Mit Koda for medlemmer
- for dig der skaber musik

Selvbetjening for kunder
- for dig der bruger musik

Effekt af musik på en café

Gæster, der lytter til pop eller klassisk musik på en café, er villige til at betale mere for retterne på menukortet, end hvis de hører easylisteningmusik. Sådan konkluderer en rapport om sammenhængen mellem musik og købelyst på en café/cafeteria.

Konklusion

Undersøgelsen viser en sammenhæng mellem den musik, der bliver spillet på caféen og gæsternes oplevelse af caféen:

  • Gæsternes opfattelse af musikken styrer deres holdning til stedet

Visse musikgenrer motiverer gæsterne til at bruge flere penge.

Når der bliver spillet popmusik på caféen, bliver den opfattet som 'fremme i skoene', mens caféen opleves som 'elegant', når der bliver spillet klassisk musik. Hvis der derimod spilles easylistening eller 'ingen musik', opfatter gæsterne caféen som mindre 'fremme i skoene' og mindre 'elegant'.

Musikken har samtidig indflydelse på gæsternes pengeforbrug. Det viser sig, når gæsterne bliver præsenteret for retterne på caféens menukort. De gæster, som har hørt pop og klassisk musik, er villige til at betale mere for maden, end de gæster, som har lyttet til easylistening eller slet ingen musik.

Generelt viser det sig også, at omsætningen stiger i caféen i de dage, hvor der bliver spillet pop og klassisk musik, både i forhold til dage med easylistening og 'ingen musik' og i forhold til dage med den jukebox-musik, som caféen plejer at spille. I perioden før og efter undersøgelsesperioden er omsætningen derfor mindre.

Baggrund for undersøgelsen

Undersøgelsen fandt sted på en universitetscafé i England.

  • 138 mænd og 162 kvinder deltog
  • Gennemsnitsalderen var 20,94 år
  • Undersøgelsen fandt sted i tidsrummet mellem kl. 11.00 - 14.30 over fire dage i november måned.

På caféen blev der spillet musik med én af følgende genrer:

  • Klassisk
  • Pop
  • Easylistening
  • Ingen musik.

Kilde

Bemærk: Ovenstående er et resumé af undersøgelsen. For en uddybende beskrivelse af konklusioner og baggrund, henvises til:

"The Effect of Music on Atmosphere and Purchase Intentions in a Cafeteria" af Adrian C. North og David J. Hargreaves.
Udgivet i Journal of Applied Social Psychology vol. 28, Issue 2, side 2254 til 2273, i december 1998.

 

  Download folderen 
  "Musikkens Værdi" med
  tips til at bruge musik
  i din virksomhed.

  Download folderen 
  "Mad & Musik"

Koda
Lautrupsgade 9
2100 København Ø

Tlf.: 33 30 63 00
info _@ If you can read this, please upgrade to a modern browser. koda.dk
  • Kunde
  • Medlemsnyheder

    Tilmeld nyhedsbrev