi har ikke en fyldt skattekiste i kælderen. Koda er en non-profit organisation, som ud over at sikre indtjening til skaberne af musikken også uddeler penge til det danske kulturliv. Penge der bl.a. går til vækstlaget i dansk musik. I 2010 uddelte Koda 50 mio. kr. til kulturlivet," sagde Nicolaj Hyltén-Cavallius og opfordrede bloggerne til at komme med flere forslag til samarbejde. Både med Koda - og indbyrdes bloggerne imellem. Han opmuntrede også net-skribenterne til at søge om legater og tilskud, f.eks. via Koda's midler

Flere af mødedeltagerne udtrykte efterfølgende tilfredshed med det konkrete Koda-prisforslag, og de ville gerne følge op med et nyt møde, hvor Koda vil rådgive om muligheder.Som en deltager udtrykte det, gjorde modellen det muligt fortsat at have musik på bloggen - og "så er det jo billigere end at gå til svømning".

Koda vil nu arbejde videre med forslaget og vil inden længe lancere den endelige løsning for musik på ikke-kommercielle blogs.

Emneord
Koda
Lautrupsgade 9
2100 København Ø

Tlf.: 33 30 63 00
info _@ If you can read this, please upgrade to a modern browser. koda.dk
  • Kunde
  • Medlemsnyheder

    Tilmeld nyhedsbrev