De grønlandske nationale midler er motivationen og kickstarteren for vores musik.

Det fortæller komponist  og sanger i bandet Thornstone, Kunuunnguaq  Iversen aka Kuno Hammond, som vandt talentprisen ved Koda Greenland Awards 2011 for musikalbummet 'Been a Fighter'.  Thornstone har for nylig modtaget støtte fra Kodas grønlandske nationale midler til arbejdet med bandets andet album 'Sparrow'.

Musikscenen i Grønland er meget seriøs og altid med plads til en akustisk guitar

’Det er så lang tid siden, at jeg har haft et direkte forhold til musikscenen oppe i Grønland på grund af mine studier i DK. Jeg rejste til Århus for at studere psykologi for ca. 6 år siden, fordi jeg ikke ville satse udelukkende på at kunne have musikken som levebrød. Nu om dage, især oppe i Grønland, skal man helst kunne have jobs og karrierer ved siden af for at have råd til at fortsætte musikken. Men med de oplevelser vi har haft med koncerter og festivalarrangementer i Grønland, må man sige at Grønland tager musikken meget seriøst med de få midler, der er til rådighed. Grønland står også stærkt i at håndtere indenrigs- og udenlandske gæster og musikere ved større arrangementer’, fortæller Kuno Hammond.

’I Grønland elsker man rytmisk musik, og det er kun godt, at der dukker flere og flere unge musikere op, som primært udvikler deres talenter foran pc’en, og samtidigt udforsker de soniske landskaber på deres egen måde ex. i eget hjem. Men jeg tror samtidig, at grønlandske musikere altid vil have et særligt forhold til fysiske instrumenter - også fordi der er noget samfundskulturelt ved det. Der er så mange, der har en guitar liggende et eller andet sted i hjørnet. Man kan desuden ikke være til en efterfest (lige meget hvad det er for en anledning) uden at der er én der råber 'sluk for musikken!', når der dumper en akustisk guitar ind ad døren’, siger Kuno Hammond.

Rock i Grønland

’Vi laver musik, som svinger fra aggressiv - til melankolsk rock. Jeg tror ikke, der er mange, der lytter til den slags musik til fester eller familiehygge. Jeg tror mere, at vores musik er noget, som kan bruges som inspiration, hvis man vil udforske de mørke afkroge i ens livshistorie, bevidsthed, eller forestillingsevne. Jeg har det fint med, hvis folk lytter til Thornstone privat og ikke råber op omkring det. Så længe vi kan give noget til folk, der kan inspirere og udvikle deres egen kunst, som vi så kan nyde godt af, når vi engang er havnet på plejehjem.

Folk vil altid være tiltrukket af attituden i rock, og den hungren efter at være et idol... en halvgud... vil altid blive genkendt af den egocentrerede del af vores menneskelige natur. Jo ældre man bliver, jo mere triviel bliver hele anarkien. Det hele synes meget mere meningsløst og næsten komisk, især hvis man er blevet korrupt af den akademiske oplysthed og ophøjethed, som jeg er. Tomme tønder buldrer jo mest, men det der forbliver usagt er, hvor meget de fyldte tønder savner at buldre. Der er noget ved kaos, vi som mennesker er tiltrukket af, og musik er god til at kanalisere den energi og det behov. Jeg tror aldrig, at man vil komme til at høre mig prædike om kærlighed eller sorg oppe på en scene. Men man vil altid kunne finde mig med en historie og en sang, der stimulerer fantasien og følelserne, fortsætter Kuno Hammond.

Stor opbakning til ’Been A Fighter’

’Jeg var meget overrasket over, hvor godt vores første album blev modtaget, på trods af at det blev udgivet 'midt om natten'. Det var en lille produktion, som vi ikke råbte alt for højt op om, men publikum bemærkede albummet alligevel. Dengang vi lavede albummet, var bandet så splittet som det kunne blive, altså geografisk. Men idéen og budskabet kom ud til publikum alligevel, og folk i alle aldre havde noget at sige om den. Det gjorde mig glad. Ikke kun på vegne af os, men fordi jeg bemærkede, at man kan nå ud til publikum - også hvis man kun har få midler. Jeg synes, det siger meget om den grønlandske befolknings forhold til egne musikere (og for den sags skyld også udenlandske musikere, der kommer langvejs fra for at spille for befolkningen). Vi støtter op om den skabende vilje. Evnen til at bygge noget op ud af ingenting, og med egne hænder. Jeg tror, det er på mange måder er en manifestation af drømmen om at bevæge/udvikle sig  fremad/opad som land, som samfund, og mest af alt som individ’, fortsætter Kuno Hammond.

På vej med et nyt album – i en digital tidsalder

’Det næste skridt, som er det absolut øverste på dagsordenen, er at lave et godt album, som vil bidrage godt til vores eget repertoire til de næste koncerter. Den støtte, vi har fået fra Koda, giver os mulighed for at kickstarte projektet. Vi hyrer andre grønlandske musikere/producere, som vi kan alliere os med, selv om idéen med næste album er at producere størstedelen selv, med de erfaringer vi har tilegnet os igennem vores liv sammen som band og musikere.

Jeg synes, at det er en fantastisk tid at leve i en musikalsk verden, hvor indspilningsstudier og store sangproduktioner sagtens kan opstå i ens eget soveværelse. Man kan sige meget om, hvordan den digitale verden har gjort musik upersonlig og selvskabende, men den har sgu gjort en komponists liv meget nemmere på så mange måder. Der er mange talenter, som ikke ville have været opdaget, hvis ikke de havde opdaget et eller andet lille skodmusikerprogram på deres computer eller på nettet.

Vi har ikke så mange ambitioner, udover at tage et skridt ad gangen. En meget dynamisk verden som musikverdenen, tilbyder ikke mange stabile mål eller referencepunkter, fordi den er evig i udvikling. Nu om dage satser vi udelukkende på at skabe musik, og måske på at udgive det på iTunes, og vi tør ikke forpligte os på en bestemt idé eller målsætning såsom at udgive en cd, som jo næsten er en forældet form for musiklytning. Hvis der kommer koncerter, så kommer vi, hvis der skal laves flere album, så gør vi det’, siger Kuno Hammond.

Støtten fra Koda giver muligheder

’For bandet er det vigtigt at modtage støtte, hvor vi kan. Heldigvis er Koda nem og tilgængelig for grønlandske musikere, især når man vil søge info eller økonomisk støtte. Så det er vigtigt at være opmærksom på Koda og på hele processen ved at være en komponist med tilknytning til Koda. Den støtte vi har fået, er god motivation og en vigtig ingrediens i vores forsøg på at sætte en større produktion i gang på egen hånd. I den musikalske verden har selv de største brug for et godt netværk, og vi, som undermusikere, har Koda som et godt netværk.

Et godt råd til kommende ansøgere er at lære at bogføre alting, og altid have kvitteringer og bilag over ALT omkring en produktion eller projekt. Jeg personligt, har det altid dårligt med afvigelser i regnskaber og usete udgifter (og de opstår som regel altid), så det at være forberedt på diverse små-katastrofer – det er en god beskyttelse mod katastrofEN. Man skal ALTID kunne dokumentere, at midlerne bruges som de skal og som aftalt’, slutter Kuno Hammond.

Thornstone består af:

Kuno Hammond a.k.a. Kunuunnguaq Iversen - Vocals / Guitar

Miki Olsen - Bass Guitar

Ejner Grønvold - Guitar

Martin Zinck - Drums

Læs mere om Kodas grønlandske nationale midler her.