Mit Koda for medlemmer
- for dig der skaber musik

Selvbetjening for kunder
- for dig der bruger musik

Effekt af musik i restaurationsbranchen

Effekt af musik i restaurationsbranchen

Musik bruges som markedsføringsværktøj i restaurationsbranchen. I undersøgelsen som vi her giver et resumé af, har man har interviewet ledende personer fra forskellige områder i restaurationsbranchen om deres erfaringer med at bruge musik.

Konklusion

De erfarne restauratører, der medvirker i undersøgelsen, viser sig at være meget vidende og bevidste om, hvordan de bruger musik.

Her følger en opsummering af, hvordan restaurationsbranchen bruger musik strategisk:

Musiktempo styrer gæsters besøgstid

En caféejer spiller morgenmusik med et hurtigt tempo (fx funky jazz), da det medvirker til en hurtigere gennemstrøm af gæster. Musikken og den hurtige betjening svarer godt til gæsternes forventninger og behov for at komme hurtigt videre og i gang med dagens gøremål.

Senere på dagen spiller man i caféen musik med et langsommere tempo, da gæsterne her har mere tid. Erfaringen er bl.a., at caféen sælger flere drikkevarer, når musikken er blød og langsom.

Musik skaber atmosfære og image

En restauratør fortæller, at deres menukort er meget internationalt, og derfor spiller han musik med en international profil - musik med en smag af Afrika, Østen, Indien, Sydeuropa osv.. På samme måde pointerer en anden deltager i undersøgelsen, at det er vigtigt at skabe en helhedsoplevelse for gæsterne, hvor elementer som indretning, lys, dufte og musik, tilsammen skaber et samlet image i kundernes bevidsthed.

Musikken tilpasses gæsternes demografiske profil

I følge en caféejer er musik mest effektfuld, når den matcher kundemålgruppens demografi - især hvad angår alder. Tilsvarende fortælle en anden, at hans typiske kunde er i aldersgruppen 40 - 50 år, så han spiller mest musik som passer denne aldersgruppe. Musikken skal virke nostalgisk og genkendelig i gæsternes underbevidsthed.

Musikvalget tilpasses dagens rytme

Repræsentanter fra hotel- og restaurationsbranchen fortæller, at de altid vælger musikgenrer i forhold til tidspunktet på dagen. Dagen starter med blid og langsom musik og hen mod frokost spiller de mere frisk musik i et lidt hurtigere tempo. Om eftermiddagen spiller de musik i et middelhøjt tempo og endelig bliver der skruet helt op for tempoet om aftenen og natten.

Musik bruges til at styre kundegennemstrømning

En klubejer bruger musik til både at tiltrække, fastholde og fravælge kunder. Andre caféejere fortæller også, at de bruger musik til at tiltrække bestemte kundetyper. Musik bliver også brugt til at rydde en natklub ved lukketid ved at musikstilen ænders markant og gæsternes forstår, at det snart er lukketid.

Klassisk musik forbindes med luksus

Indehavere af eksklusive restauranter fortæller, at de især spiller klassik musik. Denne musik er med til at skabe en luksuriøs og elegant helhedsoplevelse, som ejerne gerne vil give deres gæster.

Når kunderne kan li' musikken, bliver de lidt længere

Flere restauratører fortæller, at kunderne bliver længere og køber mere, når de spiller musik, som kunderne holder af.

Undgå repetition af den samme musik

En bestyrer af en restaurant fortæller, at han nøje overvåger, at et bestemt nummer eller kunster ikke bliver spillet for meget, for at undgå at musikken keder gæsterne.

Musik udfylder et tomrum

En restaurantbestyrer bruger musik til at fylde et rum, der er tomt, når de ansatte er i baglokalet eller i køkkenet. Han har fx oplevet, at gæster får en dårlig og "tom" oplevelse af restauranten, hvis der ikke spilles musik, som kan medføre at de forlader stedet med det samme.

Musik får gang i samtalen - mennesker er mere sociale, når der spilles musik

Flere café- og hotelbestyrere har erfaret, at når der bliver spillet musik er det lettere at komme i kontakt med gæsterne. Samtidig taler gæsterne også mere med hinanden, når der bliver spillet musik.

Baggrund for undersøgelsen

Formålet med undersøgelsen var at undersøge hvilke intuitive erfaringer folk, der arbejder i restaurationsbranchen, har med at bruge musik. Resultatet af undersøgelsen blev efterfølgende sammenlignet med resultater fra videnskabelige undersøgelser om musikkens egenskaber. Her viste det sig, at der var stor overensstemmelse mellem restauratørernes erfaringer og den videnskabelige forskning på området.

Deltagerne i undersøgelsen blev valgt på baggrund af medlems-lister fra følgende australske brancheorganisationer: Australian Hotel Association og Australian Restaurant and Catering Association.

Undersøgelsesdeltagerne:

  • havde lang erfaring fra restaurationsbranchen
  • havde erfaring med at udvælge musik
  • var indehavere eller ledende personale fra primært hoteller, caféer, pubber og restauranter.

Undersøgelsen:

  • fandt sted i sommeren 2000
  • 90 personer deltog.

Kilde

Bemærk: Ovenstående er et resumé af undersøgelsen. For en uddybende beskrivelse af konklusioner og baggrund, henvises til:

"Exploring Managers' Implicit Theories of Atmospheric Music: Comparing Academic Analysis to Industry Insight" af Charles S. Areni.
School of Business, James Cook University, P.O. Box 6811, Cairns, Qld 4870, Australia. 

 

  Download folderen 
  "Musikkens Værdi" med
  tips til at bruge musik
  i din virksomhed.

  Download folderen 
  "Mad & Musik"

Koda
Lautrupsgade 9
2100 København Ø

Tlf.: 33 30 63 00
info _@ If you can read this, please upgrade to a modern browser. koda.dk
  • Kunde
  • Medlemsnyheder

    Tilmeld nyhedsbrev