Mit Koda for medlemmer
- for dig der skaber musik

Selvbetjening for kunder
- for dig der bruger musik

Effekt af musik i en restaurant

Målrettet brug af musik kan motivere restaurantgæster til at bruge flere penge. Det er hovedpointen i en undersøgelse hvor man anvendte forskellige musikgenrer på en restaurant.

Konklusion

Undersøgelsen viser, at den rette musik til maden overordnet har fire positive effekter på gæsternes oplevelse af restauranten:

  • Gæsterne motiveres til at bruge flere penge under restaurantbesøget (deres forventede og faktiske pengeforbrug bliver forøget)
  • Gæsterne køber mere alkohol under restaurantbesøget
  • Gæsterne opholder sig længere tid i restauranten
  • Gæsterne har en positiv oplevelse af service og kvalitet under restaurantbesøget

Undersøgelsen konkluderer, at effekten ved brug af musik er situationsbestemt, dvs., at valget af musikgenre skal passe til den enkelte restaurants stil og kundernes musiksmag. I denne undersøgelse er det især musikgenrerne jazz- og populærmusik, der er gæsternes foretrukne musikvalg.

Samtidig konkluderer undersøgelsen, at musik kan bruges i restauranter og butikker til at skabe en specifik atmosfære, der er med til at differentiere dem fra konkurrenter i nærområdet.

Baggrund for undersøgelsen

  • 300 restaurantgæster deltog
  • 45,4 pct. var mænd
  • 54,6 pct. var kvinder
  • Flest gæster var mellem 20-29 år gamle

Følgende musiktyper blev anvendt i undersøgelsen:

  • Klassisk
  • Jazz
  • Populær
  • Easylistening
  • Ingen musik

Restauranten som udgjorde grundlaget for undersøgelsen, blev valgt på baggrund af følgende kriterier:

  • Den skulle være i stand til at huse mindst 100 gæster
    Den skulle være indehaver af et kvalitets musik-anlæg
    Den skulle være i tæt konkurrence med andre restauranter i nærområdet
    Den skulle have en bred kundebase

Kilde

Bemærk: Ovenstående er et resumé af undersøgelsen. For en uddybende beskrivelse af konklusioner og baggrund, henvises til:

"The Effect of Music on Percieived Atmosphere and Puchase Intentions in a Restaurant" af Dr. Stephanie Wilson.
Uafhængig undersøgelse foretaget for APRA (Australia Performing Right Association) i 2000.

 

  Download folderen 
  "Musikkens Værdi" med
  tips til at bruge musik
  i din virksomhed.

  Download folderen 
  "Mad & Musik"

Koda
Lautrupsgade 9
2100 København Ø

Tlf.: 33 30 63 00
info _@ If you can read this, please upgrade to a modern browser. koda.dk
  • Kunde
  • Medlemsnyheder

    Tilmeld nyhedsbrev