Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Kom med indenfor på Lautrupsgade

Mød Martin Folmann, Chef for Forlags- & Medlemsservice 

Med Koda som én absolut hjørnesten i dansk musikliv, er én af de fornemmeste opgaver for ny chef for Forlags- & Medlemsservice, Martin Folmann, at sikre levering af den bedst mulige service til Kodas over 40.000 medlemmer og musikforlag. Det handler om, at have en så effektiv afregning som muligt, og om at sikre, at pengene hurtigst muligt når ud i rettighedshavernes lommer. 

Martin Folmann er ansat pr. 1. juni 2015, som ny chef for Forlags- & Medlemsservice. I afdelingen varetages kontakt og service til medlemmer og musikforlag, samt alle henvendelser udefra, vedr. medlemsområdet.  

'Overordnet, vil jeg gerne være med til at udleve Kodas vision, som lyder: Koda sikrer uovertruffen værdi for både skabere og brugere af musik. Det er dét, det handler om. Kodas medlemmer er en blandet skare af komponister, sangskrivere, arrangører og musikforlag – alle med forskellige behov, og jeg og min afdeling vil til enhver tid tilstræbe at yde den bedst mulige service til det enkelte medlem', fortæller Martin Folmann.

'Og så handler det også om at skabe gode relationer til vores medlemmer. Jeg ser det som værende væsentligt for Koda at have en tæt relation til vores medlemmer - forstået på den måde, at vi kan bruge vores position i branchen til at bringe de forskellige aktører sammen. Eksempelvis giver vi med vores forskellige arrangementer vores medlemmer mulighed for at møde væsentlige aktører i musikbranchen. Vi bruger vores netværk til at inspirere og informere hinanden, og giver medlemmerne et reelt grundlag for at suge inspiration til sig. Vi har for eksempel afholdt Musikkens vej til Radioen, til Filmen m.fl. samt seminarrækken ’En Sangskrivers Bekendelser’, hvor vi har givet medlemmerne mulighed for at lære - og for at lade sig inspirere af hinanden. Med seminarerne søger vi at skabe værdi for Kodas medlemmer, og 16 udsolgte arrangementer har vidnet om, at vi leverer noget, som vores mange medlemmer har brug for. Det har vi været rigtigt glade for, og vi vil også glæde os til at invitere til nye arrangementer fremadrettet. Det har også været dejligt at se så mange medlemmer i vores nye hus i Nordhavn',
fortsætter Martin Folmann.

'Også for vores grønlandske og færøske medlemmer, (hvor Koda også forvalter rettigheder), vil der være øget fokus på at levere den bedst mulige service – for både kunder og medlemmer. Vi har i øjeblikket en kollega udstationeret på Færøerne, som skal afdække det færøske marked og hjælper med at  varetage medlemmernes behov frem til og med august måned’, slutter Martin Folmann.

4 hurtige til Martin:

  • Hvad lavede du før, du kom til Koda? 

Hele mit professionelle arbejdsliv har været centreret om musikken. Jeg startede som DJ i start 80'erne. I 10 år var jeg booker og daglig leder på et større spillested i København. Herefter blev jeg marketingchef på PolyGram, der i 1999 blev til Universal Music. Her var jeg bl.a. repertoire chef og marketingdirektør, samt sad med ansvar for forretningsudvikling og for det digitale område. Derudover har jeg siddet i diverse bestyrelser og advisery boards for bl.a. IFPI, Musikzonen, Rytmekons, AppleFlower Festival og MXD, hvor jeg fortsat sidder i bestyrelsen i dag.

Jeg er født i 1966, og kommer fra et hjem, hvor der var alskens musik på tapetet. Tidens danske og politiske rock med Benny Holst, Skousen og Ingemann, og fra udlandet Beatles, Santana, jazz og klassisk, var en del af det daglige lydtapet. Det gav en 'bred entre' til musikkens verden. Jeg blev så ham, der havde en enorm fascination og et dybt 'feel' for musikken, men aldrig lærte at spille ordentligt selv. Til gengæld udviklede jeg en tæft og forståelse for den administrative del af livet i musikken, samt en forståelse og respekt for at håndtere andres musik - deres hjerteblod. Over tid er det så blevet til en form for musikalsk empati, krydret med viden fra et langt liv med alt fra Winehouse og Bieber til Carsten Dahl og Sort Sol og rigtigt mange andre.

  • Hvad er det bedste ved at være ansat hos Koda? 

Det er skønt at gå på arbejde hver dag, omgivet af kolleger med en utroligt høj faglighed inden for en kompleks forvaltningsverden. Viden, ordentlighed og spændende daglige udfordringer, hvor to dage ikke er ens, gør Koda til en dejlig og spændende arbejdsplads. 

  • Hvad lytter du til af musik? 

Jeg har en bred og åben musiksmag. Er vild med world, reggae, flamenco og chillet downtempo. Lige nu lytter jeg til Pladevennernes (vinylkollektiv fra Nørrebro) syrede samlinger på Soundcloud. Af nyere danske ting er jeg vild med Karl William, Ulige Numre, Katinka og Minds of 99. Jeg synes der er utroligt mange spændende nye kunstnere.

Ellers er jeg nok lidt mood-agtig og vælger mine playlister ud fra, hvilken musik der passer bedst til den givne setting. Streaming har i mine ører gjort musikken omend endnu mere funktionel og anvendelig, fordi vi nu kan skifte stil og farve kun med et swipe, og have den med os alle vegne. Det er en gave til alle forbrugere, som vi med glæde skal/bør betale for at have adgang til. 

  • Hvad har din bedste koncertoplevelse været? 

Min første koncert var med Gasolin og Røde Mor m.fl. ved Bagsværd Sø i 1976, som gjorde stort indtryk på mig. Jeg var 10 år og helt alene. Clausen og Petersen udførte vilde ting på scenen i Røde Mors Rockcirkus. Det var stærke sager for en lille dreng.  Min forkærlighed for etnisk musik har givet store koncertoplevelser med bl.a. Paco de Lucia, Peter Tosh og min store guru Bill Laswell. Ud af de mange mange koncerter, jeg har oplevet med danske kunstnere gennem de sidste snart 40 år, er det umuligt at vælge – de har alle bidraget med en unik oplevelse. Hvis jeg alligevel skulle nævne én enkelt, så bliver det Søren Huss på Lille Vega, efter hans udgivelse af 'Troen Og Ingen' albummet – det var meget, meget rørende og helt vildt godt.

Det handler jo meget om, hvad den enkelte koncert giver dig som person – og alle koncerter kan jo give dig noget forskelligt, du tager med dig af følelser og oplevelser. Om du hører Stones på Roskilde, møder en talentfuld fyr med sin Hangdrum på Camino'en i Århus, eller rammer et unikt øjeblik i selskab med komponisten Louise Alenius, er det jo musikken, påvirkningen, følelsen og helheden du tager med dig.

Nu er jeg så landet i centrum af alle begivenhederne her på Koda, og jeg glæder mig til at være med til at servicere musikkens skabere bedst muligt i mit nye job.